Jag har fått en chans att köpa en beg pelletsbrännare billigt. Min undran är nu: Vad ligger förbrukningen på, på ett år?
Jag har ett hus från slutet av 1800-talet med två rum på andra våningen och två rum o kök där nere. Hel källare. Vattenburen värme. Jag eldar med ved just nu.
Jag har möjlighet att köpa i bulk direkt ner i källaren, genom källarfönstret...
Hur gör man med accumulatortanken, behövs den när man har pelletsbrännare, eller går värmen direkt från pannan och ut?
Hur funkar det? Ställer jag bara in shunten på hur mycket värme jag vill ha ut i huset?
Tänkte att jag kan komplettera med att elda i köksspisen, är det en bra idé?
Jag köper pellets i påsar på pall och ett genomsnittligt år går det åt ca 6 pallar. Man kan snåla ned det till 4-5 om vintern är varm och man inte måste ha 20 grader inomhus (vi håller det på 17-18) eller tar långa varma bad stup i kvarten. Men mitt hus är ju inte identiskt med ditt. Och vi är tre personer, så det går ju mera varmvatten. Hursomhelst blir det en årskostnad på ca 12-15000:-. Till det kommer service på en eller ett par tusenlappar årligen, om man inte lär sig att serva själv. Har jag också en braskamin i vardagsrummet för lite extra värme vintertid, eller på vår och höst när jag inte bryr mig om att sätta på värmen.
Jag reglerar värmen upp i huset med shunten och sedan kan jag reglera radiatorerna i de olika rummen. Jag har en cirkulationspump som har pajat, men det funkar bra med självtryck, så jag har inte brytt mig om att byta ut den. Det är alltså ett ganska primitivt system, men det funkar.
Kolla också hur det är med att tömma ut aska och göra rent brännaren. Vintertid får man göra det ganska ofta (helst varje vecka, men jag fuskar). Jag har pelletsbrännare monterad i en gammal oljepanna och det är lite knöligt.