Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fokus på stor bimassa  (läst 3396 gånger)

Michailov

• Västergötland
Fokus på stor bimassa
« skrivet: 22 mar-11 kl 10:04 »
Jag har ett samhälle som verkar skapligt starka efter vintern. Jag skall försöka göra så många avläggare som möjligt och struntar i år i honungsproduktionen. Drottningar tänkte jag köpa av en lokal odlare som drar upp prakt-madamer. Jag skulle tacksamt ta emot synpunkter på hur jag bör gå till väga för att nå max antal avläggare som har en bra chans att klara vintern. Jag vill inte ta för stora risker med för små samhällen vid invintring (tillräckligt bränd på det nu) men jag förstår att 2-3 avläggare borde fungera. Men går det med fler kanske? När är då bästa tiden (mitten juni?), och hur delar jag dem bäst (2-3 Yngel +1 Pollen+3 Foder+3 Mellanväggar, kan det vara något?). Hjälper det med Nektapoll liggande under taket nu på våren t.ex.

Jag har buckfast (bra DR verkar det som), bor i Göteborg, har LN än så länge, flera foderramar.

Tacksam för alla vinklingar och vändningar! Och som sagt...jag får köpa honungen i år räknar jag med  ;)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Curt

SV: Fokus på stor bimassa
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 11:40 »

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 13:26 »
Den hade jag men långt ned i gömmorna - tack för påminnelsen  :)

Jag tänker väl tillämpa det som står under "Stora enheter". Att fodra med 50%-ig lösning hade jag tänkt och då bör man väl optimalt ge lite (1-3 dl per dag?) foder kontinuerligt. Det är ju ett litet problem eftersom jag inte har bina hemma hos mig utan måste åka bil. Har att välja på foderballong och foderlåda (typ 20 liter). Kan man ge dem 1-1,5 l i veckan i ballong för att minska resandet eller blir det "fel"? Ungefär i vilken storleksordning kan de förbruka Nektapoll? Räcker 1 paket tills det är dags att klyva eller handlar det om 10?

Andra fintrimmningar man kan göra för att nå max...?

/Michailov

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 15:48 »
Hur många samhällen har du idag , och när får du dina nya drottningar. Har du flera utbyggda ramar på lager ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 16:20 »
Här kan man se ett till fem eller två till tio.

Man kan även ändra till ett till två , tre , fyra

Det är enklare än det ser ut  ;D

Fem avläggare från ett modersamhälle del 1

Fem avläggare från ett modersamhälle del 2

Fem avläggare från ett modersamhälle del 3
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Curt

« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 16:23 »
Har att välja på foderballong och foderlåda (typ 20 liter). Kan man ge dem 1-1,5 l i veckan i ballong för att minska resandet eller blir det "fel"?
Ja det blir fel. Det blir fodring i stället för drivfodring. Ca 2 dl per dag är en lämplig giva. Den skall tillföras långsamt och inte som en slurk. Den vakuumfodrare som jag använder ser du på bilderna. Antalet små hål i locket styr hastigheten. Det är ju inget som hindrar att du väljer en större burk så att det räcker en vecka. Bästa soppan är honungslösning. 4,5 dl vatten till 700 gram honung ger ca 50% sockerhalt. Börja drivfodra när det finns naturligt pollen att hämta. Dvs när sälgen börjar blomma.

Michailov

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-11 kl 17:40 »
Hur många samhällen har du idag , och när får du dina nya drottningar. Har du flera utbyggda ramar på lager ?

Jag har idag ett samhälle som överlevde vintern. Två (klena avläggare) dog. När jag får drottningar vet jag inte - tänkte beställa efter att ha vägt in synpunkter härifrån. Om samhället jag har idag växer på som jag hoppas så lutar det åt att jag gör 1:4 split. Eftersom de 2 döda samhällena ser ut att ha dött av kyla (för få för att få till klotet tror jag - ingen utsot eller annat konstigt) så kan jag plocka halvfyllda, utbyggda ramar därifrån. Jag har också några kvar "i lager" hemma.

Ja det blir fel. Det blir fodring i stället för drivfodring. Ca 2 dl per dag är en lämplig giva. Den skall tillföras långsamt och inte som en slurk. Den vakuumfodrare som jag använder ser du på bilderna. Antalet små hål i locket styr hastigheten. Det är ju inget som hindrar att du väljer en större burk så att det räcker en vecka. Bästa soppan är honungslösning. 4,5 dl vatten till 700 gram honung ger ca 50% sockerhalt. Börja drivfodra när det finns naturligt pollen att hämta. Dvs när sälgen börjar blomma.

Har borrat några hål i locket till en 1-liters glasburk med plåtlock. Den står halvfull på inmätning/kailbrering för att se om jag behöver göra fler hål - bra tips! Funderar på att sätta på yngellåda 2 med tidningspapper mellan nu i veckan så de kan flytta upp när de vill. Sedan blir det intensivspaning på sälg och då på med drivfoderburken. Kanske någon skattlåda också för att få bättre yngelkoncentration i yngelrummen..?

/Michailov

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 23:25 »
Stöd matning behöver du bara göra om det blir uppehåll eller svag drag ut i naturen.

Låt drottning har tillgång till hela kupan utan spärr gäller så hon inte begränsas för utrymme att lägga egg.

När samhällen har vuxit sig stark gör du din split

När ska du ta kontakt med drottning odlaren för att beställa dina drottningar ?,,.. IGÅR !

När du har gjort spliten så kan du stödmata dem så de kan jobba upp sig till ett starka samhälle.

När ?, så fort samhällen är stark , början av juni är nog ett bra tillfälle.

mvh edward ;P

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 23:56 »
Om man som jag och uppenbarligen Michailov har ett antal ramar med socker över. Har man ingen nytta av dom då egentligen eller? Jag menar om man vill få fart på avläggaren/samhället så uppfattar jag det som man måste stödfordra med små givor. Att hänga in fulla foderramar ger ingen extra skjuts framåt eller?  ???

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-11 kl 00:46 »
Jag menar om man vill få fart på avläggaren/samhället så uppfattar jag det som man måste stödfordra med små givor.

Vitsen med att stödfordra med små givar är att "lura" samhällen+drottningen som de matar upp , med att tror att allting är bra ute i naturen och att det är drag på gång.

När det finns mat på väg in i samhället så lägger drottning ägg , det finns mat så det är bara att skaffa fler barn  ;D

När det blir uppehåll i draget och ingen mat på väg in i samhället , så rättar samhällen där efter och drar ner på ägg läggande , ingen mat inga fler barn  :(

Att man ger små givar är så att bierna inte fyller igen alla celler med honung/socker , händer det så har drottningen ingen plats att lägga egg i.

« Senast ändrad: 24 mar-11 kl 00:57 av Edward. »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 24 mar-11 kl 00:54 »
Att hänga in fulla foderramar ger ingen extra skjuts framåt eller?

Man kan med fördel hänga fulla foderramar på sidorna av yngel klotet så bierna har nära till skafferiet när de ska mata drottningen och de små larverna.

Se till att drottningen har tillräckligt med utrymme att lägga egg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser