Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag bygger äggkläckare - första försöket...  (läst 25393 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Jag bygger äggkläckare - första försöket...
« Svar #20 skrivet: 01 apr-11 kl 18:58 »
Fast visar de lika fel hela tiden eller kan de visa lite vad som helst? Om felet är konstant är det ju bara att ta reda på hur stort felet är innan man använder den.

Vet inte. Men jag skulle faktiskt inte chansa... (Vis av erfarenhet...  :-\ )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tranicos

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 01 apr-11 kl 22:44 »
Jag försökte mig på ett litet vetenskapligt experiment hemma i köket ang. termometerns eventuella felmarginal.

Jag blandade krossad is med kranvatten och rörde ihop det hela till en issörja och lät detta stå en stund för att sedan mäta temperaturen. Denna blandning håller 0°C och min termometer visade 0,3°C vilket ju är hyfsat bra tycker jag.

Sen skulle jag mäta kokande vatten med men det klarade inte min termometer av utan visade bara HH:H så hela testet är ju i princip värdelöst. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 02 apr-11 kl 11:00 »
Jag försökte mig på ett litet vetenskapligt experiment hemma i köket ang. termometerns eventuella felmarginal.

Jag blandade krossad is med kranvatten och rörde ihop det hela till en issörja och lät detta stå en stund för att sedan mäta temperaturen. Denna blandning håller 0°C och min termometer visade 0,3°C vilket ju är hyfsat bra tycker jag.

Sen skulle jag mäta kokande vatten med men det klarade inte min termometer av utan visade bara HH:H så hela testet är ju i princip värdelöst. :)
Kan du inte stoppa den i rumpan när du vilat en stund. Då bör den ju visa 37o ;) 8)

Skämt åsido om du har en bra febertermometer typ köpt på  apoteket så brukar dom inte visa så mycket fel i temperaturspannet runt 37-42 grader. Blanda en vätska till ungefär lagom kläcktemperatur och jämför febertermometern med din kläckartermometer.

Om du nu ändå är i de vetenskapliga testartagen  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 02 apr-11 kl 11:52 »
Kan du inte stoppa den i rumpan när du vilat en stund. Då bör den ju visa 37o ;) 8)

Ha ha ha ha!!!  ;D Tack för dagens goda skratt!  ;D

/Sara

tranicos

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 02 apr-11 kl 11:55 »

Skämt åsido om du har en bra febertermometer typ köpt på  apoteket så brukar dom inte visa så mycket fel i temperaturspannet runt 37-42 grader. Blanda en vätska till ungefär lagom kläcktemperatur och jämför febertermometern med din kläckartermometer.

Om du nu ändå är i de vetenskapliga testartagen  :D

Bra idé, fast jag körde på vätskan då, i det här fallet kranvatten.

Resultat: Båda termometrarna visade 38,3°C

tranicos

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 02 apr-11 kl 11:57 »
Fick precis svar från Högberga ang. en fråga om hur stor noggrannhet en av deras termometrar mäter.

"Det är cirkavärden på alla hygrometrar och termometrar.

Exakta värden går inte att få på utrustning i denna prisklass

Hälsn
HÖGBERGA AB"

Känns ju bra att de säljer dem som kläckningstillbehör då...  ::)

tranicos

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 apr-11 kl 18:42 »
Fick precis svar från Högberga ang. en fråga om hur stor noggrannhet en av deras termometrar mäter.

"Det är cirkavärden på alla hygrometrar och termometrar.

Exakta värden går inte att få på utrustning i denna prisklass

Hälsn
HÖGBERGA AB"

Känns ju bra att de säljer dem som kläckningstillbehör då...  ::)

Nu fick jag ett nytt svar som hävdar att "cirkavärde" innebär en differens på 0,2 tiondelar, alltså två hundradelar.

Det måste väl anses vara extremt stor noggrannhet? :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 02 apr-11 kl 18:45 »
Nu fick jag ett nytt svar som hävdar att "cirkavärde" innebär en differens på 0,2 tiondelar, alltså två hundradelar.

Det måste väl anses vara extremt stor noggrannhet? :)

På den termometer jag har från Högberga ( http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=104 )  står det på utsidan att den har en nogrannhet på +/- 0,1 grad. Alltså kan differensen vara som mest 0,2 grader från det verkliga värdet.
Och ja, det tycker jag är väldigt bra nogrannhet.  :)

/Sara

tranicos

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 02 apr-11 kl 18:51 »
På den termometer jag har från Högberga ( http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=104 )  står det på utsidan att den har en nogrannhet på +/- 0,1 grad. Alltså kan differensen vara som mest 0,2 grader från det verkliga värdet.
Och ja, det tycker jag är väldigt bra nogrannhet.  :)

/Sara

Fast nu var det den här jag frågade efter siffror på, och fick svaret att felmarginalen är två hundradelar vilket alltså är mycket bättre än den du har!   >:D

Tror ju iofs att det var en felskrivning från deras sida och att de egentligen menar två tiondelar vilket alltså skulle vara samma felmarginal som på din.

tranicos

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 02 apr-11 kl 19:08 »
Har hängt upp värmeslingan lite och gjort några lufthål i ovan- och nederkant för ventilation. Sen fick två gamla cd-fodral donera sina luckor som blev ett litet fönster för insyn.

Jag inser ju själv att hela det här "projektet" är fruktansvärt B men det bjuder jag på. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 02 apr-11 kl 19:11 »
Fast nu var det den här jag frågade efter siffror på, och fick svaret att felmarginalen är två hundradelar vilket alltså är mycket bättre än den du har!   >:D

Tror ju iofs att det var en felskrivning från deras sida och att de egentligen menar två tiondelar vilket alltså skulle vara samma felmarginal som på din.

He he, ja jag tror nog att dom skrev fel där... Bör vara tiondelar.. ;)

Ska bli spännande att se hur det går med det här bygget faktiskt! Snacka om att "man tager vad man haver"!  ;D

/Sara

tranicos

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 03 apr-11 kl 10:17 »
Japp, än så länge har hela bygget varit helt kostnadsfritt, nästan iallafall. Jag har beställt en termostat på ebay och så måste jag köpa en hygrometer, och kanske en ny termometer då. Jag kan ju inte fuska för mycket, det är trots allt små liv som kommer startas där i .

Men jag har en fråga nu:

Hur mycket måste äggen vändas egentligen? Räcker de att de vickas lite fram och tillbaka? Funderar på om jag ska luta hela kläckaren eller om jag ska göra nån vippbräda innuti. Jag vill nog helst inte lyfta på locket för att vända dem eftersom värmen försvinner så himla snabbt då. Men det kanske inte gör nåt om det sjunker en grad eller två ett par gånger om dagen? Tar  bara några minuter innan den stabiliserat sig igen.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #32 skrivet: 03 apr-11 kl 10:25 »
Angående termostat så kan jag ju säga att: Köp INTE den här!
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=111

Den är helt SJUKT svår att ställa in tempen på, och när man väl har ställt in den så går den inte att lita på. Man måste kolla HELA TIDEN att den håller sig på den temp man vill...  >:(

/Sara

Jaså, säger du det???

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 03 apr-11 kl 11:18 »
Japp, än så länge har hela bygget varit helt kostnadsfritt, nästan iallafall. Jag har beställt en termostat på ebay och så måste jag köpa en hygrometer, och kanske en ny termometer då. Jag kan ju inte fuska för mycket, det är trots allt små liv som kommer startas där i .

Men jag har en fråga nu:

Hur mycket måste äggen vändas egentligen? Räcker de att de vickas lite fram och tillbaka? Funderar på om jag ska luta hela kläckaren eller om jag ska göra nån vippbräda innuti. Jag vill nog helst inte lyfta på locket för att vända dem eftersom värmen försvinner så himla snabbt då. Men det kanske inte gör nåt om det sjunker en grad eller två ett par gånger om dagen? Tar  bara några minuter innan den stabiliserat sig igen.

Den vändare jag har från Högberga, och även Suron, vänder äggen 45 grader åt båda hållen, alltså 90 graders skillnad från sida till sida. Men då står dom med spetsen nedåt. Vet inte om det kanske måste till mer om äggen ligger ner.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 03 apr-11 kl 11:23 »
Jaså, säger du det???

Ja, när jag har ställt in den så att den lyser (ger ström till värmeelementet) konstant upp till 37,7 för att sedan börja blinka och sen slockna helt vid 37,9 ena dan, så kan den ett par dar senare ge ström konstant ända upp till 38 grader. Härom dan låg tempen på 38,1 och termostaten gav fortfarande ström i intervaller till värmeelementet.  >:(
När jag då vrider ner den en aning så skärper den sig och ligger på den temp jag vill i ett halvt dygn för att sedan bli för LÅG! Då går den ner till 37,5 innan den börjar ge konstant ström, och då får man vrida upp den pyttelite igen.  >:(
Det är INTE en termostat jag skulle rekommendera...

/Sara

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #35 skrivet: 03 apr-11 kl 13:18 »
Om du monterar brickan som äggen ligger på på en stav så att brickan kan vicka 45grader åt varje håll så får du den typ av vändning som de allra flesta proffsmaskiner har  ;) Om äggen står eller ligger spelar ingen roll bara du fixerar dem med ex lite papper så att dom inte rullar runt och går sönder.

Sedan knyter du ett snöre i två av hörnen och drar ut det i överkanten. Då kan du dra i ena eller andra snöret och på så sätt vicka äggbrickan utan att öppna kläckaren. Denna lösning hade jag i en hammabygd kläckare jag hade för många år sedan funkade fint  ;D

Annars kan du ju skaffa en lämplig kloss och vicka hela lådan. Enklare men du verkar ju vara rätt händig så du fixar säkert att lösa hightech vändningen i kläckaren om lådan bara är tillräckligt stor!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 03 apr-11 kl 13:33 »
Händig vet jag inte, men jag har stora ambitioner! :)

Det är ingen risk för att papper eller annat organiskt material börjar mögla?

Hittade en sån där grej man har i kökslådan för att hålla ordning på sina kryddburkar. Den blev bra att lägga ägg på. Kanske skulle prova din lösning, men 45° är ganska mycket, tror det blir svårt...

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #37 skrivet: 03 apr-11 kl 15:21 »
Ja, när jag har ställt in den så att den lyser (ger ström till värmeelementet) konstant upp till 37,7 för att sedan börja blinka och sen slockna helt vid 37,9 ena dan, så kan den ett par dar senare ge ström konstant ända upp till 38 grader. Härom dan låg tempen på 38,1 och termostaten gav fortfarande ström i intervaller till värmeelementet.  >:(
När jag då vrider ner den en aning så skärper den sig och ligger på den temp jag vill i ett halvt dygn för att sedan bli för LÅG! Då går den ner till 37,5 innan den börjar ge konstant ström, och då får man vrida upp den pyttelite igen.  >:(
Det är INTE en termostat jag skulle rekommendera...

/Sara

Ja, jag vet....samma skit här. Du vet väl var de har tillverkat thermostaten eller??  ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 03 apr-11 kl 19:46 »
Jag ställde i ett glas vatten och nu har temperaturen stabiliserats på 37.3°C så jag la i några ägg...

Var det omoraliskt gjort av mig?  :-\

Vad kan hända om luftfuktigheten är för låg/hög så här i början? Om det enda som händer är att det inte blir några kycklingar är det inte hela världen, men jag vill absolut inte att det blir kycklingarna som får lida i slutändan pga. av min nyfikenhet och otålighet...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 03 apr-11 kl 22:33 »
Ja, jag vet....samma skit här. Du vet väl var de har tillverkat thermostaten eller??  ;D

Var den är tillverkad? Näe, det vet jag inte...  ???

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser