Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg i kläckaren med okänd kläckdag????  (läst 1997 gånger)

nina77

• Hälsingland
ägg i kläckaren med okänd kläckdag????
« skrivet: 30 mar-11 kl 10:20 »
Jag tog in ägg från två hönor och stoppade i kläckaren (pga att de bara kladdade ner äggen och bajsade på dom) De verkade redan då sent utvecklade. De är några dagar emellan att dom la sig vet jag. Hade de varit normalt utvecklade så hade jag haft kläckning på fredag och söndag, men nu vet jag inte alls? Lyste idag och det var gott om plats i äggen och full aktivitet. De var även i några som det var längre gånget än andra. Hmmm... hur gör jag nu då??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ägg i kläckaren med okänd kläckdag????
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 10:28 »
Äggen brukar klara utmärkt att vändas ända fram till kläck. Har du automatisk eller halvautomatisk kläckare? Jag skulle vända dem för hand 2-3 gånger per dygn, och se till att de ligger i en back som de kan kläckas i, dvs inte en sådan de kan trilla igenom, vet ju inte hur din kläckare ser ut.

Vänd dem ända fram tills att de kläcks, och lys dem ibland så att du ser att det är liv i dem.

Om du vet vilka ägg som hör till vilken kull, så kan du sluta vända dem som får först genomslag när det första genomslaget kommer, och samma med den andra kullen.

Kycklingar brukar klara sådant här ganska bra, det har hänt att jag glömt bort att jag hade kläck på några ägg, och vänt dem ända fram till kläck. De har t o m trillat ner genom två ruvbackar, ca 15 cm ner, till botten av kläckaren, där jag sedan fått plocka fram dem  :-[. Inga skador på dem, och de har växt precis som vanligt.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 11:12 »
Jag har en helautomatisk covatutto 54, den vaggar ju bara äggen. Så då borde de kunna ligga kvar som vanligt då? jag försökte sortera äggen idag efter hur pass utvecklade de såg ut att vara vid lysningen. Hoppas bara att de kläcks före nästa lördag, få då måste kläckaren tillbaka till ägaren. Får väl ruva dom i Bh:n annars då ::)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 11:37 »
Vaggar äggen i min rullar de ?????
Hedemorahöns

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 11:49 »
Hmmm...jag vet inte, men bottenplattan åker ju fram och tillbaka. vet inte hur pass mycket de kommer runt. Jag gjorde markeringar på äggen och de var då framme, åt ena eller andra hållet hela tiden. Så jag antog att den vaggade dom av och an? Kycklingar har det blivit iaf.

Vaggar äggen i min rullar de ?????

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 07:53 »
Grattis!!
 de rullar i den kläckaren
Hedemorahöns

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 08:19 »
Idag fredag, har det börjat pipa i ett av äggen dag 21 enligt min uträkning, så då var de inte så sent utvecklade iaf. Sen kom jag på hur jag hade tänkt när jag märkte äggen. De som hade kläck idag är märkta med blyerts, de som har kläck på söndag med färgpenna. Så nu har jag slutat vända äggen som ska kläckas först. De andra får vänta tills i morgon, de såg ut att ha några dagar kvar vid lysning. Bra, då hinner jag lämna tillbax kläckaren i tid. Det är säkert kö på den o många som vill hyra den. Jag ska köpa en suro så jag kan kläcka när jag vill :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser