Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många döda kanin ungar.  (läst 4115 gånger)

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
Många döda kanin ungar.
« skrivet: 05 apr-11 kl 10:05 »
Hej där. Hyffsat ny på kanin uppfödning. Har tagit kull på fem av mina honor (new zealand) även en kull på min belgiska hare.
New zealand honorna är första gångare och haren är det hennes 3 kull. Har nu fått en vad jag tycker mystisk död i mitt stall. Kanin unge efter unge dör ur kullarna. Haren har annars fått fina kullar och inte haft några döda innan, jag avande hennes kull ihelgen då var det bara två kvar av tot 10 st. Dom andra har fått mellan 8-10 st och det dör kaniner hela tiden från alla kullar?! tycker det är skumt. vad tror ni det kan bro på. Dom flesta ligger på ca 2-4 kanin ungar nu och dom är ca 4 veckor gamla nu. VAd kan det bero på något jag gör fel?

Alexandra

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Många döda kanin ungar.
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 10:17 »
Det kan bero på någon smitta, t ex någon form av coccidios. Svårt att säga utan bättre beskrivning av hur kaninerna dött, och hur lever, tarmar osv ser ut.

Det kan också vara något i kosten, antingen en brist eller att de fått i sig något giftigt. Kaniners matsmältningssystem är väldigt känsligt, snabba foderbyten, för söt mat osv kan ge snabba dödsfall.

Öppna de döda kaninerna och beskriv vad du ser, eller ta fotografier. Beskriv närmre den miljö de bor i och vilket foder du ger dem. Så kanske alla på forumet gemensamt kan klura ut det troliga svaret på varför de dör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 10:26 »
"Faders" (fejders) på amerikanska, det vill säga "tynar bort".

3-5 veckor är en superkänslig period, det är då dom börjar övergå till att äta i stort sett enbart fast föda. Minsta brist eller problem kan leda till döden. Vecka 6-8 ska dom fortfarande få bo kvar hos mamman för att få möjlighet att stabilisera sin tarmflora och lära sig att vara "kanin". Ungar som tas för tidigt får sämre immunförsvar och det är större risk att dom blir aggresiva.

Hur ungarna har dött är viktigt.

- Faders dör av till synes ingen orsak, bara tynar bort.

- Selen- kalcium- eller kaliumbrist kan leda till bakdelsförlamning.

- Magra ungar med tjocka magar kan bero på coccidios (vilket i stort sett alltid beror på att burarna inte städats nog ofta, till hona med kull kan man behöva städa varje dag). Coccidios finns nästan alltid i kaninbesättningar, men ungar är extra känsliga mot dem. Det finns medicin, på kontinenten finns det tillochmed foder med medicinen i, men att hålla superrent i förebyggande syfte är alltid bättre. Har man fått en riktig "attack" är det bäst att sanera alla burarna och bränna gräsytorna där man har sina gräsburar.

- Ungar med diarrée eller förstoppning kan bero på olämpligt foder, pellets som de vuxna klarar kan bli helt fel när en liten unge fyller hela magen på det (för hög fett- och proteinhalt med låg fiberhalt).

- Mögligt hö leder till snabb död utan synliga orsaker.

- Snett huvud kan bero på följande: pasteurella (kaninsnuvan - har du fått in det måste alla djuren slaktas, misstänker du det ska du skicka in några av ungarnas kroppar till SVA), parasiten Encephalitozoon cuniculi (vanligast hos dvärgkaniner, finns ingen behandling), förgiftning, kvalster (behandlas med Flusa eller Stronghold i nacken), brist på A-vit, B-vit, E-vit, selen eller koppar (behandlas med vitaminerallösning i vattnet eller spruta i nacken). Källa: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=18+1803&aid=2371

- Vattnig diarrée kan vara ERE (Epizootic Rabbit Enteropathy), det slog hårt mot flera utställnings-uppfödningar våren 2008. Ett typiskt symptom är "gele-bajs". Orsaken till ERE är inte till fullo utredd och inte heller behandlingen. Behandla som vanlig diarrée och sanera kaningården varje vecka tills utbrottet har dött ut. Superviktigt att du inte sprider smittan till andra kaningårdar, ha speciella kaninkläder och skor och tvätta dig noggrannt efter varje tur i gården.

Om du inte hittar några symptom på ungarna, se över fodret. Mögligt hö?
Vad har du för pellets?
//Lina

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 11:07 »
Jag kör rabbfor, har inte haft några spec symtomer av det ni beskriver, inga svullna magar diarre eller liknande dom är helt enkelt bara döda. (jobbar som djurskötare åt grisar så har ganska koll på olika sjukdomar små kultingar är ju ochså känsliga.) Har inte dåligt hö och har väldigt fint hö, men kan det bero på att det är för hög protein halt i höet kanskee blir det för starkt. Kör samma hö till kaninerna som till hästarna nämligen. Burarna görs ren minst tre gånger i veckan då jag vill hålla det rent och snyggt. Jag känner mig helt vilsen nu. :S Harana var 8.5 veckor nu när dom avandes.
Alexandra

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 11:15 »
Är det inte 18% protein i rabbfor? Jag har väldigt svårt att tänka mig att proteinhalten i höet är högre än så.

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 11:24 »
Är det inte 18% protein i rabbfor? Jag har väldigt svårt att tänka mig att proteinhalten i höet är högre än så.

Jo, men ungarna får ju inte i sig rabbfor dom får ju i sig mer hö, jag tänke bara fritt och försöker komma på vad det kan vara som är fel. Är ju ingen expert :S
Alexandra

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 12:21 »
Runt 16% protein i Rabbfor. Det kan vara för kraftigt för små ungar men då skulle man ha sett diarrée.

Obducera kropparna, leta efter mask, fläckar på levern och sånt.
//Lina

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 09:46 »
Runt 16% protein i Rabbfor. Det kan vara för kraftigt för små ungar men då skulle man ha sett diarrée.

Obducera kropparna, leta efter mask, fläckar på levern och sånt.

Ja jag ska göra det ja diarre har jag varit med om, men dessa har inte varit så. Men ska kolla vidare. Tack för hjälpen jag fått :)
Alexandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser