Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa pelletsbrännare??  (läst 2473 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Köpa pelletsbrännare??
« skrivet: 22 mar-11 kl 11:59 »
Jag har fått en chans att köpa en beg pelletsbrännare billigt. Min undran är nu: Vad ligger förbrukningen på, på ett år?
Jag har ett hus från slutet av 1800-talet med två rum på andra våningen och två rum o kök där nere. Hel källare. Vattenburen värme. Jag eldar med ved just nu.
Jag har möjlighet att köpa i bulk direkt ner i källaren, genom källarfönstret...

Hur gör man med accumulatortanken, behövs den när man har pelletsbrännare, eller går värmen direkt från pannan och ut?
Hur funkar det? Ställer jag bara in shunten på hur mycket värme jag vill ha ut i huset?

Tänkte att jag kan komplettera med att elda i köksspisen, är det en bra idé?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Köpa pelletsbrännare??
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 14:30 »
Jag har fått en chans att köpa en beg pelletsbrännare billigt. Min undran är nu: Vad ligger förbrukningen på, på ett år?
Jag har ett hus från slutet av 1800-talet med två rum på andra våningen och två rum o kök där nere. Hel källare. Vattenburen värme. Jag eldar med ved just nu.
Jag har möjlighet att köpa i bulk direkt ner i källaren, genom källarfönstret...

Hur gör man med accumulatortanken, behövs den när man har pelletsbrännare, eller går värmen direkt från pannan och ut?
Hur funkar det? Ställer jag bara in shunten på hur mycket värme jag vill ha ut i huset?

Tänkte att jag kan komplettera med att elda i köksspisen, är det en bra idé?

Jag köper pellets i påsar på pall och ett genomsnittligt år går det åt ca 6 pallar. Man kan snåla ned det till 4-5 om vintern är varm och man inte måste ha 20 grader inomhus (vi håller det på 17-18) eller tar långa varma bad stup i kvarten. Men mitt hus är ju inte identiskt med ditt. Och vi är tre personer, så det går ju mera varmvatten. Hursomhelst blir det en årskostnad på ca 12-15000:-. Till det kommer service på en eller ett par tusenlappar årligen, om man inte lär sig att serva själv. Har jag också en braskamin i vardagsrummet för lite extra värme vintertid, eller på vår och höst när jag inte bryr mig om att sätta på värmen.

Jag reglerar värmen upp i huset med shunten och sedan kan jag reglera radiatorerna i de olika rummen. Jag har en cirkulationspump som har pajat, men det funkar bra med självtryck, så jag har inte brytt mig om att byta ut den. Det är alltså ett ganska primitivt system, men det funkar.

Kolla också hur det är med att tömma ut aska och göra rent brännaren. Vintertid får man göra det ganska ofta (helst varje vecka, men jag fuskar). Jag har pelletsbrännare monterad i en gammal oljepanna och det är lite knöligt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 15:07 »
Tack för svar!!
6 pallar - är det för oktober t o m april, eller är sommarvattnet inberäknat i det??

Vad innebär servicen och vem gör det?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 16:02 »
Tack för svar!!
6 pallar - är det för oktober t o m april, eller är sommarvattnet inberäknat i det??

Vad innebär servicen och vem gör det?

Inklusive sommarvatten. Servicen innebär att de byter ut en del grejer som slits och justerar inställningar och sånt. Borås brasvärme fixar hos mig. Men jag vet inte om alla modeller behöver servas på samma sätt, dessutom kan man antagligen lära sig att göra det själv, det är jag som tycker att det är skönt att ett proffs tittar till det hela ibland.  :)

Med denna svinkalla vinter misstänker jag också att vi kommer att bränna lite mer än 6 pallar/år...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 18:01 »
Jag kollade med min vedleverentör och räknade lite på det... Jag köper ved för ca 5.000:-/år - pellets för 14.000:- Jag tror att det blir en dålig affär!! Speciellt som det kostar i inköp och service också :o

Tack snälla ChristinaR för att du svarade mig så snabbt, så att jag kunde bestämma mig snabbt ;D!!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 19:52 »
Jag kollade med min vedleverentör och räknade lite på det... Jag köper ved för ca 5.000:-/år - pellets för 14.000:- Jag tror att det blir en dålig affär!! Speciellt som det kostar i inköp och service också :o

Tack snälla ChristinaR för att du svarade mig så snabbt, så att jag kunde bestämma mig snabbt ;D!!

Inga problem!  :D

Själv går jag och fnular på om jag ska byta ut skruttpannan mot en modern vedpanna i stället och skippa pelletsen. Men det är en ganska stor investering och det tar väl bra många år innan den betalar sig. Men ved är onekligen billigt, även om jag skulle få köpa det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser