Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shetlandsponny till trädgårdslandet  (läst 2853 gånger)

Gille

• -
Shetlandsponny till trädgårdslandet
« skrivet: 24 mar-11 kl 16:27 »
Altså...
Jag har inte häst men min granne har. Han har en finfin hingst som jag såvitt jag vet är inkörd. Kan han vara till nytta för vårt trädgårdsland. Kan de dra plog och harv? Förstår att en hel del tid behöver läggas på träning. Vad ska man tänka på vid köp av redskap?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

• -
SV: Shetlandsponny till trädgårdslandet
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 12:36 »
Så det är ingen som använder sina shettisar till skog- o jordbruk? Tips på utländska sidor eller ord jag kan googla på?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 21:50 »
Ardennervän här på forumet tillverkar redskap i alla storlekar och använder ponnys till lite av varje :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 23:12 »
Tusen tack!! *blomma*

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 09:01 »
Visst kan du använda shettis till enklare göromål, här hemma används den äldsta av dom två till att harva väg och grusplan, ploga snö, dra ris och trädstammar mm. De är ohyggligt starka för att vara så små men ska man ploga jord etc så behöver man nog två ananrs orkar de bara en timme i taget.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-11 kl 08:27 »
Kimma, har du bilder på arbetande shettis? (hemsidan var nerlagd).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 24 jun-11 kl 08:37 »
Kära söta, jestanemej, de där lågbenta hästarna har ju avlats fram för att utnyttjas skoningslöst i gruvor!  Det bara MÅSTE finnas både bilder, hemsidor och redskap!

(Detta var ett utsmyckat *hundöra*!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Qrumelur

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 11:17 »
Kära söta, jestanemej, de där lågbenta hästarna har ju avlats fram för att utnyttjas skoningslöst i gruvor!  Det bara MÅSTE finnas både bilder, hemsidor och redskap!

Inte riktigt, de har formats av den miljö de befunnit sig i - därav storleken. Men de har använts på samma sätt som "stora" hästar - till transport (ridning, även av vuxna), jordbruk etc.  Det är med andra ord ardennrar/nordsvenskar i miniformat.
De är inte så skrymmande och billiga i drift men det är en stor häst i väldigt komprimerat format.

« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 11:20 av Qrumelur »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 11:42 »
Vad?  Avlade man inte medvetet under den långa grymma perioden när de användes i gruvor?

Ändå:  Kunde de utnyttjas på det viset, så bara MÅSTE det finnas hemsidor, grejor, kunskaper.  Jag har själv sett ett fyrspann med shettisar på en körtävling.  Det gick undan, och jag ogillade den hets som rådde bland alla kuskar.  Fort, fort, pressa hästarna!  :(

Jag är lite mera för att samarbeta med djuren.  Att be en häst, om än liten, om hjälp i trädgården, det är mera i min smak!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Qrumelur

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 11:45 »
Nä, de är framförallt formade av det landskap de kommer ifrån.

Intresset för att använda shettisar är inte så där jättestort. Tyvärr avlas det "hejvilt" och det föds betydligt fler shettis-föl i Sverige idag än vad det finns efterfrågan på.
Jättesynd för det är verkligen mycket roliga hästar att "jobba" med. Starka, arbetsvilliga och jävligt smarta. ;-)

MEN ... shettisar är också hästar och samma sak gäller för de som för vilken annan häst som helst. Det enda som kan vara svårt är ju att få tag på vettiga redskap av jordbruksmodell i lämplig storlek om man ska köra med bara en ponny.
I övrigt så är precis samma sak som gäller för större hästar samma sanning som gäller för små.

Så även sånt som rör stora hästar är aktuellt.  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 02 jul-11 kl 07:14 »
Jo nån bild har jag nog när vi arbetar, vi är oerhört dåliga på att föreviga nåt på bild i vår familj  :P

För övrigt har jag läst mig till att ursprungsshettisen var något högre än den är idag, ungefär som en b-ponny, den var dock lika stark och därför köpte engelsmännen in de minsta exemplaren och avlade fram 1 meters varianten åt de unga pojkar som jobbade med dem i gruvorna. Hästarna var väldresserade och kördes med röstkommando och inte sällan var de beroende av gruvpojkarnas tuggtobak som man gav hästen att pula med när de hade rast. Det gjorde hästarna "beroende" av sina kuskar och man fick en annars ganska envis häst att bli medgörlig och uppmärksam på kommandona  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser