Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag bygger äggkläckare - första försöket...  (läst 25354 gånger)

tranicos

• Västergötland
SV: Jag bygger äggkläckare - första försöket...
« Svar #60 skrivet: 12 apr-11 kl 21:31 »
Idag kom min termostat och efter lite elkopplande så var den igång.

Har ställt in den på 37,8° och använd dimmern för att hålla nere effekten på värmekabeln så att tempen hamnar på ca 37,6°. På så sätt behöver inte termostaten slå av och på hela tiden och jag slipper därmed stora svängningar i temperaturen.

Provade först att köra med full effekt och termostaten på 37,4° men då fortsatte tempen stiga till en bra bit över 38° innan den svängde och han sjunka till låga 36° innan kabeln blev varm och tempen för hög igen.

Med äggen verkar det inte gå så bra dock. Vet inte om jag varit oförsiktig i mina vändningar eller om jag inte kollade äggen noga innan jag la i dem för jag upptäckte lite sprickor i flera av dem och det kan väl knappast vara bra.  Kanske borde lagt dem på något mjukare...

tranicos

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 25 apr-11 kl 13:36 »
Dag 22 och inatt kläcktes en ensam liten svart kyckling. :)

Får vänta en dag eller två och se om det kommer några fler annars får jag försökta hitta en kompis till den lille någon annanstans.

tranicos

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 25 apr-11 kl 18:10 »
och nu är det ett ägg till som piper...  :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #63 skrivet: 25 apr-11 kl 21:23 »
å vad roligt jag längtar så tills min maskin kommer och ja får starta den å sätta i äggen och sedan höra hur det piper i äggen å sen ligger en söt liten fågel utanför ägget :)

tranicos

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 26 apr-11 kl 20:53 »
Två små kycklingar blev det tillslut av totalt åtta ägg varav två var obefruktade. Med en hygrometer och automatisk vändning borde det nog gå att få upp kläckningsprocenten lite.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #65 skrivet: 30 apr-11 kl 21:56 »
Grattis till de små och lycka till med förbättringarna av kläckaren  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 30 mar-12 kl 14:43 »
Lyfter en gammal tråd då jag precis startat upp kläckaren igen. Den fungerade riktigt bra efter lite pill och det blev en hel del kycklingar förra gången. Tanken är att jag ska bygga en ny, snygg och helautomatisk kläckare men då jag fick ägg på posten igår skyndade jag mig att sätta ihop den gamla igen och passade på att göra några små förbättringar.

En manuell äggvändare i rostfritt där jag slipper öppna locket samt annan fastsättning av fläkten är de enda skillnaderna men det verkar fungera bra. :)

Nästa ändring är förmodligen att byta ut värmekabeln mot en liten glödlampa.

« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 14:46 av tranicos »

The Poacher

• Uppland
« Svar #67 skrivet: 30 mar-12 kl 22:04 »
Checka den här termostaten, ca 180 kr inkl frakt. Jag är nöjd och flera andra här på forumet har köpt den efter att ha läst min tråd om mitt bygge http://viewitem.eim.ebay.se/HIGH-SENSITIVITY-ELECTRONIC-THERMOSTAT-FOR-INCUBATOR-HATCHING-EGGS--220V-4A/270828521493/item?transId=850775346017

Vill du ha idéer om hur man kan göra så kolla in http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127285.0
Dels mina idéer och dels tre youtube filmer med detaljerad instruktion, bra!

...och nu ser jag att jag svarade vid sista posten på första sidan... det fanns tre sidor till... My  bad!

tranicos

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 30 mar-12 kl 22:20 »
Haha, det gör inget. Det finns säkert många andra som har nytta av dina tips! :)

Nu är kläckaren laddad iallafall.

6 st åsbo
6 st dv. wyandotte - guld svartbandade
1 st dv. wyandotte - silver svartbandad
1 st samma som ovan fast som legat i kylskåpet och varit tänkt att bli mat.

The Poacher

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 01 apr-12 kl 09:23 »
Det är sådana tider nu... min kläckare är rätt  laddad också. Efter ett mindre bra resultat så "överladdade" jag kläckaren för att kunna sortera bort obefruktade ägg efter en vecka. Nu visade  det sig att alla utom fyra ägg var befruktade så jag har fått lägga in ett extra sexpack i kläckaren.
Just nu:
20 maraner
15 myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser