Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa kanin  (läst 5008 gånger)

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
Köpa kanin
« skrivet: 28 mar-11 kl 17:51 »
Hej vi funderar på att skaffa en kanin till vår dotter.

Kaninen vi tittat på är ca 10 veckor nu. Den är född inomhus.

Min fråga är nu om vi kan ha den ute redan nu i en bur? ???

vill helst inte ha den inne.

Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Köpa kanin
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 18:49 »
Nej, det är för kallt. Den måste vänja sig gradvis. Ni har inte en källare eller ett garage som den kan vara i tills det blir lite varmare och tills den hunnit vänja sig?

Kaniner tål att vara ute året om, men måste vänja sig gradvis. Har kaninen bott inne så har den inte päls avsedd för vintertemperaturer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 09:12 »
Har ett isolerat föråd men det finns inga element i det.
Har även ett isolerat hönshus med värme i men den kanske inte kan vara ihop med hönsen.
om man har honom i en bur inne hos hönsen??
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

bea

« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 09:30 »
Råder delade meningar om att ha kaniner med höns.
Jag har för mig att det ska vara något med dammet som hönorna avger som inte är bra för kaniner.
Kan du inte ha kaninen inne tills det blir varmare ute?

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-11 kl 11:48 »
okej.. nej det kanske inte är bra med dammet.. det blir lite dammigt inne hos hönsen..

Tyvärr går inte min sambo med på att ha kanin inne i huset..

Jag får nog ta och vänta tills det blir sommar eller köpa en som är född ute..

men tack för svaren..

Viopet

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 19:19 »
Men det isolerade förrådet du har...där kan väl kaninen bo? Även om du inte har element där så borde det ju inte bli minusgrader där nu. Mycket halm och mycket hö så borde det fungera.
Kanske lika så bra att det är lite svalt om meningen är att kaninen ska bo ute senare. Har du den inne så måste du ju nästan vänta till sommaren innan du kan flytta ut den! :-) (Ja, jag vet att jag kanske överdriver liiiite)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 21:11 »
En innekanin kan INTE flytta ut nu, så är det bara.

Förrådet måste hålla minst 10 grader. Utetemperaturen ska hålla 10+ även på natten innan man flyttar ut innekaniner. I Norrland innebär detta att det måste vara slutet på maj.

Tänk själv hur det skulle kännas att tvingas sova ute i sommarkläder när det blir nollgradigt på natten, även om du har halm kommer det inte vara skönt och i längden blir du sjuk.

Men det är lätt att få ett isolerat förråd att hålla värmen, köp ett 400w-oljeelement med termostat. Dom är hyfsat billiga och riskerar inte överhettning såsom en liten superbillig fläkt skulle (det har hänt får några år sen ett 20-tal kaniner dog pga en sån fläkt som flippade ur).

Om din dotter är ung och har andra intressen så rekommenderar jag att ni skaffar två kaniner, eller bara hyr en sommarkanin för att prova på. Dom bör sitta i varsin bur om ni inte vill bygga ett stort hägn, men det är väldigt tråkigt för en kanin att leva hela sitt liv i ensamhet. En innekanin har ju sällskap av familjen, men en utekanin har ingen att kommunicera med förutom när dess ägare kommer på att den har tid att umgås. Vilket på vintern brukar vara väldigt lite. Det är det jag menar med att hyra en sommarkanin, på sommaren spenderar man oftast mer tid med sin kanin, på vintern blir dom bortglömda.

Kaniner är inte jättebra husdjur för små barn och kommer aldrig att vara. Dom är ganska sköra, har en egen vilja men ett diskret kroppsspråk och är svåra att få jättetama, samt att föräldern måste ansvara för skötseln. Kaniner kan däremot vara ett väldigt bra husdjur för lite äldre barn som har ett stort djurintresse och vill hålla på med aktiviteter såsom hoppning eller utställning.

EDIT:
Såg i din signatur att din dotter är 4. Skaffa inte en kanin till henne, hon är alldeles för ung. Om du själv är intresserad så skaffa kaniner, men det kommer vara du som ansvarar för deras skötsel de närmaste 6 åren.
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 21:15 av skiesabove »
//Lina

bea

« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 08:50 »
Skulle vilja säga att det räcker nog inte med dom närmaste 6 åren .....du kommer nog att få sköta om den hela kaninens livslängd vilket kan bli upp emot 10år.
Väldigt många tänker inte på att en kanin faktiskt kan bli lika gammal som en hund ;)
Jag håller helt och hållet med skiesabove, en kanin köper man inte till en 4åring.
Mina döttrar har haft kaniner i olika omgångar och det känns som om jag har tjatat om sköttsel betydligt mer än dom har haft glädje av kaninerna!
I dagsläget har vi 3 kaniner 2 dvärg kaniner och en tysk jätteschek (osäker på stavningen :)
Och dom bor ute på sommaren och i garaget på vintern, vilket betyder mycket ensam tid för dom på vintern.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 19:41 »
Jag tänkte som så, att en 10-åring bör vara kapabel till att ta hand om kaninen =).
//Lina

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 20:25 »
har ni redan en utebur?
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #10 skrivet: 02 apr-11 kl 20:40 »

Om föräldrarna är inställda på att äga och sköta en kanin så är det great  ;D
Fast om en 10-åring eller 15-åring klarar av att ta hand om en  kanin beror mer på mognad än på ålder.

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gösta

« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 20:54 »
En innekanin går utmärkt att placera ut nu bara den har ett dragfritt och torrt utrymme. Pälsen isolerar för kylan. Att däremot ta in en kanin från kallt utrymme till varmt är en katastrof. Då kan kaninen dö av värmeslag.
Kaninens päls har en "isolering" som är ca 4 ggr bättre än ett får t.ex. och kan bara reglera sin temperatur via blodet i öronen. Detta syns väldigt tydligt vid varmt klimat. Öronen är svagt röda (syns på vita kaniner bäst) Vid kall väderlek vita öron.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 21:45 »
Beror ju på vart man bor också :). Vi hade -18 grader i torsdags.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser