Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest effektiva produktion av kött och ägg  (läst 3203 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Mest effektiva produktion av kött och ägg
« skrivet: 28 mar-11 kl 20:29 »
Halloj! Jag sitter och funderar på vad som kan vara det mest effektiva om man vill ha några slaktdjur ca15-20 om året och dessutom ha ägg till en familj som kanske äter ca 5 st om dagen... Ska man ha en effektiv kombinationsras eller en köttras och en annan ras som lägger mycket ägg? Vad är mest effektivt och vad är för och nackdelar..

Kom gärna med synpunkter och åsikter!

ivy

• Gotland
SV: Mest effektiva produktion av kött och ägg
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 20:59 »
jag skulle sattsa på en stor ras som lägger normalt med ägg. Faveroller är en personlig favorit ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 21:12 »
Det MEST EFFEKTIVA  måste väl  ändå vara  "industrihönsen",  dvs värphybrider och gödkycklingar. Men om man vill ha sådana, det är en annan sak.
Jag gillar kombinationsraserna,  har haft stora Sussex.  De kunde allt.  Värpte bra, även vintertid, gav stora rejäla slakttuppar, ruvade och var duktiga med kycklingarna.
Men självklart åt de mer än lätta värphöns och tupparna växte inte lika fort som industrikycklingar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 21:26 »
maraner är helt ok både i ägg och matväg...hade jag bytt ut maranerna mot nåt så hade det vart australorps..de är ännu bättre :)
Fjäderfän och kaniner

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 21:28 »
jag har australorp och skulle varmt rekomendera rasen!
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 21:29 »
Av provade kombinationsraser hos oss (Maran, Australorp och Wyandotte) röstar jag på Australorp. De växer fort och blir stora, samt värper stora och många ägg. Sen gillar jag ju svarta höns  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 29 mar-11 kl 16:19 »
Dorking!! Stora lugna djur, som värper bra och anses vara en av de bästa köttraserna, växer dock lite långsamt. Jag har 5 vuxna och en tupp + en massa kycklingar på tillväxt.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 18:46 »
Dorking!! Stora lugna djur, som värper bra och anses vara en av de bästa köttraserna, växer dock lite långsamt. Jag har 5 vuxna och en tupp + en massa kycklingar på tillväxt.

Dorking lät ju jättetrevliga om man läser om dem.. Dock verkar de vara lite känsliga.. Stämmer det?

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-11 kl 18:50 »
Det MEST EFFEKTIVA  måste väl  ändå vara  "industrihönsen",  dvs värphybrider och gödkycklingar. Men om man vill ha sådana, det är en annan sak.
Jag gillar kombinationsraserna,  har haft stora Sussex.  De kunde allt.  Värpte bra, även vintertid, gav stora rejäla slakttuppar, ruvade och var duktiga med kycklingarna.
Men självklart åt de mer än lätta värphöns och tupparna växte inte lika fort som industrikycklingar.

Njae.. jag är väl inne på det spåret också.. men ville lämna frågan öppen för diskusion.. Mog är det trevligare med en kombinationsras..

nina77

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 mar-11 kl 18:59 »
Nej, enligt min uppfattning stämmer det inte. De har aldrig varit sjuka. Och i vinter hade jag ibland närmare - 10 till 15 grader i hönshuset (-30 ute) De klarade sig bra, åt mkt mat bara. Tuppen klarade till och med sin stora, fina kam utan frysskador. De gick fritt ute hela sommaren. När det är regnigt o blött väder vill de inte gå ut så gärna. De gillar inte heller snö. Nu när det börjat töa har de vågat sig ut. De är oxå väldigt kvällströtta har jag märkt :-) Jag gillar dom jättemycket. Dom är bra mammor och ganska ruvvilliga. En av mina har nu 13 kycklingar som hon pysslar om, 5 av dom är dock blandning med blomme. Får se vad det blir av dom :-) I somras värpte dom oftast ett ägg/höna och dag, hela sommaren. Vita ägg runt 65 g. Jag har silverfärgad dorking.

Dorking lät ju jättetrevliga om man läser om dem.. Dock verkar de vara lite känsliga.. Stämmer det?
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 19:19 av nina77 »

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 mar-11 kl 20:26 »

Blev lite nyfiken på Dorking.. Hru lång tid tar det för ett djur att bli fullvuxet ungefär..? Hur många ägg per år lägger de..? (hittar dåligt med info om dem..)

nina77

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 30 mar-11 kl 21:52 »
Jag vet faktiskt inte hur många ägg dom lägger/år. Har bara haft dem i ett år. Det finns fler här på forumet som har dorking, som kanske kan svara på det. De hade en värppaus några månader på hösten/vintern.  Vad jag har hört så tar det två år innan tuppen är helt färdigväxt. Men de blir stora nog att slakta tidigare. En dorkingtupp kan ju väga upp till 7 kg. Kycklingarna går oftast att könsbestämma direkt.
Skickar med en bild på mina dorkingbebisar

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #12 skrivet: 30 mar-11 kl 21:59 »
Mina dorking värper ungefär 250ägg/året. Tupparna är något sånär slaktfärdiga vid 8 månader, så de är inte ekonomiska att föda upp till slakt.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser