Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startfoder och Isbar dunbolls kycklingar  (läst 2420 gånger)

Henke82

• -
Startfoder och Isbar dunbolls kycklingar
« skrivet: 30 mar-11 kl 19:44 »
Nu har jag fått kycklingar 2 st kläckta i morse som går under värme lampa torra och fina. jag tyckte dom stökade omkring i kläckaren. men det är flera hål i äggen som är i kläckaren ;D. vad kan man ge dem de första dagarna. jag har inte köpt någon mat förutom lite havregryn och sen tänkte jag ge dem hackade ägg. vad bruckar ni ge era dunbollar.

Mvh henke
Stort höns intresse för Isbar,Australorp. Föder upp isbar.

Katharina K

• Västergötland
SV: Startfoder och Isbar dunbolls kycklingar
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 19:57 »
Du ska inte börja mata dom förrän de är två dagar gamla, de lever på gulesäcken tills dess. Börjar man innan så kan de bli dåliga i magen.
Som första mat brukar jag ge lite hårdkokt äggula på ett fat, sedan äter de kycklingstart, kan köpas på vilken foderbutik som helst.
Vill bara säja att när du nu öppnat kläckare och har kvar ägg som håller på att kläckas så kolla fukten, det kan bli för torrt om man öppnar och då torkar de fast i skalet och dör (hände mej med en kyckling förra kläckningen).

Henke82

• -
« Svar #2 skrivet: 03 apr-11 kl 16:09 »
Tjo alla hönslovers ;D

När kan man börja ge startfoder till kycklingar. mina kycklingar 4-5 dygn gammla. har läs en del trådar om detta ämne men alla tycker olika. hur brukar ni göra. ???  . sen har jag en fråga till. kycklingarna är isbar och är blandade färger. är det  Någon som kan köns bestämma en viss färg. har fått 3 st svarta 3 st grå och 6 st lite ljusare typ mot det gula hållet.   8)
Stort höns intresse för Isbar,Australorp. Föder upp isbar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 16:56 »
Jag börjar ge när de är 2-3 dygn gamla. Du lär inte kunna se skillnad på kön via färgerna. Både hönor och tuppar av Isbar kan bli svarta, blå och jag antar att de ljusare är blåspättade. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-11 kl 17:00 »
MIna har fått det från början, ja dom var väl 1-2 dagar. Sen ger jag dom kokt ägg varje dag som proteintillskott. Jag har dom med mina andra höns så som äter nog det dom får tag på. De äldsta är nu drygt 1 v och de minsta 2 dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser