Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag bygger äggkläckare - första försöket...  (läst 25392 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Jag bygger äggkläckare - första försöket...
« Svar #40 skrivet: 04 apr-11 kl 08:33 »
Jag ställde i ett glas vatten och nu har temperaturen stabiliserats på 37.3°C så jag la i några ägg...

Var det omoraliskt gjort av mig?  :-\

Vad kan hända om luftfuktigheten är för låg/hög så här i början? Om det enda som händer är att det inte blir några kycklingar är det inte hela världen, men jag vill absolut inte att det blir kycklingarna som får lida i slutändan pga. av min nyfikenhet och otålighet...
Om luftfuktigheten är fel under en kortare tid av ruvningen spelar det mindre roll. Det viktiga är att ägget minskar tillräckligt mycket i vikt till det är kläckdags och att du har tillräckligt hög fuktighet då.

Att temperaturen är rätt är mer viktigt. Om det är omoraliskt... Det vet jag inte om man kan säga. Det kan gå  käpprätt åt det berömda stället både med höna hightech kläcker och hemmabygge...

Själv har jag precis haft ett "provkläck" i en kläckare inköpt till hönsklubben. Det gick 100% åt helvete :( Det visade sig att kläckarens termometer är helt fel och att den endast håller 35.5 grader i kläckaren trotsa att den visar 37.5  En lite kyckling av 30 ägg lyckades ta sig ut ägget nästan en vecka sent... Den dog av ansträngningen...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 08 apr-11 kl 21:26 »
En liten uppdatering.

Lös två av äggen precis (fem dagar gamla) och såg en liten rund skugga som skumpade runt med en svart prick i och antydan till några blodådror. Det borde vara ett gott tecken eller? :)

Men jag har en liten fundering med:

Nu ligger äggen i en liten mojäng som man vanligtvis har kryddburkar i (bild finns på sida 2). De ligger ner, men lutar lite uppåt om man säger så och just nu har jag spetsen på ägget uppåt och sen roterar jag ägget fram och tillbaka i sidled ca 90° per gång. Har läst att folk antingen har äggen liggandes eller med spetsen neråt. Borde jag kanske vända på äggen så att de lutar med spetsen nedåt istället för uppåt? Kan jag isåfall göra det nu när de är fem dagar gamla?

Kanske är korkade frågor men hellre det än att jag förblir ovetandes. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 08 apr-11 kl 22:41 »
Spetsen neråt! Luftbubblan kan börja vandra i ägget om man har spetsen uppåt, så vänd dom så fort du kan så att spetsen är neråt. Jag tror inte att det har gjort nån större skada nu när du haft dom i huvudsak liggande läge, men för säkerhets skull...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tranicos

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 09 apr-11 kl 07:12 »
Spetsen neråt! Luftbubblan kan börja vandra i ägget om man har spetsen uppåt, så vänd dom så fort du kan så att spetsen är neråt. Jag tror inte att det har gjort nån större skada nu när du haft dom i huvudsak liggande läge, men för säkerhets skull...

/Sara

oj tack, springer ner i källaren och ändrar på en gång!

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #44 skrivet: 09 apr-11 kl 09:10 »
Har någon av er någonsin lagt en thermometer under en höna?

tranicos

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 09 apr-11 kl 09:36 »
Har någon av er någonsin lagt en thermometer under en höna?

Nej, jag har inte lagt någon termometer under en höna. Hurså?

//Linus
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 10:07 av tranicos »

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #46 skrivet: 09 apr-11 kl 10:16 »
En höna har en kroppstemperatur av 41 grader. Så ett ägg som ligger nära kroppen blir varmare än 37,5 grader.
Själva mätte jag över 39 grader under en höna.
37,5 är en medelvärde. Ägg som ligger i utkanten av boet är kanske 37,5 grader varm.

Jag har samma krångliga thermostaten son Sara har och håller temperaturen i min hembyggda kläckaren lite högre.
Viktig är att man flyttar och vändar alla ägg dagligen så att alla ägg får sin tur att ligga i utkanten och 'nära hönan'.

/Johannes

tranicos

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 09 apr-11 kl 11:42 »
En höna har en kroppstemperatur av 41 grader. Så ett ägg som ligger nära kroppen blir varmare än 37,5 grader.
37,5 är en medelvärde. Ägg som ligger i utkanten av boet är kanske 37,5 grader varm.

Jag har samma krångliga thermostaten son Sara har och håller temperaturen i min hembyggda kläckaren lite högre.
Viktig är att man flyttar och vändar alla ägg dagligen så att alla ägg får sin tur att ligga i utkanten och 'nära hönan'.

/Johannes

Vad bra. Jag har haft några temperaturtoppar uppemot 39° som oroat mig lite, men det kanske inte är hela världen då. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 09 apr-11 kl 13:01 »

/Johannes

Jag skulle aldrig kunna öppna kläckaren varje dag... Det är när det blir hastiga temperatur-skillnader som termostaten muppar ur rejält. Så jag öppnar bara när jag måste.
Men jag installerade två extra fläktar innan jag körde igång nu, och det verkar som att det går liiiiite bättre. Jag har inte kommit upp i mer än 38,2 en gång, och den håller sig hyfsat konstant mellan 37,5 och 37,9.
Hade jag råd skulle jag köpa en ny termostat på ett ögonblick...  :-\ Blir helt jävla nojjig på den här...

/Sara

tranicos

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 09 apr-11 kl 15:01 »
Jag köpte en sån här.

Den borde komma i början/mitten av nästa vecka och kostar under 200:- inkl. frakt. Jag har ingen aning om hur bra den är, men det lär väl visa sig. :)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #50 skrivet: 09 apr-11 kl 18:10 »
Jag skulle aldrig kunna öppna kläckaren varje dag... Det är när det blir hastiga temperatur-skillnader som termostaten muppar ur rejält. Så jag öppnar bara när jag måste.
Men jag installerade två extra fläktar innan jag körde igång nu, och det verkar som att det går liiiiite bättre. Jag har inte kommit upp i mer än 38,2 en gång, och den håller sig hyfsat konstant mellan 37,5 och 37,9.
Hade jag råd skulle jag köpa en ny termostat på ett ögonblick...  :-\ Blir helt jävla nojjig på den här...

/Sara

Jag öppnar varje dag eller varanan dag.
Tanken är att hönan går ut och käka lite. Och när hon har varit ute i gräset tidigt på morgonen, kommer hon tillbaka till boet med dagg på fjädrarna och ben, rör lite i boet och sätter sig på äggen igen.
Därför öppnar jag och sprutar jag lite vatten över själva äggen.
Det var en gubbe som hade jobbat i många år som proffs kläckare som berättade mig den där theorien. Han fick befukta alla ägg i fabriken varje dag.

Apropå thermometeren tror jag att man bör ha en glasthermometer. De reagerar inte så fort på små temperaturändringar, så man blir själv lite lungnare. Men jag har aldrig hittat dem i en affär eller på nätet.

tranicos

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 09 apr-11 kl 22:00 »

/Sara

Följande är bara gissningar från min sida, men...

När du öppnar kläckaren och det blir kallare så skickar såklart termostaten på ström till elementet. Om elementet har hög effekt blir det snabbt väldigt varmt och när du då stänger locket uppnås rätt temperatur snabbt och termostaten slår ifrån strömmen, men elementen är ju fortfarande varmt och temperaturen fortsätter öka en stund innan elementet svalnat.

Det är alltså inte termostatens fel, den gör ju bara sitt jobb; skickar på el när det är för kallt och slutar mata el när inställd temperatur är uppnådd.

Lägre effekt på elementet är nog en bra lösning, då ökar inte värmen så fort och du slipper topparna.

När jag får min termostat kommer jag ändå koppla in dimmern jag använder nu för att få ner effekten på värmekabeln.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 09 apr-11 kl 22:22 »
Följande är bara gissningar från min sida, men...

När du öppnar kläckaren och det blir kallare så skickar såklart termostaten på ström till elementet. Om elementet har hög effekt blir det snabbt väldigt varmt och när du då stänger locket uppnås rätt temperatur snabbt och termostaten slår ifrån strömmen, men elementen är ju fortfarande varmt och temperaturen fortsätter öka en stund innan elementet svalnat.

Det är alltså inte termostatens fel, den gör ju bara sitt jobb; skickar på el när det är för kallt och slutar mata el när inställd temperatur är uppnådd.

Lägre effekt på elementet är nog en bra lösning, då ökar inte värmen så fort och du slipper topparna.

När jag får min termostat kommer jag ändå koppla in dimmern jag använder nu för att få ner effekten på värmekabeln.

Jo, man skulle kunna tro att det är det det beror på, men det är det inte.

Termostaten har en lampa som lyser när den skickar ström till elementet. Följande scenarier har hänt oräkneliga gånger nu...

* Tempen på kläckaren är halv-stabil (varierar mellan 37,6 och 38 grader, vilket ju är okej). Lampan lyser med ett fast sken när tempen är 37,7 eller mindre. Lampan blinkar med olika långa intervaller vid 37,8-9 grader, och den slutar lysa helt när tempen når 38 grader. Tempen går aldrig över 38,0.
* Jag öppnar för att tex lysa äggen. Tempen går såklart ner och muppar sig ett tag, men det är ju helt normalt.
* Efter ca 20 minuter är tempen stabil igen.
* Jag går och gör nåt annat en timme eller två (detta har jag slutat med)
* När jag kommer tillbaka är tempen uppe på 38 grader, men lampan lyser ÄNDÅ med ett fast sken!  :o Det högsta den varit upp i denna kläckning var 38,2, och då lös lampan ändå fortfarande i ganska långa intervaller. Den gav alltså ström till elementet trots att den tidigare stängt av sig vid 38,0.
* Jag skruvar ner ratten yttepyttelite och sitter en stund och tittar på termometern för att se att termostaten återigen beter sig som den ska (som i första punkten) och inte rusar för högt eller går för lågt.
* Ca en timme senare när jag tittar till tempen så är den nere på 37,3 och termostatlampan BLINKAR!  >:( Är tempen så låg ska den ju lysa hela tiden... Jaha, skruva upp termostaten yttepyttelite igen. Tempen stabiliserar sig IGEN.

Denna berg-och-dalbana kan pågå fem-sex svängar innan termostaten bestämmer sig för att jo, den ska nog hålla sig i skinnet ändå. Och oftast så håller den sig sedan i skinnet, men det händer även att den ger sig av uppåt eller neråt utan att jag öppnar kläckaren. Tempen kan vara stabil i flera dagar, och så helt plötsligt känner termostaten för att lysa med fast sken ända upp till 38,1 igen. Och sen får man skruva den ner och upp och ner igen, och upp igen osv, osv tills det är stabilt igen.

Så nej, jag gillar INTE den där termostaten, och jag rekommenderar verkligen INGEN att köpa den...  >:(

Hoppas att din termostat funkar bättre...

/Sara

tranicos

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 09 apr-11 kl 22:29 »
Sicken skit! Hört med företaget du köpt den hos vad de tycker om att produkterna beter sig så?

Jag fick inget vidare intryck av dem (om den nu är köpt där jag tror) när jag hade frågor om termometrar så jag kommer nog inte köpa något där, vare sig termostater eller något annat. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 10 apr-11 kl 00:17 »
Sicken skit! Hört med företaget du köpt den hos vad de tycker om att produkterna beter sig så?

Jag fick inget vidare intryck av dem (om den nu är köpt där jag tror) när jag hade frågor om termometrar så jag kommer nog inte köpa något där, vare sig termostater eller något annat. :)

Ja, den är köpt på Högberga... Och jag köpte den för två år sen, så det är ingen idé att gnälla nu. Men däremot ska dom få veta att termostaten är skit och att dom borde sluta sälja den.  >:(

/Sara

kulvej

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 10 apr-11 kl 00:42 »
Om någon funderar på att kläcka ankägg (som ju är vana att bli ruvade i en fuktigare miljö) Så lyckades jag
på första försöket, förra sommaren med ett hembygge. Det tog förstås ett par dygn att kalibrera värmen innan den var
någorlunda stabil..
jag använde en dasstunna av plast, invirad i liggunderlag. tunnan fyllde jag till hälften med vatten, la i en akvariedoppvärmare,
avsedd för rätt stort akvarie. Ovanpå vattnet tryckte jag ner ett mindre plastlock med hål i, ovanpå vilket äggen och en ugnstermometer
fick ligga. ovanpå dasslocket la jag oxo liggunderlag..
Det hånfulla var att äggen kläcktes samtidigt som min, sedan länge " försvunna" ankhona kom fram med 16 ungar..
Tur att anka är så gott!
Lycka till mad alla byggen!

tranicos

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 10 apr-11 kl 07:29 »
Om någon funderar på att kläcka ankägg (som ju är vana att bli ruvade i en fuktigare miljö) Så lyckades jag
på första försöket, förra sommaren med ett hembygge. Det tog förstås ett par dygn att kalibrera värmen innan den var
någorlunda stabil..
jag använde en dasstunna av plast, invirad i liggunderlag. tunnan fyllde jag till hälften med vatten, la i en akvariedoppvärmare,
avsedd för rätt stort akvarie. Ovanpå vattnet tryckte jag ner ett mindre plastlock med hål i, ovanpå vilket äggen och en ugnstermometer
fick ligga. ovanpå dasslocket la jag oxo liggunderlag..
Det hånfulla var att äggen kläcktes samtidigt som min, sedan länge " försvunna" ankhona kom fram med 16 ungar..
Tur att anka är så gott!
Lycka till mad alla byggen!

Kul att det fungerade! Jag skulle gärna ha ett par ankor här hemma men jag har ingen damm, och får nog inte bygga ett ankhus heller för min sambo. Annars är de ju makalöst söta!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #57 skrivet: 10 apr-11 kl 08:09 »
vem vill inte ha ankor men men går väl an på sommaren
 men vintern då :-\
Nej det blir inga ankor fast jag är nära varje vår 8)
Hedemorahöns

tranicos

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 10 apr-11 kl 08:20 »
vem vill inte ha ankor men men går väl an på sommaren
 men vintern då :-\
Nej det blir inga ankor fast jag är nära varje vår 8)

jag vill ha ankor, fasaner, en liten gris, ett par hästar, några får, en hund till, kanske en ko eller två...

Varför bor jag inte på en gård?  ???

Lycka

• Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 10 apr-11 kl 08:48 »
Du får lägga ut kroken för en som har gård  ::)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser