Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensken är rikare än någonsin  (läst 12522 gånger)

Midvinter

• Dalarna
SV: Svensken är rikare än någonsin
« Svar #40 skrivet: 04 apr-11 kl 20:43 »
Jag har ju sett att det finns handlingskraftiga människor som bygger sina egna hem själva av återvunna, gratis material, och jag beundrar dem, men det ska ganska mycket till. Krävs rejält med kunskap inom flera områden, tillgång på begagnade/billiga/gratis material och rätt kontakter. Allt det där, att lära sig leka hantverkare, ingenjör och arkitekt, ragga kontakter och leta material är verkar väldigt tidskrävande, och under tiden ska man ju försörja sig också. Dessutom gäller det att hålla tungan rätt i munnen ifall man ska bygga sitt eget hus. Mycket som kan gå fel. Verkar mycket svårt ifall man inte redan är i branchen.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #41 skrivet: 05 apr-11 kl 16:10 »
De flesta alternativarna är väl någonstans mellan att vara stenrik låtsasbonde och den som bygger ett hus på endast återvunnet material med sina bara händer? De jag mött har antingen som jag bott i lägenhet men har en plan att komma sig i en bättre situation för odling eller bor i ett vanligt enklare hus på landet i områden som inte är svindyra.
elliha.blogspot.com

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 06 apr-11 kl 07:44 »

Har råd att köpa någonstans borta i tjottaheiti där priserna är lägre, men kan inte bo där för mitt jobb är här. Man blir väl inte automatiskt självförsörjande och oberoende av jobb och lön bara för att man blir ägare av gård/hus/torp någonstans i ödemarken?

Enda sättet är att skuldsätta sig för de nästa 30 åren, minst, men för att få lån måste man ha fast jobb och såna är ovanliga, så hur gör man?

Tre sjalvklara men absolut inte enkla metoder:

Konsumera mindre
Arbeta mer
Lev ej ensam

Hur jag an vrider och vander pa det sa ar alla mina fattiga vanner ocksa helt ensamma. Alla mina vanner som jobbat upp sig och bor bra gor det minst som par, hellre som familj, annu hellre som flergenerationsfamilj och allra helst som hel slakt.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 08 apr-11 kl 05:50 »
Jahapp, då var man rik då - märkligt att jag inte har märkt nått av det bara  ;D

Med tanke på hur alla priser går upp, lönerna hålls nere, "skyddsnätet" ersätts av privata försäkringar m.m. så är jag synnerligen skeptisk till att svenson som gemene man skulle ha fått mera pengar att röra sig med - då får dom allt se till att presentera undersökningen mycket mer ingående innan jag tror på den.

Bullerybo

• Närke
« Svar #44 skrivet: 10 apr-11 kl 18:00 »
Hur gör man för att bo på landet, då? Ifall det inte ska kosta mycket pengar? Alla säger köp, köp nu, vänta inte, priserna kommer bara att stiga, och de stiger fortare än lönen. Klaga inte, utnyttja systemet istället och köp ett objekt med uthyrningsenhet, för då blir det hyresgästen som betalar av på lånet åt dig. Men det är konstiga råd, hur gör man?

Stora hus är för dyra, små torp finns knappast och är också dyra, tomt att bygga på själv kostar minst en halv miljon, törs inte tänka på vad husbygge+bygglov osv kan kosta. Tycker att jag tjänar mycket pengar, kan spara varje månad, men har ändå inte råd att skaffa lägenhet ens.

Har råd att köpa någonstans borta i tjottaheiti där priserna är lägre, men kan inte bo där för mitt jobb är här. Man blir väl inte automatiskt självförsörjande och oberoende av jobb och lön bara för att man blir ägare av gård/hus/torp någonstans i ödemarken?

Enda sättet är att skuldsätta sig för de nästa 30 åren, minst, men för att få lån måste man ha fast jobb och såna är ovanliga, så hur gör man?

Hur man gör för att köpa ett hus utan alt för mycket skuldsätting är att klättra på "bostadsstegen": Köpa bostadsrätt, sedan mindre villa inom stan, sedan hus å  landet för pengarn man tjänade på sin tidigare bostad.

Jag säger inte att det är ettbra system, men det är så det funkar.

Vi skulle kunna köpa ett hus på landet (...kanske inte något jättstort men ett hyffsat hus med en snutt mark) utan att ta lån, och min mor har nyligen gjort precis det.  Ingen medveten taktik från vår sida men såsom systemet fungerar är det mer lönsamt att flytt ettstegitaget utåt från en storstad jämfört med den omhuldade "alternativmodellen" att försöka hitta en kåk ute i nowhere bara för att det ska vara billigt.

Det är skitbilligt att köpa ett torp utanför tex. Kopparberg men hur "billigt/prisvärt" är det att bo någonstans där du inte får igen ens materialkostnaden på de renoveringar du ev. gjort den dag du flyttar? Och hur billigt/prisvärt är det att bo någostans där man är beroende av daglig pendling för att försörja sig? Vill man boute i skogen iglesbyg för att man älskar det så ska man ju det, absolut. Men att flytta avsides för att det är billigare tror jag är ett stort feltänk.

Erel

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 10 apr-11 kl 18:23 »
Att vi generellt är rikare idag (alt. att det är billigare) är väl ganska självklart tycker jag. Jag hörde på radion för ett par månader sedan att vi idag skulle kunna ha samma levnadsstandard som i början av 90-talet om man jobbade 75 % idag som om man jobbade 100 % då.

Sen om man tittar på "medelsvensson" idag, så har ju var och varannan snöslungor, åkgräsklippare, två bilar o.s.v.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #46 skrivet: 10 apr-11 kl 18:40 »
Hur man gör för att köpa ett hus utan alt för mycket skuldsätting är att klättra på "bostadsstegen": Köpa bostadsrätt, sedan mindre villa inom stan, sedan hus å  landet för pengarn man tjänade på sin tidigare bostad.
Ur ett stadsperspektiv kanske det går till så, men det är inte enda sättet. Det går inte egentligen att räkna som ett klättrande uppåt på en stege, för på varje steg ska det räntas och amorteras hyggliga summor för att det ska bli något överskott att tala om vid försäljning. Visst går priserna på bostäder upp, men ska en kunna köpa upp sig vid bostadsbyte räcker det inte att lita till enbart prisökningar, för den bostad en köper i nästa steg har ju blivit dyrare på några år, den oxå.
Ska en se till total kostnad för räntor och amorteringar är det ett konkurrenskraftigt alternativ att köpa det ställe en vill ha på en gång. En gård har dessutom mervärden som en villa/bostadsrätt inte har.
Det är skitbilligt att köpa ett torp utanför tex. Kopparberg men hur "billigt/prisvärt" är det att bo någonstans där du inte får igen ens materialkostnaden på de renoveringar du ev. gjort den dag du flyttar? Och hur billigt/prisvärt är det att bo någostans där man är beroende av daglig pendling för att försörja sig? Vill man boute i skogen iglesbyg för att man älskar det så ska man ju det, absolut. Men att flytta avsides för att det är billigare tror jag är ett stort feltänk.
Ja fy hundan, i Kopparberg har dom ju en ännu värre dialekt än i Närke :-X ...
Men kom inte och påstå att det bara är folk som bor på landet som pendlar till jobbet! I Stockholm åker folk gladeligen 1 timme i röran till jobbet varje dag...hade jag haft en timmes väg till mitt jobb hade jag kommit rätt många mil in i grannlänet. Många som bor i småstäder pendlar till sitt jobb - i en annan småstad.
Det är också en myt att det bara är de som bor på landet som åker en massa bil, visst, jag som har en mil till affären tar bilen dit, men även de som bor i städer och har 2 km till affären åker bil. I många fall har stadsfamiljerna två bilar, de med, så det är långt ifrån alltid det är billigare med familjelogistiken för de som bor innanför 50-skyltarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bullerybo

• Närke
« Svar #47 skrivet: 10 apr-11 kl 21:21 »
Jag bryr mig inte ett jotaom ifall Stockholmarna pendlar till jobbet. Jag vet bara att JAG inte vill göra det.

Har bilpendlat 45 min. enkel väg en period... aldrig aldrig mer! Tids-och kostnadsmässigt jobbade jag i princip två timmarom dagen "i onödan", förutom  att det var frukansvärt tråkigtchungefär det mest riskablaman kan utsätta sig för. Aldrig mer säger jag!

Ang "att  köpa den gård man vill ha direkt" så är det ju ett trevligt val iteorin men frågan jag svarade på var hur man ska göra om man inte har råd att köpa det man vill ha.  Att görabostadskarriär är då ett realistiskt alternativ, även om det inte är ett "alternativt" alternativ i mångas ögon.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 10 apr-11 kl 22:02 »
Citera
Att vi generellt är rikare idag (alt. att det är billigare) är väl ganska självklart tycker jag. Jag hörde på radion för ett par månader sedan att vi idag skulle kunna ha samma levnadsstandard som i början av 90-talet om man jobbade 75 % idag som om man jobbade 100 % då.

Vaddå, fanns det jobb i början på 90-talet?

Tror jag har missat den där svängen med snöslunga och 2 bilar, fast verkar som alla andra häromkring har det. Men de är ju par, minst, förståss. Så Tokyoboy har väl rätt. Fattar annars inte riktigt hur man gör, förutom ensam tycker jag att jag borde ha fördelar. Lång utbildning, medelklassunge, statsanställd... Men det är väl nåt jag har missat.

Jaja, liten lägenhet med balkong att odla örter på är kanske ett realistiskt alternativ. Tror det börjar sjunka in i skallen det som folk säger, att när man betalar av på ett bostadslån så blir en större och större bit av lägeheten min, trots räntor och avgifter är det iaf bättre än att betala hyra och få ingenting. Tillslut sälja lägenheten, ta nytt lån och byta upp sig. Så kanske man kan bli "rik" på riktigt då.
Känns bara så hopplöst, blir väl gråhårig innan jag lyckas få drömstället, en liten stuga med växthus, trädgård katter och kanske ankor. Vad är vitsen då, hinner inte njuta av det man har kämpat för innan man dör då ju.

Bättre att slå sig till ro sin lägenhet och vara glad för att man iaf. inte har växt upp som barnarbetare i bangladesh kanske. Kanske man känner sig rik då. Glömma det där med trädgård, ankor och egna grönsaker.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #49 skrivet: 10 apr-11 kl 22:24 »
Jag har ju sett att det finns handlingskraftiga människor som bygger sina egna hem själva av återvunna, gratis material, och jag beundrar dem, men det ska ganska mycket till. Krävs rejält med kunskap inom flera områden, tillgång på begagnade/billiga/gratis material och rätt kontakter. Allt det där, att lära sig leka hantverkare, ingenjör och arkitekt, ragga kontakter och leta material är verkar väldigt tidskrävande, och under tiden ska man ju försörja sig också. Dessutom gäller det att hålla tungan rätt i munnen ifall man ska bygga sitt eget hus. Mycket som kan gå fel. Verkar mycket svårt ifall man inte redan är i branchen.
Tycks handla om mig  :)

I övrigt, flytta till landet på riktigt så glömmer ni snart problemen men pendling och bostadskarriär...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Imp

« Svar #50 skrivet: 16 apr-11 kl 02:20 »
Enklaste viset att flytta till landet är: Att inte ha så förbannat höga krav på vad det ska vara för hus. Det kommer aldrig att bli alla rätt. Sen när du väl är på landet, då märker du om du trivs osv och du lär dig massor med saker. Då kan du hålla ett öga efter ett hus med fler rätt. Jag bor helt ok i ett hus för långt under en mille. Normal levnadsstandard för landsbygden typ. Men jag har inte nöjt mig med 2 bilar, jag har 10+ och skippade snöslungan och traktorn ;D

"Det finns en tidig artikel och den kommer från en annan bok där Marx skriver att för att kunna skapa ett nytt samhälle behövs nya människor. Nya människor skapas i aktivitet och vi behöver en revolution inte bara för att den gamla härskande klassen endast kan störtas av en revolution, utan vi behöver en revolution för att omforma de människor som gör den. Så att de blir kvalificerade att skapa ett visst samhälle. Det är tvärt emot vad många marxister tror. De flesta marxister tror att vi måste ändra på folk. Du måste övertyga dem och sedan gör du revolution, men Marx säger nej. Du gör revolution och det kommer att förändra dem."

Köp en kåk och sluta gnäll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser