Det beror på hur snälla höns du har. Jag har alltid mamma och kycklingar ute i hönshuset i en separat bur först. Släpper dem "lösa" när kycklingarna är 14 dagar. I de fall jag har flera kullar på gång så har jag släppt de redan efter en vecka. Har alltid fungerat superbra. Tupparna (4 stora + 4 små) har alltid varit mycket måna om små kycklingar. De letar mat och släpper framför de små liven (som naturligvis blir rädda i början). Inget bråk alls. Har cirka 30 höns exkl. tuppar. Ibland ser det lite farligt ut med de små springande vid benen på de stora tupparna. Kycklingarna är lika stora som tupparnas fötter

Men det har aldrig hänt att någon har blivit trampad på. Somliga år har det fullkomligt vimlat av små kycklingar ute hos hönsen och som sagt aldrig någon olycka. Inget slagsmål mellan mammorna heller. Troligen har de vant sig vid kycklingarna redan när de har varit i buren.
Men som sagt vad det beror kanske på hur stor yta de har samt hur snälla de är samt om de är vana vid kycklingar vid fötterna. Mina höns är ju vana vid att det dyker upp kycklingar vid denna tiden.
Det är alltid ett underbart nöje när man släpper den första kullen kycklingar på våren och får se hur de andra hönsen samt tupparna tycker att det härligt

Lycka till med "släppet" samt håll koll den första tiden.