Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka vaktlar i Covatutto  (läst 4669 gånger)

Dandelion

• Skåne
Kläcka vaktlar i Covatutto
« skrivet: 24 mar-11 kl 08:27 »
Ny här och ny inom "äggkläckningsbranschen". Mycket spännande men även mycket nervöst. Har i skrivande stund 16 befruktade vaktelägg i min alldeles nyinköpta Covatutto och det är åtta dagar kvar till beräknat kläckningsdatum. Jag har läst en hel massa inlägg här gällande luftfuktigheten i kläckaren. Hittills har jag nöjt mig med att fylla på den (enda) behållare på botten av kläckaren som är avsedd för detta, men ska jag hälla vatten på hela botten under de tre sista dygnen och på det sättet få upp luftfuktigheten radikalt? I instruktionsboken som följde med kläckaren står det bara att man ska fylla på sagda behållare och sedan är det bra med det, men här har jag läst flera inlägg som säger att man måste höja luftfuktigheten rejält sista tiden. Har någon några råd att ge??

Lycka

• Ångermanland
SV: Kläcka vaktlar i Covatutto
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 08:35 »
Enl Högberga behöver man inte höja fuktigheten,
 utan bara se till att behållaren är full.

Du får olika svar, beror på vem man frågar.
Lycka till !!!!
Hedemorahöns

Dandelion

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 08:46 »
Ja, man får olika svar överallt ifrån och det är ju så läskigt!  :)
Tack för lyckönskningen, den lär behövas...

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 08:54 »
Jag gör precis som med hönsägg och höjer fuktighetan sista dagarna genom att hälla lite vatten i botten på kläckaren också, och det funkar fint
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 11:15 »
Första ggn jag kläckte hönsägg lånade jag en covatutto
Fanns ingen beskrivning.
Gjorde allt fel .
Fick 19 kycklingar av 20 till saken hör att det var MEsar som är såå svåra.
Du kommer säkert att lyckas
håller tummarna.
Hedemorahöns

Dandelion

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 08:30 »
Tack för tips och lyckönskningar! Lovar att höra av mig efter kläckning och meddela resultat! :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 08:45 »
Det viktigaste är att INTE hålla på att öppna kläckaren och mixtra med äggen och kycklingarna när de kläcks. Då sänks temperatur och luftfuktighet, och de som är på väg ut ur äggen får svårare att ta sig ut. T ex ökar risken för att ägghinnan ska torka och bli omöjlig för kycklingen att ta sig ur. Så när vaktlarna, eller andra fjäderfä, börjar kläckas, så ska man helst inte öppna kläckaren på ett dygn, gärna lite längre tid om man har tålamod (svårt, jag vet  :-[) så brukar resultatet bli bättre.

Tänk på att det vanligaste som dödar vaktelkycklingar är vatten, så en bra vattenautomat med väldigt litet hål och gärna typ glaskulor i om hålet är lite stort/djupt ökar chansen att kycklingarna överlever. Just nu använder jag vattenautomater till undulater, som bara har en smal "läpp" framtill, ca 4 mm bred, 1 cm lång och 1/2 cm djup. De automaterna har de ännu inte lyckats drunkna i. Men bra vattenautomater är alltså en god investering om man vill ha många överlevande vaktlar. Tänk på att de dricker mycket när det är så varmt som det måste vara till nykläckta vaktlar, så ha flera automater eller fyll på ofta.

Lycka till!

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mymlan65

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 12:56 »
Hej!
Skriver lite senare, du bör väl vara framme vid de tre sista dagarna nu...
Vi har kläckt en hel del vaktlar i covatutto... Vi har en lite nyare "bubbla" som har förinställd värme, men den står i garderoben eftersom den aldrig tycks kunna hålla en bra och jämn temp, och så har vi en äldre med ställskruv som vi fortfarande använder emellanåt. När det gäller fukten så är det som någon innan skrev här: -inte öppna förrän alla är kläckta. Vi tejpar faktiskt till och med över de små hålen när vi ökar fukten, och på så sätt har vi ökat kläckningsprocenten från ca 40-50% till ca 80%. Syret i kläckaren räcker alldeles utmärkt i alla fall, om man oroar sig för det. Om man behöver öppna innan alla är ute, så kan man spraya försiktigt på sidorna i kläckaren, inte på äggen, innan man stänger igen. Använd blomspruta med ljummet vatten. Och ja, vaktelkycklingarna dricker massvis, och de drunknar lätt. eller blöter ner sig och dör av det. Vi har också använt undulatautomat med smal pip, med funnit det smidigare och bättre på ett annat sätt. En liten vattenskål/fat med låga kanter, och sedan lägger man en ganska tung askkopp i glas eller metall upp och ner på fatet/skålen. På så sätt blir det bara en smal ränna längs kanten med vatten, och ändå tar vattnet inte slut varannan timme.
Lycka till nu - MvH G o C
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dandelion

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 09:13 »
Idag är det dygn 17, har ställt in kläckaren på 18 dygn. Vissa ägg har börjat "röra på sig", det verkar som om somliga faktiskt har flyttat sig en liten bit, om det är möjligt!? Det är lite svårt att få någon ordentlig överblick, eftersom fläkten i covatutton sitter i locket och alltså skymmer äggen. Jag har varit jättenoga med att inte öppna locket utom för att hälla i mer vatten i behållaren och det har gått i "hundranittio".  :)
Detta är väldigt spännande, jag hoppas bara att jag inte har gjort något misstag under resans gång!
Ni kan räkna med en uppdatering så fort det händer något mera. Så, på "återläsande" eller hur man ska uttrycka sig! :D

Dandelion

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 apr-11 kl 10:21 »
Hej igen!
Jaha, vad ska man säga? Enligt nedräknaren på kläckaren är vi nu inne på sista dygnet (18) och det är vild aktivitet och sprickor i alla ägg jag har möjlighet att se, men ingen har ännu tittat ut....detta är ju värre än det mesta!! Snacka om att sitta på sina händer, första impulsen är ju att öppna och hjälpa till, det ser så mödosamt ut. :)
Börjar nu oroa mig för att det tar alldeles för lång tid, så att de små ska bli utmattade och inte orka hela vägen. Jaja, inget är som väntans tider, säger man.
Usch, vad nervöst! >:(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 01 apr-11 kl 10:27 »
Det är det som är det svåra, men också roliga, med att kläcka fjäderfä. Man är så nyfiken, men ändå måste man ha tålamod och vänta tills de kläckts färdigt.

Du kan ju sysselsätta dig med att förbereda deras bostad där de ska bo efter kläckningen. Eller sitta vid datorn. Eller bita på naglarna. Vad som helst som hjälper dig att stå ut  ;D.
« Senast ändrad: 01 apr-11 kl 11:42 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dandelion

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 apr-11 kl 10:44 »
Ja, nu börjar jag förstå vad min sambo menade med att han kände sig så hjälplös när våra barn föddes! :) Det ÄR väldigt jobbigt att stå och titta på utan att kunna påverka. Men det var bra tips, du påminde mig om att jag inte förberett allt i deras "barnkammare" och jag kom även på att det var idag jag skulle klippa mig!  :D Tack Gud för distraktioner!  ;)
Och för detta forumet!

Dandelion

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 apr-11 kl 11:59 »
Nu äntligen! När äggen väl började kläckas gick det snabbt. Det kläcktes nio kycklingar inom loppet av fyra timmar, resterande kom lite då och då. Resultatet blev femton kycklingar av sexton ägg, men en av kycklingarna tog vi bort, för den låg bara på sidan och sprattlade och kunde inte resa sig. :'(
Jag är jätteglad i alla fall!
Nu gäller det bara att hålla liv i de små varelserna. Stort tack för goda råd och uppmuntran!

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-11 kl 20:15 »
 :D Stort grattis till de små. Det var spännande att följa din svåra väntan, men den som väntar på nåt gott....
Lycka till med dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser