Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensken är rikare än någonsin  (läst 12530 gånger)

Körven

• Värmland
SV: Svensken är rikare än någonsin
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 10:45 »
Ett sådant där Aprillskämt är det nog ingen som tror på,det är för uppenbart påhittat.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 10:53 »
Ett sådant där Aprillskämt är det nog ingen som tror på,det är för uppenbart påhittat.
Fast artikeln skrevs den 22/3 så det är inget skämt.
Utan vi är verkligen rika och rikare blir vi!

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 10:56 »
Citera
Fast artikeln skrevs den 22/3 så det är inget skämt.
Utan vi är verkligen rika och rikare blir vi!
AH! Jag är Finne, så det förklarar varför jag inte  är rik  :-X, eller?

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 11:22 »
Ser man på svenskarna som ett homogent kollektiv så ser det väl bra ut. Men när man tittar noggrannare på vilka som fått mer pengar och vilka som fått mindre ser det inte lika roligt ut. Jag är inte Lars Ohly, men den där artikeln är borgarpropaganda rakt av.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 11:54 »
men den där artikeln är borgarpropaganda rakt av.

Och skrivs i Aftonbladet ;)

Även här på alternativ så blir många rikare för varje dag som går.
Eftersom deras mark, skog och hus ökar i värde ju mer man jobbar.

Kollar man på en gammal trås som jag startade så kan man se att 49% av dom som svarade på den bor i ett hus som är värt mer än 1,3 miljoner och att 28% bor i ett hus som är värt mer än 2 miljoner. Så här finns det gott om folk som blir rikare. Jag är en av dom och största värdeökningen hade jag under Göran Persons tid som stadsminister.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96550.0
« Senast ändrad: 01 apr-11 kl 12:05 av Rosten »

johe71

« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 12:29 »
Och skrivs i Aftonbladet ;)

nej, det görs det inte ;) .... överst på sidan du länkade till "HELA DEN HÄR AVDELNINGEN ÄR EN ANNONS", så det är uppenbarligen SEB som publicerar sin annons på ett sätt som får den att se ut som en "nyhet".... det blir vanligare och vanligare att aftonbladet lägger in annonser som ser ut som artiklar (och som ligger som en sida på aftonbladets server), eftersom många blockerar externt innehåll i sina webbläsare... som tur är skriver de fortfarande att det är en annons....

sen kan givetvis SEB gjort någon undersökning eller ha egen statistik som de baserar sin annons på.... men det är och förblir en annons

Fordson

« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 13:18 »
Ja det är nog tveksamt. Kanske på pappret p.g.a höga huspriser.
Men det är väl som när Riksbanken beräknar inflation utan att ta med höjda räntor, el- och bränslepriser.
Om jag räknar bort gårdslånet och bensinräkningen så är jag rätt rik jag också  :).

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 01:47 »
Ja det är nog tveksamt. Kanske på pappret p.g.a höga huspriser.
Men det är väl som när Riksbanken beräknar inflation utan att ta med höjda räntor, el- och bränslepriser.
Om jag räknar bort gårdslånet och bensinräkningen så är jag rätt rik jag också  :).
Tack vare att du äger en gård så kommer du förmodligen att vara rikare om 10 år än vad du skulle vara om du satt i en lägenhet.
Men du kommer också att ha jobbat betydligt mera timmar. ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 13:14 »
Tack vare att du äger en gård så kommer du förmodligen att vara rikare om 10 år än vad du skulle vara om du satt i en lägenhet.
Men du kommer också att ha jobbat betydligt mera timmar. ;)
Eller skuldsatt över öronen då du tvingats sälja gården till vrakpriser då banken har tokhöjt räntan och vill ha tillbaka sina pengar som du inte kan betala!  >:D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 02 apr-11 kl 16:05 »
Eller skuldsatt över öronen då du tvingats sälja gården till vrakpriser då banken har tokhöjt räntan och vill ha tillbaka sina pengar som du inte kan betala!  >:D
Vilket knappas kommer att hända pga att banken vill ha pengar.
Inte en gård.

För den dagen när jag har fått skänka bort gården till ett vrakpris.
Då är redan hela stockholm, malmö och göteborg sålts av kronofogden.
Vilket knappast heller kommer att hända för då har regeringen gått in och så får alla i Svrige hjälpa till som det var 1991-92.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 apr-11 kl 16:13 »
Det är nog ingen tvekan om att många i sverige har det bra, riktigt bra t.o.m.. Men det faller nog inte i så god jord här, eftersom det här är just..alternativt.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 02 apr-11 kl 18:25 »
Det är nog ingen tvekan om att många i sverige har det bra, riktigt bra t.o.m.. Men det faller nog inte i så god jord här, eftersom det här är just..alternativt.
Fast kollar man på vilka hus som vi olika alternativare som bor på landet äger så är det inga små hus precis.
Finns knappt någon som bor permanent i ett litet torp.
Ca 50% av dom som svarade på min tråd om värdet på deras hus uppgav att deras hus var värt 1,3 miljoner eller mera.

Så några av oss kanske drömmer om ett torp på 2 rum och kök men vi köper ett hus på minst 150 kvadratmeter för att alla ungarna skall få eget rum.

Sen finns det en typ av alternativare till och dom är arbetslösa, sjuka och bor i lägenhet. Det är dom som blir förbannade när vi andra alternativare pratar värdeökningar, aktieplaceringar mm.

dbs

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 apr-11 kl 18:29 »
 Upp en bart att forumet är för krösusar då  :)

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 02 apr-11 kl 18:31 »
Upp en bart att forumet är för krösusar då  :)

Bläddra igenom denna så ser ni att dom mesta bor i mindre herrgårdar här på alternativ.
150 kvadratmeter verkar vara ett minimum.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14439.0

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 02 apr-11 kl 21:54 »
Ja det behövs en stor budget för att bli alternativ och ta sig lös ur detta jäkla penningsamhälle :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Djinn

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 apr-11 kl 22:02 »
Ja det behövs en stor budget för att bli alternativ och ta sig lös ur detta jäkla penningsamhälle :).

Det där är skitsnack. De flesta här inne verkar tänka som vanliga Svenssons, alternativdrömmarna till trots.

Min farmors far och mor började sina liv som fattiga torpare och slutade som rika mjölkbönder.
De fick tio barn, och arbetade hårt hela sitt liv.
Det kan man fortfarande göra, fortfarande lyckas med.

Det är en förbannad illusion att man måste ha pengar på banken för att leva som självhushållare. Hela grundtanken med självhushållandet är att INTE vara beroende av pengar. Men om man promt insisterar på att alla ungar ska ha ett eget rum, varsin platttv, ett playstation och att hela familjen ska få äta kött varje dag, ja, då kostar det pengar.

Som många kloka sagt tidigare: gå bakåt i tiden och tänk om, hitta tillbaka till det som en gång fungerade och utveckla för framtiden därifrån.

trallallaa

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 apr-11 kl 22:06 »
Citera
Finns knappt någon som bor permanent i ett litet torp.
Vi bor permanet i ett litet torp.
Duschen är i fd mjölkrummet, toan i fd hönshuset,
Nedervåningen består av ett rum och kök och övervåningen(vind, med sluttande tak) är nu två rum till barnen, ståhöjd i nocken är 165cm ,
men ungarna fick ialla fall varsina rum  ;D,
När vi flyttade hit för 6 år sedan fanns det inte ens vatten indraget, men det finns det nu  ;D...

Djinn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 apr-11 kl 22:09 »
Nedervåningen består av ett rum och kök och övervåningen(vind, med sluttande tak) är nu två rum till barnen, ståhöjd i nocken är 165cm ,
När vi flyttade hit för 6 år sedan fanns det inte ens vatten indraget, men det finns det nu  ;D...

:) :) :) :) :)

dbs

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 apr-11 kl 22:17 »
tur det då börja nästan känna mig ensam i ett litet torp :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser