Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasigt ägg på dag 23- Hjälp  (läst 3750 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Trasigt ägg på dag 23- Hjälp
« skrivet: 04 apr-11 kl 21:09 »
La in ägg under en höna 12/3 . Inga kycklingar kläckta än trots att det är dag 23.
Idag har ett ägg gått sönder ordentligt i skalet, hinnan är intakt. Ser ut som om det krossats utifrån och inte pga att ngn kyckling är på väg ut.
Det kläckfärdiga ägget är trasigare än i morse, men man ser att det rör sig inne i hinnan som fortfarande är intakt men sitter som "slickad" mot kycklingkroppen. Ska man bara låta den vara och hoppas på det bästa? Har förstått att det oftast går åt skogen om man försöker hjälpa de små liven ut 
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Brokullen

• Dalsland
SV: Trasigt ägg på dag 23- Hjälp
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 21:21 »
Utan skalet kommer hinnan att torka fast på kycklingen så jag hade sett till att få ut åtminst huvudet och låtit det hänga kvar i underkroppen på kycklingen om gulesäcken inte är indragen
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 21:25 »
Tejpa för hålet för att hindra att hinnan torkar. Har funkat här. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

solidpoints

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 21:37 »
Oj, två totalt olika råd  ;) Med lite mer info, kanske...
Hålet som helt saknar skal är stort som en femkrona och runtom är det kross som täcker halva ägget.
Tror ni det funkar att tejpa ett sånt stort hål? Hinnan är redan ganska torkad, men det rör sig som sagt fortfarande inuti.

Om jag nu ska försöka mig på att skala fram huvudet, hur vet jag åt vilket håll huvudet ligger? (kanske superkorkad fråga, men jag är verkligen ny på det här :) )
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 21:51 »
känn lite försiktigt. du har inte en lampa, så kanske du kan lista ut det. är det spettsen eller den andra som gått sönder. Tejpa ett så stort hål går inte, få ut huvudet så den får luft. ta lite vatten på fingret och blöta hinnan så det släpper.... och blir mjukare....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

solidpoints

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 21:57 »
Ok, då kilar jag ut i hönshuset igen med ficklampa och vatten och hoppas få fram ett litet huvud.
Det är mitt på långsidan av ägget som hålet är, man kan nästan säga att skalet är borta på hela äggets ena sida för det är så krossat  :-\ Men jag gör ett försök då, håll tummarna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 22:09 »
Akta bara så du inte råkar slita sönder något större blodkärl. För då riskerar kycklingen att förblöda. Men om kycklingen inte verkar vara påväg ut själv än (lyssna på ägget så hör du om den pickar och kraffsar), då bör man väll inte "tvinga" ut den utanför hinnan utan låta den vara. Om så är fallet skulle jag nog blöta upp hinnan och sedan försöka tejpa ändå, dock inte för hela hålet Sådan där brun tejp är bred och funkar för stora hål, jag tejpade ett hål stor som en enkrona för några dagar sedan där olyckan var att jag mitt klantarsle trodde kycklingen var död då jag lös ägget flera gånger om under dagen och det såg stendött ut och var dessutom försenat med 2 dygn vilket gjorde att jag blev ännu mer säker på att det var dött... Så jag slog hål i trubbiga änden och skulle börja titta som jag brukar göra, för att hitta ev. ytliga fel på foster och då ser jag till min fasa att jag tyckte att det rörde sig lite under hinnan!! Stack ned pekfingret i hålet och petade försiktigt och då "vaknade" kycklingen helt och började röra sig ännu mer!

J*vla skit!! Panik, vad gör jag nu!! Springer ut i köket och hämtar packtejp och tejpar för hålet. Nästa dag började det pipa ur ägget, på em. hade den slagit hål (dubbelhål, stort hål efter mig i toppen och litet hål efter kycklingen :X) och på kvällen låg där en kyckling som idag äter och dricker och mår prima.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

solidpoints

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 22:39 »
Nu har jag varit ute igen och pillat fram hela kycklingen...fan
Ägget var helkross nu och hinnan torr så jag chansade på att få fram huvudet, men det sket sig totalt. Trodde jag hittade näbben då det var hårt och lite ljusare än resten, men det visade sig vara ryggraden och ut halkade hela kycklingen, fan fan fan. Såg ett stort blodkärl som liksom satt fast i ägget och jag lämnade kvar det och resten av äggskalet fäst vid kycklingen och la den under mamman. Det kom lite lite blod precis när jag tog hål på hinnan. Får väl bara vänta och se imorgon, men helst vill jag bara ut igen och försöka göra ngt så den ska klara sig.
Går nog ut inatt igen och kikar och hoppas hoppas hoppas.

Borde nog inte ha djur egentligen   :'( ::)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 23:37 »
Om det bara kom lite lite blod och om gulan inte hängde utanför naveln så finns det ändå lite hopp. Verkade den pigg? Jag håller tummarna!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 23:41 »
håller tummarna för dig.  men tyvärr är det så att man inte alltid kan styra vad som händer. det känns alltid jobbigare med ett fåtal kycklingar på väg . än då man har en kläckare med flera hundra som håller på att kläckas.  men det gör dig inte till en sämre kycklingägare..... bara en som bryr sig mer. kram
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

solidpoints

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-11 kl 00:02 »
Tack, vad gulliga ni är.

Nu har jag varit ute igen och kikat och kycklingen verkade helt livlös och hade stängda ögon. Vågade inte störa hönan för mkt, men det såg ut som det som satt fast i kvarvarande skalbit och blodkärl var vad jag kan tänka mig var gulesäcken. Hade inte hjärta att ta bort den inatt utan den får ligga kvar till imorgon bitti, inte för att vänta på mirakel men jag vill vara 110% och se allt i dagsljus. (inget ljus i hönshuset)
Tyvärr får jag nog bara vänta och hålla tummarna för att resterande ägg kläcks som de ska och vi får 4 små kycklingar i alla fall. Ska aldrig pilla ut ngn mer i alla fall utan låta naturen sköta det oavsett utgång...

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser