Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har hänt?  (läst 6184 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad har hänt?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-11 kl 21:23 »
Så de var döda ingen mat kvar och de satt med huvuden inne i cellerna, täckbrädorna var jätte fuktiga fast jag har plåttak som är helt (kondens?) och det var mögel inne i kupan längstbak. De hade kanske klarat sig om jag kollat detta för 3veckor sen när de varit ute och bajsat:( Likadant med den andre som hade påhälsning av möss också döda och ingen mat! Så till den tredje där bytte vi botten och gavden blandning 1liter vadera vatten och socker, kollade nyss och då var den nästan slut men ett glatt och starkt surr fran kupan:) skall jag ge dem mer mat?

När maten tar slut eller bierna inte når den så slutar de sina daga huvud före i ett tomt cell  >:(

Fukt blir det när bierna dör och de slutar ventilera klimatet i kupan , massa lik gör inte saken bättre , + socker/honungs rester drar åt sig fukt = möglet börjar  :-X

Fluster skydd mot möss på nästa höst , dyra lektioner  >:(

Har du börjat stödmata så får du forsätta tills naturen kommer igång på riktigt.

;D Kul att några lever fortfarande  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 30 mar-11 kl 23:24 »
Vi har fått infon av en bitillsynsman att övervintringsförmågan kan vara bunden till generna (=byt drottning).

Hypotesen stärks av de få (två) samhällen vi har:

Båda kommer från samma odlare.
Hämtade samtidigt.
Bor i samma typ av kupor.
Bor på samma plats (bara 2 km emellan).
Invintrade samtidigt och skötta på exakt samma sätt.

Det ena mår jättebra just nu och det andra håller på att dö bort :(
Konstigt.

Det samhället som håller på att dö bort hade flest bin i höstas. Dom var också mest aggresiva. Lite ombytta roller liksom.
Hämtade ni dem på sensommaren? Då kan det vara att gamla drottningen i starkaste samhället har omkommit vid flytten, de har dragit upp en ny, de är ilskna under tiden, men saknar en hel generation unga bin från sensommaren. Om samhället klarar sig, håll koll på drottningen att hon inte böjrar puckla och gör de vad du tror är svärmceller kan det vara stilla byte på gång, riv dem inte.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 apr-11 kl 10:01 »
Hämtade ni dem på sensommaren? Då kan det vara att gamla drottningen i starkaste samhället har omkommit vid flytten, de har dragit upp en ny, de är ilskna under tiden, men saknar en hel generation unga bin från sensommaren. Om samhället klarar sig, håll koll på drottningen att hon inte böjrar puckla och gör de vad du tror är svärmceller kan det vara stilla byte på gång, riv dem inte.

Hej,

Tack för dina synpunkter. Jag har själv funderat på visefall. Bina betedde sig ändå "normalt" i höstas även om dom var lättretade.
Vi hämtade dom första veckan i augusti.
Nu är vi nybörjare så man kan missta sig på en del saker.
Tyvärr lär ju inte viceceller just nu leda till någon parad drottning eftersom det inte finns drönare än. I så fall slår vii hop dom med det andra samhället.

Vi får avvakta bra väder och fullgjord rensningsflykt.
Då kan vi kolla igenom samhället.

Mvh,
Magnus

Sanntos

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 apr-11 kl 10:59 »
...Tyvärr lär ju inte viceceller just nu leda till någon parad drottning eftersom det inte finns drönare än. ...

Bullen79 i tråden Drottningodling hade sett drönare nu, så helt omöjligt är det kanske inte..

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #24 skrivet: 01 apr-11 kl 19:39 »
Det brukar finnas drönare nog för att kunna para när vädret tillåter det även om det inte blir uthålliga drottningar.

Men om det nu var det som hände, visefall vid flytt (vilket jag råkat ut för flera gånger, men som läroböckerna säger att det händer sällan) och du hämtade i början av augusti så här du säkert en väl fungerade ny drottning, men få unga bin, men då klarar det sig säkert.

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser