Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalk  (läst 1297 gånger)

ninna b

• Gäst
kalk
« skrivet: 06 apr-11 kl 09:42 »
Ni som ger kalk subkutant vid misstänkt dräktighetsförlamning---- hur mycket ger ni..?

vallhunden

• Västergötland
SV: kalk
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 11:33 »
Jag ger 150 ml direkt, fördelat på 4 olika ställen på kroppen... Sen ger jag 25 ml 24 timmar senare om det inte har räckt. 25 ml till om det inte räcker. Men då börjar man närma sig kastningsgränsen med 200ml :-[ Men om tackan behöver så mycket, så gör hon det...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 17:53 »
Enligt märket jag har ska man ge 1 ml/kg kroppsvikt. Så 70-80 ml.  och om det inte är bättre lika mycket till efter 8 timmar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 19:00 »
Tack ska ni ha... jag har gett alldeles för lite...!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 08:38 »
Min erfarenhet är att om man "småduttar" så krävs det mer sammanlagd mängd, än om man ger rejält i början!! Risken att man kommer upp i "kastnings-farozonen" är då högre!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser