Det är inte svårt att sköta höns, med intresse och lite instruktion så kan de flesta klara det. Så kanske finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig med detta.
Lagen kräver daglig tillsyn, och främst vintertid behövs nästan två gånger per dygn, annars finns det risk för att de inte får i sig tillräckligt med vatten. Det finns lucköppnare för hönshus men de är dyra. Hönsen bör inte lämnas utan stängd dörr över natten, så säker är ingen hönsgård. Men med en fungerande lucköppnare, som stänger luckan tillräckligt sent för att alla hönsen ska ha hunnit in (och öppnar luckan på morgonen såklart, tiden måste ställas in olika beroende på årstid), så kan hönsen klara sig med tillsyn en gång per dygn.
Med ett väl intrimmat system för foder och vatten, och där det inte är risk för att vattnet fryser, eller är mitt under den varmaste tiden där vattnet blir dåligt snabbt, eller där hönsen kan må riktigt dåligt om vattnet skulle rinna ut/ta slut en stund innan passning kommer, tycker jag att man kan lämna dem från tidig morgon dag 1 till sen kväll dag 2, om det inte sker alltför ofta. Detta förutsätter som ovan skrivet att du har lucköppnare.
Men det bästa är, som flera redan skrivit, att du hittar en hönsvakt. Mot att få goda ägg tror jag att många skulle kunna tänka sig att vara hönsvakt i veckorna. Och höns är både trevliga och lättskötta om man lärt sig tillräckligt om höns och har ett lättskött hönshus. Läs gärna i de olika trådarna här på forumet, och ställ fler frågor om det är mer du undrar över. Fjäderfä är kul, och du kommer säkert inte att ångra dig om du skaffar höns.
Lycka till!