Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bortstött lamm  (läst 3311 gånger)

Lilla Lamm

• Småland
Bortstött lamm
« skrivet: 23 mar-11 kl 10:31 »
Hej!

Vi har en förstagångslammerska - ett mycket trevligt värmlandsfår - som inte tycker om sitt lamm. Tackan lammade när vi inte var på plats och fm har andra tackor varit och slickat på lammet. Tackan har varit mycket hårdhänt mot lammet, så vi har dem i boxar bredvid varandra, avskilda med fårgrind. Var tredje timma tar vi över lammet till tackan, så hon får dia. Detta fungerar, tackan står still om hon får kross eller annat att äta, eller så håller vi fast henne. Antingen accepterar tackan lammet till slut, eller så gör hon det inte.

Det jag undrar är: ni som har varit i denna situation - hur har det gått för tackan vid påföljande lamning? Har beteendet kvarstått eller har allt löpt normalt?

Jag är mycket tacksam för svar!

Bästa hälsningar!

Lill

vallhunden

• Västergötland
SV: Bortstött lamm
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 10:52 »
Det där beteendet är baksidan på myntet "Goda moderskapsegenskaper" (Inget annat lamm ska få min mjölk, utom mina egna lamm).

Det behöver inte hända igen - om inte något annan tacka kommit åt att slicka på lammet nästa år... :-[

Jag har sett att beteendet kan gå i arv, så tänk efter innan du sparar tacklamm efter henne...

Det kan hjälpa att vända på "kuttingen" och försöka lura ut vem av de andra tackorna är lammtjuven??!! :o
Jag lyckades identifiera en sådan tacka en gång och boxade upp henne vid lamningen, den lamningen förflöt utan strul ;D Det var en "barnvänlig" tacka med mycket goda modersegenskaper som sa "Oh, vad trevligt, har jag redan lammat!!!" och började slicka på alla lamm som hade fostervatten på sig...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lilla Lamm

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 11:00 »
Ja, hennes mor var lite stissig i fjol när hon lammade för första gången. Vi får se hur hon fixar det i år. Och vi har en misstänkt lammslickerska, men det är bara detta lamm hon varit intresserad av.

574Krusa

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 11:13 »
En av mina tackor som lammade för en knapp månad sen ville inte veta av sitt ena lamm. Jag hade lammet kvar hos henne fast hon var hårdhänt mot det, men han var väldigt påstridig. Jag satte på henne grimm och höll i henne ett antal gånger per dag och efter några dagar tog hon det till sig. Har också en tacka som gärna tar till sig andra lamm, hon hade säkerligen varit på honom ock slickat. Tackan hade lammat ihop med de andra och när jag kom ut så sprang det här lammet ikring bland de andra. Han är en sån där försigkommen typ.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 14:25 »
Jag hade en ungtacka, som lammade först av alla ett år. Fullt av högdräktiga tackor runt henne. När jag kom var lamningen klar, två lamm varav hon bara accepterade det ena. Hon stångade det "hemska" lammet så jag fick binda upp tackan och efter 10 dagar gav hon sig. Hon lät även det "hemska" lammet dia men brydde sig inte om det i övrigt. Året efter fick hon åter två lamm och tog lika bra hand om dem båda. Jag sålde henne sedan så jag vet inte hur det gått.
Åsenfår, hundar och katter

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 10:08 »
Jag har också haft detta problem någon gång med första gångslammare, men vid andra lammningen så har det aldrig varit något problem. Men däremot så har vi vid två tillfällen haft två tackor som fått tre/fyra lamm där dom stött bort ett lamm. Till slut har dom tackorna accepterat lammen men endast gett dom mat och i övrigt inte brytt sig om dom. Vet inte om det är normalt eller inte?!
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser