Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensken är rikare än någonsin  (läst 12525 gånger)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Svensken är rikare än någonsin
« Svar #20 skrivet: 02 apr-11 kl 23:04 »
Angående att alternativare skulle vara rika vet jag inte om det finns något belägg för. De som äger en gård har ju självklart en del tillgångar (gården om inte annat). Men i tråden som länkats med undersökningen om hur mycket våra gårdar var värda så deltog mindre än 200 personer, vilket är en väldigt liten del av alla användare här på forumet. Så jag vet inte hur beskrivande den undersökningen är för alternativare i helhet. Sen vet jag inte riktigt vad det spelar för roll hur mycket pengar eller tillgångar användarna här på forumet har.

Jag motsätter mig inte att de svenska hushållens sammanlagda förmögenhet har ökat. Jag vill bara påpeka att det inte är alla hushåll som fått mer pengar. Många hushåll har fått mer pengar, men det är också många som har fått mindre pengar. Alla svenskar är inte rikare än någonsin.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 03 apr-11 kl 03:03 »
Det där är skitsnack. De flesta här inne verkar tänka som vanliga Svenssons, alternativdrömmarna till trots.

Min farmors far och mor började sina liv som fattiga torpare och slutade som rika mjölkbönder.
De fick tio barn, och arbetade hårt hela sitt liv.
Det kan man fortfarande göra, fortfarande lyckas med.

Det är en förbannad illusion att man måste ha pengar på banken för att leva som självhushållare. Hela grundtanken med självhushållandet är att INTE vara beroende av pengar. Men om man promt insisterar på att alla ungar ska ha ett eget rum, varsin platttv, ett playstation och att hela familjen ska få äta kött varje dag, ja, då kostar det pengar.

Som många kloka sagt tidigare: gå bakåt i tiden och tänk om, hitta tillbaka till det som en gång fungerade och utveckla för framtiden därifrån.
När din farmors far och mor blev rika mjölkbönder så blev också några andra personer fattigare.
Eftersom pengar aldrig kan växa utan endast omfördelas.

Så dina släktingar började som fattiga "alternativare" och slutade som rika med massa pengar på banken.
Precis som ett antal av folk på detta forum kommer att bli.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 apr-11 kl 03:22 »
När din farmors far och mor blev rika mjölkbönder så blev också några andra personer fattigare.

Så dina släktingar började som fattiga "alternativare" och slutade som rika med massa pengar på banken.

De som jobbat sig upp från golvet är alltid de värsta svinen..

Djinn

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 apr-11 kl 09:29 »

Några pangar på banken hade de inte. De hade mat för dagen, till sig själva, alla barnen och till alla som kom och hälsade på. Kläder på kroppen. Tak över huvudet och varmt i stugan. Det är rikedom för mig: att få vara frisk, ha tillräckligt för att kunna dela med mig, och leva utan att behöva frysa.

Djinn

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 apr-11 kl 09:31 »

Jaså? Då borde idealet i sådana fall vara det motsatta; någon som börjat som bortskämd rikemansunge och förlorat allt?

Jag antar att du försöker provocera mig med dina generaliseringar, och du har lyckats.

Vargerik

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 apr-11 kl 09:53 »

Inte alltid, men väldigt ofta säger mina empiriska studier.

Nu var det bara 200 som svarade på enkäten, den "typiska alternativaren" tror jag är en familj som sålt sitt centrala boende i en storstad, köpt en gård på pendlingsavstånd där dom har en kaninbur och odlar tomater i två pallkragar. Anledningen till flytten var att kvinnan tjatar om att kunna hålla på med keramik, att hon ska kunna iklädd ridkläder kunna åka till Granngården och få användning för sina "lantliga kläder" hon köpt på sig genom åren. Åsså "sinnligheten" förstås... Kvinnan pilar runt i en ny Range Rover inköpt för lantliga göromål, kaarn pendlar till sitt toppjobb i företagets BMW.
Åsså ett splitter nytt hästsläp hon inte vågar använda..

Mmmm, "landet" (sagt på ståkkålmska) :)

LasseDalom

• -
« Svar #26 skrivet: 03 apr-11 kl 10:15 »
Citat från: Ståkkålmarn
Nu var det bara 200 som svarade på enkäten, den "typiska alternativaren" tror jag är en familj som sålt sitt centrala boende i en storstad, köpt en gård på pendlingsavstånd där dom har en kaninbur och odlar tomater i två pallkragar.

Mmm ... precis, köpstark lantligt boende medelklass med djurintresse. (som jag själv) De häromkring i byn som kanske skulle kunna kallas "alternativa", alltså i viss mån självhushållande eller småbrukare, har knappt dator eller intresse/tid för att sitta på nätet halva dagarna.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 03 apr-11 kl 10:49 »
Hur gör man för att bo på landet, då? Ifall det inte ska kosta mycket pengar? Alla säger köp, köp nu, vänta inte, priserna kommer bara att stiga, och de stiger fortare än lönen. Klaga inte, utnyttja systemet istället och köp ett objekt med uthyrningsenhet, för då blir det hyresgästen som betalar av på lånet åt dig. Men det är konstiga råd, hur gör man?

Stora hus är för dyra, små torp finns knappast och är också dyra, tomt att bygga på själv kostar minst en halv miljon, törs inte tänka på vad husbygge+bygglov osv kan kosta. Tycker att jag tjänar mycket pengar, kan spara varje månad, men har ändå inte råd att skaffa lägenhet ens.

Har råd att köpa någonstans borta i tjottaheiti där priserna är lägre, men kan inte bo där för mitt jobb är här. Man blir väl inte automatiskt självförsörjande och oberoende av jobb och lön bara för att man blir ägare av gård/hus/torp någonstans i ödemarken?

Enda sättet är att skuldsätta sig för de nästa 30 åren, minst, men för att få lån måste man ha fast jobb och såna är ovanliga, så hur gör man?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 apr-11 kl 12:33 »
Inte alltid, men väldigt ofta säger mina empiriska studier.

Nu var det bara 200 som svarade på enkäten, den "typiska alternativaren" tror jag är en familj som sålt sitt centrala boende i en storstad, köpt en gård på pendlingsavstånd där dom har en kaninbur och odlar tomater i två pallkragar. Anledningen till flytten var att kvinnan tjatar om att kunna hålla på med keramik, att hon ska kunna iklädd ridkläder kunna åka till Granngården och få användning för sina "lantliga kläder" hon köpt på sig genom åren. Åsså "sinnligheten" förstås... Kvinnan pilar runt i en ny Range Rover inköpt för lantliga göromål, kaarn pendlar till sitt toppjobb i företagets BMW.
Åsså ett splitter nytt hästsläp hon inte vågar använda..

Mmmm, "landet" (sagt på ståkkålmska) :)

Ofta är det nog så ja, hahaha...

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 apr-11 kl 12:50 »
Att det är de välbeställda som har enklast för att leva alternativt är ju inte så konstigt..de har ju enklast för allt..
Det kostar att välja ekologiska produkter och annat rättvisemärkt osv..

Så det är nog inget konstigt att det finns många här som lever som svensken gör mest, dvs gott.
Sen finns det nog en bra klick som är åt andra hållet också.

Humle

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 03 apr-11 kl 13:00 »
Hur gör man för att bo på landet, då? Ifall det inte ska kosta mycket pengar? Alla säger köp, köp nu, vänta inte, priserna kommer bara att stiga, och de stiger fortare än lönen. Klaga inte, utnyttja systemet istället och köp ett objekt med uthyrningsenhet, för då blir det hyresgästen som betalar av på lånet åt dig. Men det är konstiga råd, hur gör man?

Stora hus är för dyra, små torp finns knappast och är också dyra, tomt att bygga på själv kostar minst en halv miljon, törs inte tänka på vad husbygge+bygglov osv kan kosta. Tycker att jag tjänar mycket pengar, kan spara varje månad, men har ändå inte råd att skaffa lägenhet ens.

Har råd att köpa någonstans borta i tjottaheiti där priserna är lägre, men kan inte bo där för mitt jobb är här. Man blir väl inte automatiskt självförsörjande och oberoende av jobb och lön bara för att man blir ägare av gård/hus/torp någonstans i ödemarken?

Enda sättet är att skuldsätta sig för de nästa 30 åren, minst, men för att få lån måste man ha fast jobb och såna är ovanliga, så hur gör man?
Ungefär sådär tänker jag också om saken...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ren Hals

« Svar #31 skrivet: 03 apr-11 kl 13:07 »
Kollar man på en gammal trås som jag startade så kan man se att 49% av dom som svarade på den bor i ett hus som är värt mer än 1,3 miljoner och att 28% bor i ett hus som är värt mer än 2 miljoner. Så här finns det gott om folk som blir rikare. Jag är en av dom och största värdeökningen hade jag under Göran Persons tid som stadsminister.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96550.0

Det där är ett räknefel. När det gäller saker som fastigheter och annan fast egendom är det individer som blir rikare - inte hela svenska folket. Om tex ett hus säljs så blir ju köparen fattigare i motsvarande grad som säljaren blir rikare - sett ur befolkningsperspektiv alltså ett nollsummespel. Dessutom styrs ju priset av tillgång och efterfrågan. Den verkliga (individuella) rikedomen känner vi ju bara när tillgångarna realiserats. Om tex inga hus i Stockholm kommer ut till försäljning stiger ju det pris som köpare är beredda att betala. Men om då alla stockholmare vill realisera sina tillgångar genom att sälja husen sjunker ju priset (och därmed värdet) genast.

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 03 apr-11 kl 13:20 »
Haha! Vilka fördomar det finns om fattiga och rika. spelar det egentligen någon roll? Om man är född fattig eller rik eller har jobbat sig upp eller om man har haft pengar och förlorat allesamman?! huvudsaken är väl att man strävar efter att inte belasta världen och skita ner så mycke, man behöver kanske inte bry sig om morötterna man äter är odlade i pallkragar eller stora fält så länge de inte är görfulla med kadmium och annat skit.

Och de som kanske räknas som rika: skogsägare och bönder med eu-bidrag, de räknas ju som rika för arealerna som de sitter på, intehar de just nå mycket att leva på för dagen. När allt ska införskaffas, maskiner, hästar, foder, utsäde etc etc etc vad blir sen kvar.
Jag tror att man bara får försöka bäst man kan, låt vara man har pengar eller int.   ;D

Låter visst som tant moral idag..  :-[

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #33 skrivet: 03 apr-11 kl 13:29 »
Trådens ursprungstes, att Svensken är rikare än någonsin bygger på två inte helt goda premisser. för det första, Om du står med ena foten i frysboxen och den andra å hetaste spisplattan så har du det i genomsnitt ganska bra. För det andra. Våra bostadspriser kommer inte att falla (trots att Svenska bostäder anses vara övervärderade med flera tiotals procent). Jag har vänner som köpt hus för tio år sedan och har goda inkomster, de borde alltså ha en ganska bekväm ekonomi nu. Dessvärre har de höjt sina lån på huset varefter det stigit i värde och konsumerat upp pengarna. Deras fyramiljonershus (ungefärligt dagsvärde) borde med vettig amortering och värdestegringen sedan de köpte det vara belånat till cirka två miljoner, istället är det belånat till mer än 3,5 miljoner. Deras nettoförmögenhet idag är alltså 0,5 miljoner. Mycket pengar, men bara en räntechock ifrån att vara en nettoskuld på lika mycket eller mer.
De är långtifrån ensamma om att hålla sig i denna sits. Där är medelklassens förmögenhet.
De fattiga är lika fattiga som alltid, de kanske har lite mer pengar att konsumera för med jobbavdrag och sådant, men de har inget sparande och drar på sig dyra konsumentlån.
Som vanligt är det de rika som blivit rikare.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Vargerik

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 03 apr-11 kl 16:46 »
Trådens ursprungstes, att Svensken är rikare än någonsin bygger på två inte helt goda premisser. för det första, Om du står med ena foten i frysboxen och den andra å hetaste spisplattan så har du det i genomsnitt ganska bra. För det andra. Våra bostadspriser kommer inte att falla (trots att Svenska bostäder anses vara övervärderade med flera tiotals procent). Jag har vänner som köpt hus för tio år sedan och har goda inkomster.... osv

Är det verkligen så vanligt att folk gör så där, vettigt folk menar jag? En bekant köpte en trea på Södermalm i rätt tid och har väl gått drygt 2M plus vilka han har lånat, rest upp och spelat bort. Att han gör så kan jag inse.. Men vanligt folk..

Yrmff

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 apr-11 kl 20:07 »
Vi bor permanet i ett litet torp.
Duschen är i fd mjölkrummet, toan i fd hönshuset,
Nedervåningen består av ett rum och kök och övervåningen(vind, med sluttande tak) är nu två rum till barnen, ståhöjd i nocken är 165cm ,
men ungarna fick ialla fall varsina rum  ;D,
När vi flyttade hit för 6 år sedan fanns det inte ens vatten indraget, men det finns det nu  ;D...

vi åxå!!! och vi bor billigt!!!  så visst går det att få till det skapligt storstadsnära gbg 4mil,varberg 5mil, kinna 2.5mil Kungsbacka 2,5mil utan att vara uuberklass eller överbelånad.
mvh Y

Jan lindgren

« Svar #36 skrivet: 03 apr-11 kl 21:57 »
Hej!
Har vi verkligen blivit rikare i fast penningvärde. Vårt hus har stigit kraftigt i pris men om jag jämför lönenivåerna när vi köpte huset med idag så har huset sjunkit i värde. Troligen är det betydligt billigare idag att köpa ett hus i avfolkningsbygd än det var för 30-40 år sedan.
MVH
Jan

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #37 skrivet: 03 apr-11 kl 22:17 »
Det er ikke nødvendigvis riktig å si at vi blir rikere fordi om boligene våre stiger i en tenkt salgssituasjon. Tenk slik: Før eide jeg en 3-roms leilighet og hadde 2000 kr i banken. Men nå har boligprisene doblet seg, så nå eier jeg en 3-roms leilighet og har fremdeles 2000 kr i banken.

Penger er bl.a. en regne-enhet. Det er hva du får for dem og gjør med dem som betyr noe.

trädman

« Svar #38 skrivet: 03 apr-11 kl 22:55 »

Vad är det för dumheter? Det finns ingen automatik i att den enes "rikedom" med automatik leder till motsvarande fattigdom på annat håll. Det kan vara så under specifika förhållanden men det gäller knappast generellt. Pengar kan sannerligen växa, om man med pengar menar penningmängden. Vad som däremot inte självklart växer är tillgången på (många) naturresurser.

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 04 apr-11 kl 14:44 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser