Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur dödar en tupp?  (läst 8426 gånger)

trallallaa

• Gäst
Hur dödar en tupp?
« skrivet: 21 mar-11 kl 21:28 »
Jag har ju haft mitt första tuppslagsmål, där en tupp dog.
Nu undrar jag, hur gör egentligen tupparna för att döda sin rival?
Den döda tuppen var kal och blodig på huvudet, men jag såg inga andra kroppsliga skador.
 Huvudet var blodigt och grusigt, så det var lite svårt att klura ut vad som var vad.
Hittade ingen blod i snön, eller på väggarna.
Jag har aldrig tittat på äkta tuppfäktning,är inte intresserad av sådant,
så jag har nog ingen egentlig aning om HUR ,de kan orsaka så mycket skada,att den andra dör ??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur dödar en tupp?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 21:35 »
Fy vad tråkigt. :( Har aldrig varit med om att någon blivit dödad men jag har däremot varit "vakt" över tuppar när jag släppt ihop någon ny individ till en flock och de har rykt ihop och har varit med om ett fåtal gånger om riktigt extrema slagsmål innan den ena har gett sig, då har den andra, vinnaren slutat attackera. Så länge den underlägsna stretar emot attackerar den andra, skulle tro att om det handlar om slagsmål till döden så kanske det är 2 extremt envisa tuppar som verkligen VÄGRAR att sluta slåss och tillslut så har de slagits så pass, är så himla trötta och har fått smällar i skallen, förlorat mycket blod att de dör?

Wall-E slogs riktigt rejält med Devil innan de var uppgjort. Han låg på rygg, orkade inte resa sig men fortsatte ändå visa sig hotfull mot Devil som tar grepp om nacke och strupe och sedan sparkar och sliter. Var nära på att ingripa där för det såg så illa ut... Men de slutade och satt sedan och sov tätt intill varandra. Dagen efter när jag kom ut så satt Devil istället i ett hörn och såg ledsen ut... Då hade tydligen pappa tagit revansch.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 21:57 »
Har just haft en  ordentlig sammandrabbning i min sussexgård. Hade 3 tuppar och 20 hönor, en tupp är nästan som hönsen så den bryr sig ledaren inte om, en annan har han varit arg på ett tag. den dominanta tuppen  ( de är knappt ett år) var verkligen förbannad på denne till sist och small av, hittade sedan ledaren med lite lite blod på halsen och hans inte så lyckliga förlorare med destu mer. Han såg förfärlig ut, var helt nerblodad, söndrig i kammen och fjäderdräckt samt hade rullats i gegga så ja ingen trevlig syn.  denne flydde hönsgården och går nu hos ankorna. som tur är så gav den ena sig.

jag tror att din kanske fått någon smäll i huvudet, eller fått syrebrist, eller hade medfött fel som gjorde att han inte klarade av bråket. aldrig roligt när sådant händer.  var de nya för varandra eller har de varit ihop länge.?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 22:19 »
Huuuu vad tråkigt :'( Vilken otur.  :-\  och vilken eländig dag. Jag har aldrig varit med dom detta under alla år jag har haft höns. Jag hade dock två tuppar för många år sedan som kanske hade slagits med dödlig utgång om jag inte hade särat dem. Annars har det mest varit utmattade förlora med såriga huvuden och krossade ego.

Jag tror många gånger att det är  hjärtinfarkt på grund av överansträngning när tuppar dör i vanliga tuppslagsmål. Men tuppar hoppar även och slår med sporrarna, en smäll som kan bli väldigt hård så kanske kan det ge hjärnskakning eller i värsta fall en hjärnblödning??

Så himla tråkigt för dig och den stackars förloraren  :'( :'( :'(

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 06:56 »
Citera
var de nya för varandra eller har de varit ihop länge.?
De föddes tillsammans i samma kläckare och har sedan dess alltid varit tillsammans  ;) .

Tack så mycket för svar allihop :-* .

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 07:01 »
Jag har varigt med om det en gång.
När jag var liten och fick hem en tupp från min morfar och skulle släppa in han till min egna tupp.
Dan där på hittade jag min nya tupp död.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-11 kl 07:55 »
De föddes tillsammans i samma kläckare och har sedan dess alltid varit tillsammans  ;) .

Tack så mycket för svar allihop :-* .

Är du verkligen helt säker på att det är tupparna som dödat varandra ?
Kanske dom två har försvarat hönorna mot något annat...
Eller... Har du sett dom slagits mycket?

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 08:31 »
kan ju vara så att den dött och någon sedan hackat på den.
men jag minns att min ena tupp var så gott som ren från blod, så det behöver inte synas på båda i bråket och de hade oxå växt upp ihop.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

trallallaa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 09:23 »
Citera
Är du verkligen helt säker på att det är tupparna som dödat varandra ?
Kanske dom två har försvarat hönorna mot något annat...
Eller... Har du sett dom slagits mycket
Njä mycket har de inte slagits, men gnabbats lite i vårsolen.
Det finns ingen chans att något annat ska kunna komma in i den utegården,
det är svårt att förklara hur det ser ut,men med tanke på att den andra tuppen hade två klor som blödde,
kammen och runt näbben hade torkat blod och sår ,så känns det som att det är det enda alterrnativet.
Citera
kan ju vara så att den dött och någon sedan hackat på den.
men jag minns att min ena tupp var så gott som ren från blod, så det behöver inte synas på båda i bråket och de hade oxå växt upp ihop.
Jag tycker att det var för lite hackat för det, jag har sett hur höns kan se ut, då de hackat på den och då brukar de ju inte sluta efter lite  ::).
Jag ska undersöka den döde, om den är kvar där jag lade den och ta kort på den andre, så får ni se vad ni tycker...men det gäller förstås att den döde inte redan är tagen av räven...

trallallaa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 11:44 »
Så, nu har jag synat döda tuppen , den levande tuppen och hönshuset.
Min teori blir:
De två tupparna har bråkat och de är lika envisa båda två, så de ger inte upp direkt, utan hoppar runt och jagar varandra(blod på väggarna i den närmaste utegården).
Sedan har den ena tuppen fått så mycket skador,så den ger upp, lägger sig i sandbadet,pustar ,flåsar, blöder,blir trött,lägger ner huvudet i sandbadet,somnar och blöder ihjäl.

Man ser hålet och avsaknaden av fjädrar på huvudet,han är fortfarande fuktig av blod och han ligger med benen under sig,som om han bara lagts sig för att vila.
Sedan tittade jag närmare på den levande tuppen och han har skador på benen också, förutom de som är på huvudet och tårna(klorna).
Kanske är lite osmakliga bilder, men en död tupp, är en död tupp... :-\

Klicka på länkarna om ni vill se den döda tuppen:
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/dodtupp002.jpg?t=1300790352
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/dodtupp001.jpg?t=1300790352

Den ärrade vinnaren,man ser att halva ansiktet är ett blåmärke och så är han svullen :

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 11:49 »
det ser faktiskt ut som om de har slagits och en dött,tyvärr och egentligen som tur är, för små rovdjur är inte roliga att ha runt sig.
och som innan skrivet, den döda hade kanske hjärtfel eller hjärnskada.

Intricate

« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 16:44 »
Hej Sussi. Jag vågar inte titta på bilden av den döda tuppen men jag har haft några tuppar som gnabbats förr och som jag förstår det så klöser de ihjäl varandra. Hade även en tupp som var aggressiv mot människor och när han kom rusande emot en med benen och klorna först så gjorde det rejält ont även fast det bara vara på benet och man hade arbetsbyxor på sig. De är ju urstarka när de vill. Så en sådan fullträff i en annans tupps skalle kan nog ge en direkt K.O.

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 22:41 »
Jag tror din teori stämmer. Jag har tre tuppar var av den tredje blev utmobbad. Han blev ensam kyckling som liten, och hans mamma var slarvig med honom så till och från bodde han inne hos oss och när det dög gick han med mamma höna som efter 3 veckor tog tillbaka honom helt. Tror att han blev annorlunda och det störde de andra två tupparna. Jag märkte redan i sommar att tredje tuppen inte ville sova inne med de andra utan flög högt upp i granarna istället. När det blev kallt och jag tog in dem blev det ett faktum att han inte var välkommen.
Jag kom till hönsgården och hittade honom blodig med ett svullet öga. Fattade först inte att det var torkat blod utan trodde han fått ILT eller något. Men efter lite läsande på forumet förstod jag. Ögat läkte men kammen hade blivit så pickad att spetsarna trillade av. Han var också mycket blodig i nacken.
Försökte månader senare att föra ihop honom med flocken då de bytte hönshus, men de flög på honom direkt och pickade honom i ögat som fick bestående skador. Han har aldrig ens försökt strida mot de andra men det spelade inte dem någon roll. Efter det har han fått bo permanent med påfåglarna. Han är den trevligaste av alla mina höns, så jag vill inte gärna göra mig av med honom. Har bestämt att han ska få gå med några egna hönor istället :)

Men absolut att de sårar varandra väldigt i nacken. Tror det var därifrån (och kammen) som det sprutat blod på väggarna från min tupp.

Beklagar verkligen att din tupp dog. Tycker att det fanns bra många hönor till dem båda så de borde ju inte behöva slåss.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser