Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ständigt obefruktade ägg hos två av mina hönor?  (läst 3490 gånger)

Adine

• Finland
Ständigt obefruktade ägg hos två av mina hönor?
« skrivet: 25 mar-11 kl 07:29 »
Har tre hönor och en tupp som är blandras av pärlhöna och kochin sedan har jag två höns som jag fått av en äldre herre som han avlat på i många generationer, ingen bestämd ras. De lägger dock stora fina ägg och jag skulle gärna önska mig några höns till som värper så stora fina. Nu tänkte jag därför låta en av våra ständigt ruvande andra hönor ruva fram kycklingar från dessa två hönor men när jag nu har använt mig av deras ägg i matlagning och bakning och tittat efter om de är befruktade så har inte ett enda varit :( De andra hönsens ägg är befruktade så tuppen kan nog sitt.

Kan han välja bort dessa två stackars hönor eller kan det vara så att de inte är kompatibla och kan få kycklingar ihop? Eller är hönorna infertila?

Är det vanligt att tuppar väljer bort hönor för jag har aldrig sett att han skulle ha varit på dem som han är på de andra men jag är ju inte med dem hela tiden.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ständigt obefruktade ägg hos två av mina hönor?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 08:14 »
Vissa hönsraser är väldigt duniga runt kloaken, bla Kochin. Detta försvårar parningen då tuppen trasslar in sig i dunet och träffar fel ::)

Om dina hönor och din tupp är väldigt duniga kan det hjälpa att klippa bort en del fjäder ett par cm runt kloaken.

Det kan också vara så att de gamla hönorna inte gillar din tupp  ::) Hönor kan nämligen klämma ut sperma från tuppar dom inte gillar och även om metoden inte är 100% så blir ju befruktningen avsevärt mycket sämre :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 08:23 »
Har tre hönor och en tupp som är blandras av pärlhöna och kochin

Men om tuppen är korsning med pärlhöna, så är väl han steril? Och även hönorna? Eller är det någon hönsras som kallas pärlhöna och inte arten pärlhöna vi pratar om?

Är du säker på att de andra äggen är befruktade, dvs har du kläckt kycklingar ur dem någon gång?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 08:53 »
Pärlhöns kallar man även vissa små höns, så begreppsförvirring finns.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 10:20 »
Pärlhöns kallar man även vissa små höns, så begreppsförvirring finns.
Jo, jag vet ju det, att vissa hönsraser eller lokala korsningar kallas för pärlhöns fast att de är av arten höns och inte av arten pärlhöns. Men ts måste ju veta vilket som gäller för just dessa höns, och om de är korsningar med arten pärlhöna, då är förklaringen enkel, tuppen är steril.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Adine

• Finland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 10:35 »
De gamla hönorna är inte alls duniga. Jo, jag har fått kycklingar från de andra hönorna och tuppen tillsammans men inte från de stora hönorna och tuppern så han är inte steril. Vet inte om han är korsning men jag köpte hönsen från en vän som har både pärlhöna och kochin och hon hade inte någon koll på vem som var mor och far till de hönsen jag fick. Förmodligen är det inte pärlhöna utan hönspärlhöna. Är ganska ny på det här med hönseri och har inte riktigt någon koll på raser utan återger vad hon förra ägaren sade.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 10:47 »
Då tror jag mer på Azoo-Linas teori om att hönorna inte gillar tuppen. Du får väl skaffa en passande tupp och hoppas på att de gillar den bättre. Det brukar finnas många tuppar till salu, så det är nog inget problem att hitta en lämplig tupp.

Adine

• Finland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 11:03 »
Jaha, intressant! Det kan säkert mycket väl vara så då. Tuppen är en riktig gentleman så han är nog inte ens påstridig.

Adine

• Finland
« Svar #8 skrivet: 28 mar-11 kl 15:33 »
Nu blev jag lite rädd för att mina hönor har ngt fel! Jag hittade en bild på ett ägg där det stod att om äggen ser ut som det här när man lyser så kan det tyda på en bakterieinfektion! (Det är liksom fläckigt i skalet) Hittade dock inte vad och varför! Någon som vet vad det kan vara?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 01:27 »
Det har jag aldrig hört talas om o alla ägg ser ju ut så där när man lyser dom ...Jag lös säkert 500ägg under hösten/vintern o så där ser dom ju ut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Adine

• Finland
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 09:12 »
Jaha, mina andra ser inte ut sådär. De är liksom enfärgade i skalet, inte fläckiga. Bara de två obefruktade är fläckiga. Jag fick ägg från grannen och måste ju testlysa dem bara för att kolla skalet och de var faktiskt likadana, alltså fläckiga.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 09:29 »
Äldre tuppar, mer än ettåriga, kan bli lite "monogama".  de kan ha sina favorithönor som paras regelbundet, men strunta i de andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 apr-11 kl 10:38 »
Nu blev jag lite rädd för att mina hönor har ngt fel! Jag hittade en bild på ett ägg där det stod att om äggen ser ut som det här när man lyser så kan det tyda på en bakterieinfektion! (Det är liksom fläckigt i skalet) Hittade dock inte vad och varför! Någon som vet vad det kan vara?

Jag tror inte att det är fläckigt utan det är tunnare/tjockare skal liksom, så ljuset lyser igenom mer där skalet är lite tunnt. Har sett en del sånna ägg. Nånting påverkar tydligen skalproduktionen men ingen susning om att det skulle vara farligt på nått sätt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 13 apr-11 kl 12:33 »
Sådana ägg har vi också. Trodde det beror på att skalet var tunnare (som någon skrev)
på vissa ställen. Det är dock bara vissa ägg som är så.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser