Nu är det en vecka sedan min brahmahöna Rutan fick riktiga ägg att ruva på. Hon har en egen liten hörna och hon verkar stortrivas. Vad jag vet så har hon nämligen inte frivilligt tagit sig ur redet på hela tiden.

Så klart att hon kan ha gjort det när jag inte har sett. Men det är några aspekter som gör mig lite fundersam...
Jag har nytt fint kutterspån hos henne, så jag kan tydligt se att hon inte har bajsat. Det är heller inget bajs på äggen eller i redet. Eftersom jag här på Alternativ har läst att man kan lyfta ruvande hönor ur redet så att de äter, dricker och bajsar utanför redet så provade jag detta. Men hon bara lägger sig på spånet istället precis som att hon fortfarande låg på äggen, så jag har lyft tillbaka henne igen.
Mitt sunda förnuft säger att detta klarar hon av på egen hand. Hon är ju höna och vet med instinkt hur man fixar fram kycklingar. Men jag blir ju lite orolig när det enda jag har sett henne äta är några ostbitar som jag placerade precis under näbben på henne.
Kan en höna bli så besatt av att ruva så hon varken dricker, äter eller gör ifrån sig?
Behöver jag tillägga att det är min första ruvande höna?