Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan skator ta höns?  (läst 5253 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Kan skator ta höns?
« skrivet: 28 mar-11 kl 17:30 »
Hej!
Jag har dvärghöns ute i en inghägnad utan tak. Jag har sett skator flyga runt nu ett tag och de sitter även och kollar på hönsen när de går runt där. Kan skator ta hönsen? Alltså som rovfåglar?
 ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan skator ta höns?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 17:34 »
Jo, om det är dvärghöns, men troligen klarar de inte av att fånga en normal, frisk och uppmärksam höna, särskilt inte om det finns skydd i hönsgården. Kycklingar och ällingar däremot, sådana kan bli offer för kråkor, råkor, skator osv. Men skatorna är så små, att en vuxen höna bör kunna försvara sig mot dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 18:08 »
En bekant till mig blev av med kycklingar till kråkor. Kycklingarna var i storlek som kråkorna men det hjälpte inte.  :(
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 18:14 »
Skator och kråkor hjälps åt. En drar iväg som lockfågel, en annan tar bytet.
Skaffa katter! Då får du ha tamdjuren ifred.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 20:58 »
Skatorna är troligen inte ute efter dina höns,  även om det möjligtvis kan förekomma.  Däremot är de notoriska äggtjuvar, som inte tvekar att ge sig in i hönshus och reden. De kan sitta utanför och vänta tills en höna går ut från redet, då smiter de snabbt in och tar ett ägg och flyger iväg med det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 21:29 »
höns tar de ej..kycklingar och ägg stryker med och det nallas av hönsens mat av fräcka skator som flyger in i hönshuset... men det finns botemedel...gyttorpsvaccination ;D
Fjäderfän och kaniner

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 21:48 »
höns tar de ej..kycklingar och ägg stryker med och det nallas av hönsens mat av fräcka skator som flyger in i hönshuset... men det finns botemedel...gyttorpsvaccination ;D
Menar du en så kallad "akut blyförgiftning"?  ;)

Skator tar som sagt inte fullstora och friska höns, men skadade och sjuka höns, kycklingar och ägg går osäkert.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 21:33 »
Tack för alla svar! Vi har två katter och en hund om det hjälper? ;) Mina hönor är uppmärksamma och jag har inga kycklingar. Tur! Fast ägg har jag ju gott om, + en stor ingång till hönehuset. Inte en liten lucka, utan som ett litet fönster som jag öppnar.  :-X Hittills har inga ägg blivit bortrövade. Tänkte också på en sak häromdan, jag ger hönsen ofta mat i uthägnaden, kan det vara de kråkorna vill ha?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 30 mar-11 kl 08:22 »
Tack för alla svar! Vi har två katter och en hund om det hjälper? ;) Mina hönor är uppmärksamma och jag har inga kycklingar. Tur! Fast ägg har jag ju gott om, + en stor ingång till hönehuset. Inte en liten lucka, utan som ett litet fönster som jag öppnar.  :-X Hittills har inga ägg blivit bortrövade. Tänkte också på en sak häromdan, jag ger hönsen ofta mat i uthägnaden, kan det vara de kråkorna vill ha?
Att endast ge mat inne är ett smart drag om man vill minska mängden kråkfåglar!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #9 skrivet: 30 mar-11 kl 09:31 »
Yess, det gör jag bara nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser