Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg utan skal  (läst 2120 gånger)

spello

Ägg utan skal
« skrivet: 31 mar-11 kl 15:39 »
Varför värper en höna ägg utan skal? Våra höns har fri tillgång till snäckskal, filmjölk och ibland även smör och margarin. I övrigt äter de 1/3 värpfoder och 2/3 havrekross samt bröd från ett bageri och ris/pasta från en restaurang.
Tacksam för svar.
spello

solspjut

• Gäst
SV: Ägg utan skal
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 15:45 »
Är det en nybörjare så kan det ju hända några gånger i början att det blir lite tokigt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 15:51 »
Den kanske har något fel på äggledaren, om det sker alltid och under lång tid.

Sen verkar dieten innehålla onödigt mycket fett. Smör och margarin skulle jag aldrig ge till mina höns.

Är värpfodret ett koncentrat eller är det blandat med spannmål? Är det koncentrat kanske inte enbart havre är det bästa att komplettera med. Och om man ger hel spannmål så håller den bättre, då kan man köpa större mängder på en gång, vilket minskar körkostnader och ger möjlighet att förhandla om priset. Bara lite tips.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 16:16 »
Hur är det med D3-vitamin?
Utan D3 kan ju kroppen inte ta upp kalket, hur mycket du äm öser på, utan det passerar rätt igenom...
MvH G o C
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

spello

« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 07:15 »
Den kanske har något fel på äggledaren, om det sker alltid och under lång tid.

Sen verkar dieten innehålla onödigt mycket fett. Smör och margarin skulle jag aldrig ge till mina höns.

Är värpfodret ett koncentrat eller är det blandat med spannmål? Är det koncentrat kanske inte enbart havre är det bästa att komplettera med. Och om man ger hel spannmål så håller den bättre, då kan man köpa större mängder på en gång, vilket minskar körkostnader och ger möjlighet att förhandla om priset. Bara lite tips.

Hej igen tack för snabba svar. Ett förtydligande ang. hönsens kost. Smör och margarin får de en klick då och då under vinterns kallaste dagar. (har läst att det är nyttigt) Värpodret är spannmålsbaserat, köper i säckar på Lantmännen. Havrekrosset köper vi en tunna åt gången av grannen i byn där vi bor.
I övrigt har de tillgång till mycket grönsaker utöver tidigare nämnt.
Hönsen bor i ett nybyggt hönshus välisolerat och med grävs isolerad grund. Belysning styrs med timer ett par timmar varje morgon och kväll. Vid mycket låg temperatur finns en frostvakt, ett element som startar när temperaturen i hönshuset går under plus 1 grad. Hönsen går ute året runt i en inhängnad som är 800 kvadratmeter. Vi är övertygade om att de trivs och har det bra. Alla övriga hönor 12 stycken värper ägg med skal, det är den 13:e som bär sig lite konstigt åt. Vi har även en tupp i flocken.
spello

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 10:10 »
Ok, jag menade inte att hönsen inte skulle ha det bra. De verkar ju ha utmärkta levnadsförhållanden, även om jag skulle fodra med helt vete istället för krossad havre.

Om du kollar hönan, luktar hon ur kloaken då?

Du kan ju prova med multivitaminer i vattnet, vanliga för människor fungerar utmärkt. Det kan åtminstone inte skada.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

spello

« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 10:21 »
Tack det ska jag göra, inget bra kan inte bli bättre. Som du kanske förstår ar vi ganska nya hönsägare och långt ifrån fulllärda (tankte skriva fullfjädrade). Därför är alla råd och tips värdefulla för oss.
mvh spello

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser