Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 hönor i samma rede, olika kläcktid på äggen-hur gör jag  (läst 3315 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Har en höna som legat på ägg som har kläck 1/4. Nu har en annan liten höna envisats med att ruva på samma ägg i samma rede vilket resulterade i ett krossat ägg. Så jag tänkte hon skulle få egna ägg som jag la i ett annat rede, men det duger visst inte för hon knatar tillbaka till det upptagna redet i alla fall...
Finns det ngt tips & trix för att få dem att acceptera annat rede eller ska jag låta henne ligga kvar hos den andra hönan eller kanske försöka flytta hönan som inte har så lång ruvtid kvar istället?

Om jag inte lyckas med att få ngn att byta rede och de ruvar ihop-hur gör jag då med de olika kläcktiderna på äggen? Det skiljer ju i alla fall 13 dagar mellan beräknad kläck på äggen och när de första kläcks går väl båda hönorna upp eller?
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: 2 hönor i samma rede, olika kläcktid på äggen-hur gör jag
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 06:18 »
jag skulle låta dem ligga kvar.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

solidpoints

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 09:19 »
Ok, de får ligga kvar, men hur gör jag när de första kycklingarna kläcks?
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 12:51 »
Jag har lite samma fråga..  alla våra hönor envisas med att värpa på samma ställe i redet och jag har nu en höna som ligger och ruvar  på just värpningstsället. Dom övriga hönorna går dit och lägger nya ägg hela tiden så det borde ju vara olika kläcktid på alla som ligger där.

Jag har hittils gjort så att jag gjort ett kryss å dom äggen jag vill att hon skall ruva och så har jag börjat att plocka bort dom nya äggen som trillar in dag efter dag. Visst jag får störa henne lite varje dag men hon verkar relativt bekväm med det.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 12:59 »
Hur gick det?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

solidpoints

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 15:40 »
Tja, det gick inte så bra faktiskt...

Jag flyttade henne efter ett krossat ägg i redet, hon flyttade tillbaka, jag stängde in henne i nya redet, hon gick av äggen en natt och slutade ruva helt, jag släppte ut henne till de andra och samma natt sov hon på pinnen igen  :P
Äggen la jag under höna nr 3 (som redan låg på 4 egna med samma kläckdag) för att se om de gick att räddas. Igår övergav även denna höna alla äggen och verkar dessutom lite hängig. Står i rastgården och sover med huvet under vingen. Vet inte om hon är sjuk eller bara matt efter att ruvat och ätit dåligt? Hoppas hon repar sig för hon är min lilla chabobebis, så tam och mysig  :-\

Så jag kasserade alla 8 sena äggen men hos hönan som ruvade de kläckfärdiga äggen har det blivit 2 små kycklingar inatt  :D :-* (och ett krossat ägg som inte gicka att rädda tyvärr)
De sista 2 av hennes ägg är fortfarande okläckta och jag kan inte höra ngt i dem heller så jag vet inte om det blir ngt mer. Söker därför efter små nykläckta kycklingar att stoppa under hönan så det blir några fler än 2 i alla fall  ;D så hojta gärna om ngn vet om dagsgamla pyx till salu i göteborg med omnejd  :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 10:52 »
Så det blev nästan bara pannkaka kan man säga, tråkigt. Men ett par små pycklingar blev det iaf då, grattis! :)

Jag har en höna som la sig i alla hönors favvo-rede. Var rädd att alla avelsägg skulle bli söndertrampade av de andra hönorna så jag flyttade surhönan till en egen avdelning där hon kan ligga ifred. Som tur är har hon accepterat det men jag lyfter ju ut henne en stund varje dag så hon får "lufta fjädrarna" och varje gång går hon tillbaka till första redet så jag får passa på henne. Bara jag stänger in henne i hennes avdelning igen så hittar hon rätt rede. o:)

Sen har höna nr 2 lagt sig, såklart i favvo-redet. ::) Har ingen avdelning att flytta henne till så jag har lagt henne i ett rede ovanför. Hon ligger snällt kvar men så fort hon varit ute så går hon till favvo-redet igen. Därför vågar jag inte lägga annat än porslinsägg under henne. Planerar att ge henne några kycklingar när det kläcks i min kläckmaskin.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

solidpoints

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 11:41 »
Japp, pannkaka kan man väl kalla det men jag är ju en drös erfarenheter rikare och till nästa gång ska jag se till att ha fler och löstagbara reden som man flyttar lätt med hönan  i :)

Nu funderar jag bara på hur jag ska göra när mamma höna bestämmer sig för att det är dags för henne och kycklingarna att lämna redet som sitter på en höjd av ca 150 cm från golvet? Måste ju nästan flytta ner hela familjen till ett golvrede eller?  Är ju rädd att om jag flyttar henne och kycklingarna nu så kanske hon överger dem och själv återvänder till favvoredet igen  ??? ::)
Det här är första gången för både mig , hönan och småttisarna ju. Mkt lättare med kattuppfödning när det kommer till just den delen eller hur Helena  ;)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 11:48 »
 Jag brukar låta de sköta det själv. Och oftast har det blivit så att det blir några färdiga kycklingar och efter tredje kläckdagen vill hönan bege sig från redet med de små.

Kvar finns då några okläckta ägg som höna nr 2 fortsätter att ligga på. Efter en tid kläcks även de äggen, som höna 2 tar hand om sen.

Det där med kryss gör ju många för att ha koll på äggens ålder. Jag brukar låta de sköta det där själva, det blir lite svinn men det blir en hel del kycklingar också. men man stör de inte å riskerar inte att de avbryter ruvningen.

Löstagbara reden är toppen, då behöver man inte oroa sig att kycklingarna ska ramla ut.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 21:43 »
Det är nog lite annat om man har en egen reproducerande flock. Men för mig som inte kan ha tupp utan köper in avelsägg, så vill jag ju inte att de ska bli söndertrampade eller övergivna liksom. Då vill iaf jag inte lämna det åt slumpen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser