Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på 12tim ljus för att få ägg?  (läst 3913 gånger)

Xoot

• Gäst
Krav på 12tim ljus för att få ägg?
« skrivet: 23 mar-11 kl 19:30 »
Hej,

Jag är ny på området inom vaktlar men har ändå varit och köpt ett par stycken för En vecka sen.
Det beräknas alltså 6st ägg om dagen på 6st vaktlar, alltså ett per vaktel om dagen.

Dessa är 1år och ryktet säger att en vaktel blir max 2år.
Enligt info från ägaren så skall dessa dock vara i fullgång och värpa garanterat 1ägg per dag, per vaktel.

Det krävs också enligt ryktet 1vecka vid flytt för att vaktlarna ska hinna anpassa sig. Har nu gått 1vecka och några dagar.
Tidigare ägaren påstår att en vaktel behöver minst 12timmars ljus för att lägga ägg, sant?

Just nu får vaktlarna stå inne i ladugården och har 8plusgrader samt helt vindstilla.
Har också 2st starkare lampor på timer som är igång 8timmar per dygn.
Finns ett mindre fönster men den belysningen därifrån kan bara klassas som ledande belysning.

-
Problemet är att jag bara får 2st ägg på 6st vaktlar om dagen. Är det jag som förväntar mig för mycket, för tidigt?
Eller är vaktlarna alldeles för gamla? Jag ger f.ö samma foder och färskt vatten dagligen precis som tidigare ägare.

Vill ju bara ha några goda vaktelägg på mackan varje morgon.  ;D  ;D  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Krav på 12tim ljus för att få ägg?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 08:54 »
Du får nog gå ut och leta rätt på ditt borttappade tålamod  o:)

Dessutom bör du nog öka ljuset.  Enligt försök värper vaktlar även vid 6-8 timmars ljus men avsevärt mycket sämre och med betydligt högre foderförbrukning/g ägg.

För optimal värpning ska man ha 12-14 timmars ljus!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 08:59 »
det kan allt ta ett par veckor efter flytt innan dom kommer igång,har till och med fått värpstopp bara av att ha städat buren.Kan även tänkas att dom värper lite bättre i tidigare ålder
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 09:04 »
Ja, om vaktlarna är 1 år så brukar äggproduktionen vara lägre, 1 ägg per höna och dag kan man nog inte räkna med, åtminstone om det inte är sommar och de har mycket ljus och helst grönfoder.

Spara avelsägg och kläck nya, eller köp kycklingar, det är mitt råd. Ska man ha vaktlar för äggproduktion bör man byta ut dem när de är ca 1 år, tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ivy

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 10:05 »
jag köpte två hönor och en tupp 1åringar, tog nästan 2veckor innan de kom igång med äggläggandet, den ena snabbare än den andre. Nu får jag 2ägg om dagen, men då bor de inomhus i källare med ljus insläpp +breve kycklingarna som har värmelampa på dygnet runt så de får lite extra ljus där ifrån...

Bodde de i liknande temperatur tidigare också annars kanske det kan ha inverkan? Tålamod är den jobbiga biten  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 20:10 »
hmpf..

Nu har den ena dött, det hela hände under 15min medan jag stod utanför ladan.
Ägg? Ja nu får jag mellan 1 till 3 stycken om dagen. Städade iofs igår, storstäd om det spelar in.

Enligt mig så kan det bara handla om två saker nu. Hönsen är stengamla eller så lyser det för få timmar.
Nu litar jag blint på tidigare ägare som påstod 1ägg per vaktel per dygn så kan det verkligen vara lyset?

Har fortfarande samma tid på timern som tidigare men borde man ändå inte få lite mer ägg än vad jag får??

Kommer snart flytta ut vaktelburen utomhus så det lyser lite både längre och tidigare tillsammans med ett par nya.
Inga resultat där heller då blir det förmodligen ett par huvudlösa vaktlar inom kort,
Hur är det att äta en vaktel som är över ett år? Tänker på att många slaktar långt innan 12mån.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 27 mar-11 kl 00:47 »
Hur är det att äta en vaktel som är över ett år? Tänker på att många slaktar långt innan 12mån.
Denna fråga har precis tagits upp i någon annan tråd. Tillagningstiden är lite längre på äldre djur, så de blir sällan bra stekta. I en gryta blir vaktel alltid bra, oavsett ålder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 10:06 »

Enligt mig så kan det bara handla om två saker nu. Hönsen är stengamla eller så lyser det för få timmar.
Nu litar jag blint på tidigare ägare som påstod 1ägg per vaktel per dygn så kan det verkligen vara lyset?

Ljuset är mycket viktigt!!

Medelåldern för värpstart vid 6-8 timmars ljus är ca 120 dagar, vid 14 timmars ljus är det 43 dagar  :o Det är rätt stor skillnad!!

Om man har unga vaktlar och endast 6-8 timmars ljus värper endast ca 60% av vaktlarna när dom är 165 dagar gamla. Har man 14 timmars ljus värper 100% vid den åldern.

Om dina har tagit ett värpuppehåll pga flytt så är det rätt sannolikt att dom har svårare att börja värpa igen om dom har för lite ljus. Ändra timern så du får 12-14 timmars ljus så ska du se att det gör skillnad.

Räkna sedan med ett nytt värpuppehåll om du flyttar dem igen, till uteburen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 16:20 »
Ljuset är mycket viktigt!!

Medelåldern för värpstart vid 6-8 timmars ljus är ca 120 dagar, vid 14 timmars ljus är det 43 dagar  :o Det är rätt stor skillnad!!

Om man har unga vaktlar och endast 6-8 timmars ljus värper endast ca 60% av vaktlarna när dom är 165 dagar gamla. Har man 14 timmars ljus värper 100% vid den åldern.

Om dina har tagit ett värpuppehåll pga flytt så är det rätt sannolikt att dom har svårare att börja värpa igen om dom har för lite ljus. Ändra timern så du får 12-14 timmars ljus så ska du se att det gör skillnad.

Räkna sedan med ett nytt värpuppehåll om du flyttar dem igen, till uteburen.

Ja, det är ju uppenbart nu låter det som. Timern måste ökas så det blir fler lystimmar per dygn.
Men idag kom jag över 4st vaktlar som skall vara 1år, dessa också.

Det är fortfarande samma ras men dessa från idag är i princip endast halva storleken. Kan själv inte svara till varför.
Så nu har jag ännu fler japaner som skall vara i samma ålder men i storlek skiljer drygt hälften av massan. Varför?

tack alla för svar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 20:28 »
Antingen är det hanar, de du fick sist. De är betydligt mindre. Eller så är det jumbovaktlar inkorsade, medvetet eller ej, i de som är större.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 20:46 »
Antingen är det hanar, de du fick sist. De är betydligt mindre. Eller så är det jumbovaktlar inkorsade, medvetet eller ej, i de som är större.

Personen förklarade det med rött mönster på bröstet och påstod att det var en säker metod att använda.  ::)

Därför det är ju sagt att det skall vara rena japaner. Men egentligen gör det inget, bara jag får ägg.
Har en känsla som säger att vaktlarna som jag fick först är betydligt äldre än vad som bekräftats.

Här visar bilden vaktlarna som jag först kom över, dessa som är dubbelt så stora som vaktlarna jag fick idag.
Bara benen är i princip den dubbla tjockleken. Bilden är tagen är vaktlarna precis flytta in, därför de ser lite rädda ut.

Vaktlarna som visas på bilden är så tama så det inte är sant. Sträcker man fram handen så hoppar alla upp och
vill bli klappade eller bara borrar ner sig i handen. Det gör inte vaktlarna från idag som är hälften i storleken. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser