Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tidigt ser man spindeln i ankägg?  (läst 2158 gånger)

Hönz

• Skåne
Hur tidigt ser man spindeln i ankägg?
« skrivet: 28 mar-11 kl 15:07 »
Jag har en pekinganka som legat på ägg i fyra dagar. Jag är osäker på om de är befruktade eftersom jag inte sett en enda parning..

Hur tidigt ser man spindeln i ankägg?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur tidigt ser man spindeln i ankägg?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 15:10 »
Vid fyra dagar bör du kunna se spindeln, om lampan är bra och äggen normaltjocka. Vid sju dagar ser man den tydligt, så då kan du plocka bort alla ägg som inte är befruktade. En del väntar till 10 dagar för säkerhets skull, men enligt mig så kommer det inte att finnas en spindel vid 10 dagar om det inte fanns en vid 7.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 15:16 »
Jag lyste mina vid 6 dagar och såg noll.. Lyste om vid 10 dagar och då fanns det 11/12 spindlar, så för mig som är van att se kycklingspindlar vid 4 dagar genom betydligt kompaktare skal var det ju jättesent att inte se spindlarna tidigare än så  :o  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 15:20 »
Det är kanske olika för olika raser. Mina pekingankor är t ex tidigare än mina sachen, när jag tänker efter. På pekingankor är spindeln oftast lätt att se efter 4-5 dagar, tycker jag i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 15:39 »
Jag misstänker också att det är så.

Det som förvånade mig är hur tunna/otäta ankäggs-skalen verkar vara.. Otroligt lättlysta.

Hönz

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 10:20 »
Okej!
Tack för svar. Jag tror för säkerhets skull att jag väntar i tio dagar. Vore ju tråkigt om alla var obefruktade :-(
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser