Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och höns tillsammans?  (läst 8614 gånger)

Sharptooth

• Blekinge
Ankor och höns tillsammans?
« skrivet: 28 mar-11 kl 10:56 »
Hej!

Funderar på att skaffa ällingar nu i vår efter svensk blåanka då jag har fastnat helt för dessa :D Nu är det såhär att vi har höns sen innan. Det är vanliga Dvärgkokiner och sedan Bohusläns-Dalska Svarthöns. Det skulle vara bra om dessa kunde leva tillsammans med hönsen. Hönsen är "fria" de går runt i trädgården och ibland hälsar de på grannen med:)  och så fritt skulle jag även vilja att ankorna skulle gå. Går det bra att ha ankor och höns tilsammans?  Tänkte att medan ällingarna är små så ska de få vara i en 8kantig valphage på dagarna och vänja sig vid de andra djuren. De första dagarna brukar jag ha nya djur inne i huset och ha de bredvid sängen när de är små, för att präga dem lite. Brukar vara ganska trevligt:) Tänkte om de små kunde bo i en sån stor kaninbur i hönshuset första tiden tills de blivit accepterade så att de inte blir hackekycklingar :( För det vore hemskt.. Vet att vi gjorde så med en bur när vi skulle vänja hönsen vid 3 kycklingar vi köpte och skulle få ihop med vårat lilla gäng:) Skulle detta gå?:D

Tacksam för svar!:D

//Elin
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ankor och höns tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 11:09 »
Det är många som har höns och ankor tillsammans. Men man får egentligen inte ha dem i samma hus, om man läser reglerna noga (det är det många som struntar i, men man bör veta vilka regler man bryter mot). Själv har jag höns och ankor frigående ihop, men de bor i olika hus. Ankor klarar sig med ett enkelt oisolerat hus om man bor i södra delen av Sverige. Man får bara ge dem ordentligt med halm på vintern.

Om man har ankorna i hönshuset får man städa extremt ofta, eftersom ankor är mycket grisigare än höns. Servera alltid vattnet ute till ankorna, annars lyckas de blöta ner hela ströbädden.

Tänk på att ällingarna behöver värmelampa när de är små. Fram till 2-3 veckors ålder behöver de den dygnet runt, sedan kan du vid bra väder ha dem ute dagtid, men de behöver lampan nattetid.

Ställ fler frågor om det är mer du undrar över.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

highland

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 11:12 »
Här hos oss går alla tillsammans på dagarna helt fria både höns,ankor,gäss och kalkoner och det går jättebra. På natten har dom egna kättar men varje natt är det några löp och gulankor som springer in till hönsen och sover där. Är bra att ha dom lite skyddade i början precis som du planerat för alla nya ska ju testas lite. Kan inte se några som helst problem med att ha dom tillsammans. //Pärnla
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Sharptooth

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 11:43 »
Tack för svar!

Hur länge behöver de lampan på natten sen?

Det är många som har höns och ankor tillsammans. Men man får egentligen inte ha dem i samma hus, om man läser reglerna noga (det är det många som struntar i, men man bör veta vilka regler man bryter mot). Själv har jag höns och ankor frigående ihop, men de bor i olika hus. Ankor klarar sig med ett enkelt oisolerat hus om man bor i södra delen av Sverige. Man får bara ge dem ordentligt med halm på vintern.

Om man har ankorna i hönshuset får man städa extremt ofta, eftersom ankor är mycket grisigare än höns. Servera alltid vattnet ute till ankorna, annars lyckas de blöta ner hela ströbädden.

Tänk på att ällingarna behöver värmelampa när de är små. Fram till 2-3 veckors ålder behöver de den dygnet runt, sedan kan du vid bra väder ha dem ute dagtid, men de behöver lampan nattetid.

Ställ fler frågor om det är mer du undrar över.
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 11:46 »
Jag har ankor o höns i hop .
Dt jag har märkt kan vara ett problem är att ankorna är mkt skarpare än hönsen . Så dom rycke en fjäder här o var av hönsen och dom var inte snälla med kycklingar o ungdjur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 11:56 »
Hur länge behöver de lampan på natten sen?
Det beror såklart på vädret, och lite på rasen. Ca 1 vecka efter att de fått alla vuxenfjädrarna brukar vara lagom. Men om det skulle vara dåligt väder och de blivit blöta och kalla, så kan lampan behövas en stund till. Tänk på att sänka temperaturen gradvis, genom att höja lampan så att den hamnar längre från golvet. Eller skaffa ett värmetak, de drar mindre ström och man riskerar inte brand eller att man själv eller djuren skadar sig på dem. Det finns bra trådar under hönstavlan om detta, om du använder sökfunktionen så hittar du flera tips. Det är billigare att beställa utrustning från utlandet, t ex från England, och ofta är grejorna bättre också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 12:12 »
Jag har mina ankor och hönor i samma hus.
Men jag städar varje dag.
Sen håller ankorna koll på tupparna om dom blir för jobbiga..
/Majsan

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 19:45 »
Citat från: Travelerhorses
Dt jag har märkt kan vara ett problem är att ankorna är mkt skarpare än hönsen . Så dom rycke en fjäder här o var av hönsen och dom var inte snälla med kycklingar o ungdjur .

Samma här. Draken tuktar hönsen ordentligt ibland, i synnerhet om de har fräckheten att försöka ta av ankornas mat!   ;D

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 22:04 »
Mina myskankor är mycket snälla mot höns och kycklingar!
Hönsen har visserligen respekt för ankorna, men ingen är "rädd".

Iblnad kan jag se ungankorna retas med hönsen genom att nypa tag i en fjäder, men det är ingen som blir allvarligt störd av detta. De äldre ankorna bryr sig knappt om hönsen och de delar glatt på utrymmet i det gemensamma huset.

Maten äter de samtidigt ur samma bytta utan tjafs.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Martin-77

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-11 kl 20:44 »
Vi har oxå höns boendes ihop med våra myskankor. I det stora hela har det gått bra, enda problemet har varit att vi hållit oss med två tuppar och den icke-dominante tuppen har hängt med ankorna. Den var på ankhonorna mycket och provade para sig. Detta gjorde att de vart ganska hårt åtgångna bl.a. bett kring ögona. Blev därmed huggkubben och sedemera grytan för vår vackre reservtupp:O(
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser