Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekännelsetråden ;-)  (läst 17602 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #40 skrivet: 17 aug-06 kl 13:32 »
Låter ju alternativt...

Tror du på allvar att alla som har det minsta intresse av alternativt leverne bor i en koja i skogen utan el, vatten, bil mm?? Jag är i alla fall ärlig. Nu var det ju frågan om en bekännelsetråd också. Dessutom har vi en prylgalen familj som mer än gärna ger oss grejer vi egentligen inte behöver.  ::)

Vissa tekniska prylar såsom tvättmaskiner osv ger mig dessutom tid att göra annat, t.ex. umgås med mina barn. Men jag slänger gäääärna tvättmaskinen om du kommer och tvättar åt oss?? ;)

Peace, out!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #41 skrivet: 17 aug-06 kl 14:50 »
Onödiga tekniska prylar jag inte vill vara utan,  Mitt underehållningscenter. Alltså datorn med allt den är kopplad till i form av stereo, tv, Radiokort, kamera. etc.
Sen finns det en hel del nyttiga tekniska prylar jag inte vill vara utan. Min Victorinox swiss tool till exempel.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Tapio

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 17 aug-06 kl 16:58 »
Sen finns det en hel del nyttiga tekniska prylar jag inte vill vara utan. Min Victorinox swiss tool till exempel.

Halaj!

Här måste jag protestera. Jag tycker inte att en Victorinox swiss tool är en onödig teknisk lyxpryl.

Jag går inte ens utanför dörren utan min Leatherman wave.
OK, jag har tre undantag. Jag har inte med mig den i duschen, sängen el. när jag går på krogen.
Annars alltid. Och jag använder den jämt.

//T

Mule

« Svar #43 skrivet: 27 sep-06 kl 14:36 »
Hei :)
Jeg utsetter klesvasken selv nå som jeg har tilgang til vaskemaskin i kjelleren, så jeg tror jeg ville nølt veldig med å kvitte meg med den...

geirh

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 okt-06 kl 23:06 »
håndverktøy fra biltema. billigt og meget bra kvalitet.  Ullgenserne mine, skinn jakken min, sveise apperatet, Knut Hamsund og Peter Wessel Zapfe samlede verker.
Pluss en masse andre greier.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #45 skrivet: 21 okt-06 kl 16:31 »
Min cykel, frysen, stereon. För egen del skulle jag nog kunna undvara kylen med en fin jordkällare istället. Andra i familjen sonm är mer förtjusta i mjölk skulle rösta för kylen också.
Datorn har jag för att klara jobbet men en del av mig drömmer om att vara mer självförsörjande och kunna stå utanför systemet mer så  jag skulle vilja kunna leva lycklig utan dator.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #46 skrivet: 03 nov-06 kl 12:25 »
 :)
Hej,
badkar är nr 1
jag vill gärna kunna ta ett bad, det är underbart att ligga i skumbad med levande ljus och kanske ett glas portvin eller liknande. Kanske en vän som krupit ned bredvid..

sedan är diskmaskinen bra för att snabbt få rent på diskbänken och som diskar när jag måste åka till jobbet.

kyl och frys är också bra att ha.

det är mitt problem om strömmen går.

har någon ett bra tips på enkelt elkraftverk, bara till att driva cirkulationspumpen och kyl och frys.

Ha det bra o ta ett bad..

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #47 skrivet: 04 nov-06 kl 21:59 »
Mitt jobb som ligger tre mil bort. Fy fan vad jag spyr ut avgaser på vägen dit och hem. Jag skäms. Men jobbet jag har är hyfsat betalt och gör att jag har råd att lägga undan pengar. Drömmen är att någon gång kunna trappa ner och göra något annat, tex arbeta hemifrån med egen rörelse. Jag vet inte än vad jag vill göra men jag är ganska händig så det kan bli vad som helst. Vi amorterar ganska mycket på vårat hus och renoverar för olånade pengar (låångsamt). Jag blickar framåt även om jag lever dag för dag.
kan själv

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 09 nov-06 kl 13:18 »
Hmm.har verkligen haft tid att fundera på det .. Håller på o bygger o har nu bott utan kök ett år. Köket börjar bli användbart. Men badrummet liknar inget än så länge. ..
Prova o lev utan spis o ugn så får ni se! Det är inget man tänker på förran kon är borta o båset är tomt. Lägg till 2 små barn under 2 år   :-\
Ibland undrar jag hur man kan va så j-a pantad att man sätter sig i ett sånt här ruckel frivilligt. :'(
Sen kommer det ljusa stunder när man börjar se hur drömgården tar form  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Morran

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 10 nov-06 kl 23:32 »
Heh, vi levde utan el i 6 månader en gång i tiden och livet fungerade ju ändå. Visserligen var vi bara två vuxna och hade i alla fall ett par gasolplattor att laga mat och värma vatten på. Nu skulle jag nog inte klara mej utan dator eller tvättmaskin, resten kan jag både ha och vara utan. Fast det är ju väldigt trevligt att ha elektrisk belysning, varmvatten i kranen och möjlighet att förvara maten kyld och fryst en längre tid inomhus också.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #50 skrivet: 11 nov-06 kl 22:03 »
Stereon! och Datorn och bilen...i den ordningen..utan musik kan jag inte leva och utan dator kan jag inte hålla kontakten med nära och kära och utan bil kan jag inte ta mig till arbetet.

Telefon
Tv
Diskmaskin
Damsugare
Micro
El
och badkar KAN jag klara mig utan men har turen att ha dem/det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 12 nov-06 kl 20:38 »
Min handvevade ficklampa :) !! Helt perfekt för den som vill slippa leta batterier (för dom är alltid slut när det är exempelvis strömavbrott, och man som bäst behöver dom). Bara att veva så laddas det inbyggda batteriet, jag tror att proportionerna skulle vara en halv minuts kraftigt vevande=en halv timmes ljus.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #52 skrivet: 29 nov-06 kl 18:09 »
Jag skulle nog inte klara mig utan:
1. Tvättmaskinen, med 3 barn varav två tonåringar som byter kläder fortare än jag hinner tvätta dom.
2. Bakmaskinen, när jag inte hinner (läs orkar) baka. ;)
3. Värmedynan, gör egen yoghurt med den.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #53 skrivet: 29 nov-06 kl 20:01 »
Jag skulle nog inte klara mig utan:
1. Tvättmaskinen, med 3 barn varav två tonåringar som byter kläder fortare än jag hinner tvätta dom.
2. Bakmaskinen, när jag inte hinner (läs orkar) baka.
3. Värmedynan, gör egen yoghurt med den.
 Jag glömde:
4. Köksassistenten, mal köttfärs iden, gör äppelmos och nyponmos, gör deg till bröd när jag hinner (läs orkar) baka.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Draupner

« Svar #54 skrivet: 30 nov-06 kl 23:04 »
Många pryöar som uppfunnits är onekligen rätt bra. Kyl,frys och tvättmaskin radio och den elektriska gitarren är bra grejjer. Det handlar väl mer om att minimera användande och konsumtion. För övrigt kan elvispen och smörgåsgrillen båda kvala in på helt onödiga uppfinningar

Purpurea

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 03 dec-06 kl 17:09 »
Tvättmaskinen är ett måste med kidsen och en hund som leverarer både det ena och det andra på mina mattor...

Radion... Gör som min gamla hjortronplockande moster som fäster en i bältet när hon strövar i skogen. En "humppa" skrämmer nog iväg den mest nyfiken björnen. I mitt fall blir det älgen som ska vända på klacken (Ja, jag är paranoid när det gäller Älgen med stort Ä!).  ;)
Svaret på allt är 42...

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 10 dec-06 kl 12:58 »
Jag kan omöjligt göra mig av med min gamla samling av LP- skivor. Hur skulle det gå  ::)
fånig tanke....

Rusty Johnny

• www.dothenorth.co.uk
« Svar #57 skrivet: 08 jan-07 kl 17:45 »
Diskmaskinen!!

Vi fick en diskmaskin som gått sönder lite, lämnade in på lagning som gick på hemförsäkringen, och nu funkar den och har funkat i typ en månad! Vilken jäkla grej!  Vi är tre 20 plussare här ute på landet som i hela våra liv alla tre varit sådär stökiga som folk som plockar undan efter sig inte på nåt sätt kan förstå.

För vi finns. Vi som av naturen inte plockar undan EN ENDA GREJ som vi plockar fram, förrän det är dags för storstädning....igen. Vi försöker....typ...men det går aldrig bra. Det tråkiga som måste göras...varje dag...är helt enkelt för mycket och för tråkigt och det blir inte gjort, och så blir det gradvis stökigare och stökigare. Och vipps. Nu har vi diskmaskin och helt plötsligt är allt rent...hela tiden. Hela hemmet och livet är helt plötsligt så mycket enklare. Jag vet att det inte är ett dugg bra för miljön, men jag hoppas att jag på nåt sätt gör rätt för mig genom att iallafall laga all mat från scratch och så mycket som det bara går ekologiskt eller från landet. Det är ju onekligen knepigare när allt är stökigt hela tiden.

:-\

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #58 skrivet: 24 jan-07 kl 18:50 »
Jag skulle nog inte klara mig utan min lilla radio, som följer med mig från vardagsrummet till köket fram och tillbaka dagarna igenom.
Sdan vet jag några saker som jag absolut vill ha i framtiden: Vatten in och vatten ut i köket! saknar just nu båda :(
Jag skulle även vilja ha en tvättmaskin, just nu tvättar vi hos vår väldigt snälla granne! :-[
Vidare skulle jag även villja ha antingen dush eller badkar, för det börjar bli lite kallt att bada i 70liters baljan ute i trädgården, dessutom något tröttande att hinka upp det IS-kalla vattnet från brunnen och värma det i den stora kokgrytan. Just nu har vi en 4-dagars hygien intervall, halvmysigt, men det går.
Mot dessa bekvämligheter hade jag gladeigen sjänkt bort datorn med internett och allt vad det är och även vår dvdspelare och tv-skärmen som hör till, kylskåpet kunde åkt det med faktiskt till och med min högst användbara vattenkokare och elvispen med för den delen. ;D
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Cedala

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 29 jan-07 kl 10:35 »
Datorn och dvdn. Samt tvättmaskinen.
Inget annat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser