Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är vanlig spis/ugn möjligt vid alternativ energi?  (läst 6382 gånger)

småland

• Gäst
är vanlig spis/ugn möjligt vid alternativ energi?
« skrivet: 26 jul-06 kl 14:00 »
Något av det mest energikrävande för hushållsel (förrutom ev uppvärmning) borde väl vara matlagning, t ex tillagning av skinka, långkok för diverse bönor och grytor.

Hur fungerar det då ifall man använder alternativ el/energi? Som jag förstår så lär man med de flesta alternativa varianter ha både begränsad kapacitet samt total tillgång. Och matlagning med traditionell ugn/spis kräver både mycket ström samt under en lång tid ifall man använder vanliga recept.

Måste man sluta tillaga sådana energikrävande maträtter helt? Eller går det att ordna det även med alternativ energi?

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:är vanlig spis/ugn möjligt vid alternativ energi?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-06 kl 15:21 »
Vedspis?

småland

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-06 kl 17:22 »
Vedspis?

fungerar det bra för matlagning? blir inte temperaturen ojämn, eller för hög?

och hur gör man rent praktiskt? de vedkaminer jag sett har inte haft ugn/spis-liknande funktion.

Suresh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 17:29 »

och hur gör man rent praktiskt? de vedkaminer jag sett har inte haft ugn/spis-liknande funktion.

Vedkaminer är inte vedspisar. Om du inte har en vedspis i din byggnad måste du nog mura dit en. Frågan är vart du skall få tag i en begagnad - för nyproduktion finns väl inte (?).

För information om matlagning på vedspis finns det många trådar på forumet. Använd sökfunktionen.
« Senast ändrad: 26 jul-06 kl 17:30 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-06 kl 17:46 »
Vedkaminer är inte vedspisar. Om du inte har en vedspis i din byggnad måste du nog mura dit en. Frågan är vart du skall få tag i en begagnad - för nyproduktion finns väl inte (?).

För information om matlagning på vedspis finns det många trådar på forumet. Använd sökfunktionen.

Småland : många här på forumet lagar sin mat på vedspis och tycker att det funkar jättebra, innna elspisar fanns/var vanliga så lagade man ju också mat/bakade så det är väl inget konstigt.

Suresh : Begagnade vedspisar finns i överflöd, i varierande pris och skick, en snabb sökning på blocket : Vedspisar.

Det går också bra att köpa nya men dom kostar en del och det är som du säger inte helt enkelt att installera en i ett modernt kök som inte är förberett (beroende på modell, en gammal kräver mer av sin inbyggnad än en modern isolerad som bara behöver anslutas till rökstock eller ny rostfri plåtskorsten).

Jag har kollat på möjligheten för mitt kök men det blir för dyrt och krångligt, får nöja mig med braskamin för värme och elspis för matlagning.

Googla på vedspis, köksspis, kökspanna (laga mat+varmvatten+centralvärme i ett men utan ugn).

Det finns alla möjligheter om ens hus och ekonomi tillåter.

ex. på Vedspisar

ex. på Kökspannor

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jul-06 kl 17:47 »

De fungerar utmärkt för matlagning, det är precis det man har dem till. ;-)

Här är en leverantör av moderna vedspisar:

http://www.hansforsman.se/

Här i Strängnäs!

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 jul-06 kl 11:08 »
På sextiotalet när jag gick i skolkök, fick vi inte använda elektrisk spis förrän vi lärt oss vedspisen.

Vedspisen är ett fenomen som användes i ca 100 år, tidigare hade man en öppen eld.

Om du inte kan eller vill ha vedspis kan du i kokböcker och "hushållslärarinnelitteratur" från tjugotalet lära dej hur du använder elspisen energisnålt, isolerande kokhuvar, stänga plattan itid osv.
« Senast ändrad: 27 jul-06 kl 11:52 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 28 jul-06 kl 18:37 »
Tryckkokare kan man hitta på loppisar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 07 aug-06 kl 21:13 »
Åhhh, ett av mina älsklingsämnen :D !

Ja du, småland, för att uttrycka mej ofint: Elspisar suger!
Vedspisar, däremot, är flexibla; du kan få vilken temperatur du vill på kokplattorna, allt från plattorna glöder till småvarmt för försiktig och långsam smältning av exempelvis smör, och den stora variationen klarar knappast en elektrisk av! Du kan naturligtvis använda ugnen på vedspisen till allt som du brukar göra, det är bara att elda upp till lagom värme, dom flesta nyare och endel äldre spisar har termometer.

Ved är dessutom ett miljövänligt bränsle (iofs kan hemmagjord el oxå vara snäll mot naturen).

(Annars finns det ju gasspisar...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 19 aug-06 kl 13:55 »
Hej!

Kompisen har just monterat in en 'AGA Rayburn' i sitt kök, och det måste vara en av de bästa vedspisar som finns! Otroligt gedigen och mångsidig. DEN skulle jag vilja ha i mitt kök! "Triolia, go home!"

Finns begagnade i England för ca 5000:-

Ha det!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

martijn

« Svar #11 skrivet: 15 nov-06 kl 01:13 »
hej!

problemet med vedspisen är att det tar lite tid att koka kaffe så av den anledningen har vi bredvid vedspisen som vi använder när den är igång ändå för uppvärmningen av köket en gasspis, en gasolflaska räcker ca 2 månader när vi använder den som mest... ( p11 ca 300:- )  :)

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #12 skrivet: 15 nov-06 kl 18:34 »
Visst är det möjligt, men det kräver rejäl batterikapacitet, ett stort vindkraftverk, helst också ett litet vattenkraftverk, eller en hel hög med solpaneler. Trots det är man ändå inte garanterad ström till spisen, så ett elverk är också ett måste.

Effekten på en liten platta är 1000 watt, 1500 för mellanplattan och 2000 för den stora och det betyder skaplig förbrukning om man ska koka julskinka varje dag, men om vi nöjer oss med 5 kWh/dag så bör ett vindkraftverk med en turbindiameter på 4 meter klara detta, de dagar det blåser. Vill man titta på TV på kvällen och tända lite lampor får man lägga på någon, eller några meter på turbinens diameter.

Batteribanken bör ha en kapacitet på minst 2000 Ah en 12-voltsanläggning, som man naturligtvis inte ska välja. Bygger man vindkraftverket själv kanske man klarar sig med en kostnad runt 50.000 kronor för rubbet, ink. shuntregulatorer, kabel och andra grejor, men då ingår inte spisen.  :D

Måste man verkligen göra långkok varje dag? Går det inte bra att värma Billy´s i mikron? 1000 watt och 4 minuter klarar man nästan på ett ficklampsbatteri och äter man kalaspuffar behöver man ingen spis alls.  :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 16 nov-06 kl 21:41 »
hej!

problemet med vedspisen är att det tar lite tid att koka kaffe ...

Då eldar du för dåligt :D . Öppna dragluckan för extra snabb värme? Dax att sota ur spisen? Sur ved? :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

martijn

« Svar #14 skrivet: 11 mar-07 kl 19:56 »
njae, jag menade mera att när man kommer ner på morgonen och ska HA kaffe och veden är slut inne eller man har inget smått att tända med så är det väldigt praktiskt att bara klicka på gasspisen, annars är vedspis kanon snabbare än el iallafall, men man är ju lat  :-[

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 11 mar-07 kl 20:43 »
En jag talade med visade en härlig spis som han köpt i Serbien, som han ursprungligen kommer ifrån, den är rätt lik en äldre AGA-spis med ugn och värmeskåp, och den kan anslutas till vattenburet system, och har en varmvattenkapacitet. Vikten är säkert  TON.

Men han uppgav att den kostade  500 Euro - vilket får anses som ett väldigt bra pris.  Krångligt att ta den lagligt hit då det inte är ett EU-land, men förmodligen finns det liknande i Bulgarien eller Rumänien.

Nu har föregående ägare tagit bort skorstenen i köket och satt pannrum i uthuset, så tyvärr kan jag inte hur billigt som helst skaffa en vedspis, får se i framtiden kanske.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser