Om du frågar mej, tycker jag det ser ut som mjölkning på pengar, både kurs och biförsäljning
De flesta som hjälper nya bi odlare igång gör det för att de är tacksam för att någon hjälpte dom igång en gång i tiden . Om man inte är bered att betala marknads mäsiga priser och ska ha allt gratis så blir man besviken på mycket här i livet.
och då hade jag inte ens tänkt köpa skyddskläder.Det finns hundratals youtube avsnitt där "honungshämtarna" inte har skyddsutrustning.
Här du någon sin sett någon skörda honung på hösten utan skydds kläder ? Alla dessa ingrep är gjord av kunniga bi odlare med bra bin som de känner väll och vid till fällen som bierna är lugna .
Hur ska man hantera ett samhälle som av någon anledning har blivit sur och attack lystern och behöver drottning byte ?
lägg till det alla prylar som man troligen kommer bli rekomenderad att köpa
Det finns ett grund/bas utrustning som behövs för att utföra säker bi odling , sen kan man om man vill , och plånboken tillåter bli galen och spendera hur mycke som helst.
Det finns begagnad att köpa , kupor skal dock besiktas av bi tillsynsmanen, man kan tillverka de mesta själv om man tycker det är kul.
En av de saker som är roligt med bi odling är att man kan välja många sätt att göra det på.
Och rätt avskräckande om man skulle få för sej att prova på.
Ja det kan vara dyrt i början , men det är inte många fritids intressen eller hobbyns som genererar ett positiv kassa flöde på sikt.
bara ha sällskapsbin i trädgården i halmbikupa för syns och polinerings skull.
Om det är ditt huvud syfte så kan jag rekommendera att du skaffar humleholkar och skapar ett miljö som de trivs i .
mvh edward