Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver jag vara orolig för Rutan?  (läst 2898 gånger)

Idalun

• Småland
Behöver jag vara orolig för Rutan?
« skrivet: 27 mar-11 kl 18:06 »
Nu är det en vecka sedan min brahmahöna Rutan fick riktiga ägg att ruva på. Hon har en egen liten hörna och hon verkar stortrivas. Vad jag vet så har hon nämligen inte frivilligt tagit sig ur redet på hela tiden. :o Så klart att hon kan ha gjort det när jag inte har sett. Men det är några aspekter som gör mig lite fundersam...
Jag har nytt fint kutterspån hos henne, så jag kan tydligt se att hon inte har bajsat. Det är heller inget bajs på äggen eller i redet. Eftersom jag här på Alternativ har läst att man kan lyfta ruvande hönor ur redet så att de äter, dricker och bajsar utanför redet så provade jag detta. Men hon bara lägger sig på spånet istället precis som att hon fortfarande låg på äggen, så jag har lyft tillbaka henne igen.
Mitt sunda förnuft säger att detta klarar hon av på egen hand. Hon är ju höna och vet med instinkt hur man fixar fram kycklingar. Men jag blir ju lite orolig när det enda jag har sett henne äta är några ostbitar som jag placerade precis under näbben på henne.
Kan en höna bli så besatt av att ruva så hon varken dricker, äter eller gör ifrån sig?

Behöver jag tillägga att det är min första ruvande höna?  :-[  ;)

semlan

• Södermanland
SV: Behöver jag vara orolig för Rutan?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 18:22 »
Jag vet inte om det finns hönor som blir så besatta, men de flesta är ju ruskigt envisa!
De brukar passa på att springa upp och äta och bajsa en snabbis då och då när man inte ser, men jag brukar ändå ställa ett fat med mat och en skål med vatten i redets öppning åtminstone morgon och kväll och så får det stå där en liten stund medans jag pysslar med annat i närheten.
Det går ju inte att ha det stå där hela tiden för det välts ju ut, men då får hönan chans att äta och dricka lite två gånger om dagen i alla fall om hon vill.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 19:10 »
Tyvärr finns det de som blir galna och vägrar att "leva". de bara ligger och trycker på äggen. Det är som om avföringen bara stannar, dock äter de ju mindre och då är det mindre som ska ut. men det kan inte vara hälsosamt. börja med att ge henne vatten och mat inom avstånd som hon når och se vad hon gör. kan vara brist på detta som gör att hon inte lagt något i redet. men kan även vara så att hon faktiskt har rusat ut och bajsat och in igen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Idalun

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 19:03 »

Idag, på dag 8 blev hon i alla fall lite hungrig. Jag har sett henne äta både majs och sallad (som jag ställt precis vid kanten på redet). Hon har alltså fortfarande inte varit uppe... vad jag vet. Men det känns i alla fall lugnande för då vet jag ju att hon inte har stängt av helt. ;D

Tack, för goda råd!  :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 21:17 »
Om du känner en väldigt skarp, frän lukt när du kommer till hönsen, kan du vara lugn. Då ligger där någonstans en jättestor  hög som ruvhönan lagt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Idalun

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 12:22 »
Om du känner en väldigt skarp, frän lukt när du kommer till hönsen, kan du vara lugn. Då ligger där någonstans en jättestor  hög som ruvhönan lagt.
Japp! Fast högen verkar vara insmetad & intorkad i allt dun i rumpområdet. Bör jag tvätta bort det? Känns som att hon kommer bli precis genomblöt, för det är ju som sagt inte så lite...  :-\  :o

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 30 mar-11 kl 08:29 »
Japp! Fast högen verkar vara insmetad & intorkad i allt dun i rumpområdet. Bör jag tvätta bort det? Känns som att hon kommer bli precis genomblöt, för det är ju som sagt inte så lite...  :-\  :o
Ta ock klipp bort skit och dun. Risk är annars att hon får "blöjeksem"  :-X Hon klarar sig fint med lite mindre dun om gumpen.

Sedan ska du nog lyfta henne ur redet morgon och kväll så hon inte skiter ner äggen i och med att det verkar som hon har legat och skitit...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Idalun

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-11 kl 18:19 »
Ok... nu är rumpan så gott som fri från ihopgeggade fjädrar och bajs.
Men hon har så himla lös avföring. När jag skulle klippa henne kom det som en stråle ur henne. Mycket var det och illa luktade det. :-X Det positiva var ju att hon inte tömde den laddningen i redet och på äggen.  ;)
Men jag vet att hon hade bajsat en gång tidigare på dagen (också löst) så det verkar som att magen är ur balans.
Jag har sett att hon både har ätit och druckit de senaste dagarna och det är ju bra.
Hon får vatten med vitaminer i och jag har gett henne lite a-fil. Vad mer kan jag göra för henne? Lämplig kost?
Det är ca en vecka kvar till kläckning. Hur blir det med kycklingarna om mamman är dålig i magen? Det känns som en tokig start för de små...  ???

/Ida

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 18:49 »
jag tror att de flesta hönor som ligger på ägg och är som din, lite envis med att lämna  boet automatiskt får konstig avföring. inget är ju som det brukar.  tror inte du behöver oroa dig men än att hålla rent bakom henne så hon inte skiter ner hela redet.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Idalun

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-11 kl 22:20 »
Nu är småttingarna här!!  :D :D :D

semlan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 15:55 »
Åh vilka söta fina!  :D
Grattis!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser