Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensamma höns  (läst 2853 gånger)

Maurice

Ensamma höns
« skrivet: 26 mar-11 kl 16:25 »
Jag har funderat på att skaffa höns men problemet är att jag under delar av året inte är hemma mer än på helgerna. Klarar sig höns om de får ha en stor inhägnad samt hönshus. Går ju att ha automater både för mat och vatten men hur olämpligt är det?
Någon som vet?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ensamma höns
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 16:37 »
Jag skulle inte skaffa höns ifall jag var borta så pass mycket tidvis, möjligtvis ifall jag hittade en pålitlig hönsvakt. Visst finns det automater för foder och vatten, men vattnet behöver bytas ut minst en gång per dag så att det håller sig fräscht. Dessutom skulle du behöva hålla dem instängda under veckorna, för det är väldigt svårt att göra rovdjurssäkra hönsgårdar.

Hoppas att det löser sig ändå, för höns är fantastiskt trevliga djur =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 17:00 »
Höns ska, precis som alla andra djur, ha daglig tillsyn!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 mar-11 kl 17:06 »
Jag tycker inte att höns är något för dig med tanke på vad du berättar om dina perioder i frånvaro.
Jag bor själv på två olika adresser och har höns på en av adresserna, det blir lite bilkörning.
Under hela dagen så får mina höns drygt 25% av ett dygn i tid av mig och om jag ska vara ärlig så är det lite.

Lösningen är att anlita en pålitlig hönsvakt men frågan är då om det verkligen blir Dina djur?
Du får invänta den dagen då du har tid att unna dig nöjet. :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 00:34 »
Väldigt olämpligt och du lär få en väldig massa problem.
Med grannar, kommunen ,jordbruksverk och det kan bli dyrt,,med all rätt . Höns är också "djur"  Svaret på din fråga är : Nej   (:) 
Det tyder på en vilja ta ansvar att fråga på ett djur forum så det ska du ha heder av  :)  Hoppas du följer råden i tråden
                            MvH Cokett
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 00:48 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 11:22 »
Under förutsättning att du hittar någon som är villig att titta till hönsen varje dag (alltså bara titta på dem att alla mår bra, krävs såklart djurintresse för sånt) och plocka äggen, så kan utfodring och vatten ordnas på annat sätt. För att hålla vatten färskt så är nått nippelsystemnatt föredra antar jag. Men som sagt... daglig tillsyn krävs! Om du kan lösa detta så rekommenderar jag helt klart höns, verkligen en fröjd.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 11:52 »
Det är inte svårt att sköta höns, med intresse och lite instruktion så kan de flesta klara det. Så kanske finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig med detta.

Lagen kräver daglig tillsyn, och främst vintertid behövs nästan två gånger per dygn, annars finns det risk för att de inte får i sig tillräckligt med vatten. Det finns lucköppnare för hönshus men de är dyra. Hönsen bör inte lämnas utan stängd dörr över natten, så säker är ingen hönsgård. Men med en fungerande lucköppnare, som stänger luckan tillräckligt sent för att alla hönsen ska ha hunnit in (och öppnar luckan på morgonen såklart, tiden måste ställas in olika beroende på årstid), så kan hönsen klara sig med tillsyn en gång per dygn.

Med ett väl intrimmat system för foder och vatten, och där det inte är risk för att vattnet fryser, eller är mitt under den varmaste tiden där vattnet blir dåligt snabbt, eller där hönsen kan må riktigt dåligt om vattnet skulle rinna ut/ta slut en stund innan passning kommer, tycker jag att man kan lämna dem från tidig morgon dag 1 till sen kväll dag 2, om det inte sker alltför ofta. Detta förutsätter som ovan skrivet att du har lucköppnare.

Men det bästa är, som flera redan skrivit, att du hittar en hönsvakt. Mot att få goda ägg tror jag att många skulle kunna tänka sig att vara hönsvakt i veckorna. Och höns är både trevliga och lättskötta om man lärt sig tillräckligt om höns och har ett lättskött hönshus. Läs gärna i de olika trådarna här på forumet, och ställ fler frågor om det är mer du undrar över. Fjäderfä är kul, och du kommer säkert inte att ångra dig om du skaffar höns.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser