Måste bara dela med mig av ett recept jag hittat (det är alltså INTE mitt!):
PAJDEG:
2,5 dl vetemjöl
75 g kallt smör
0,5 dl kesella
FYLLNING:
5 dl kirskål (har du en ogräsfri tomt kan du ta bladspenat)
5 dl nässlor (ja, är du utan nässlor kan du köra spenat här också)
0,5 st finhackad gul lök
2 st finhackade vitlöksklyftor
1 msk smör
mycket svartpeppar
3 st ägg
3 dl mjölk
8 st körsbärstomater i halvor
150 g getost
Gör så här
1. Dra på ugnen på 200°. Börja med att göra pajdegen.
2. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Ner med kesellan och blanda till en slät deg.
3. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. In i frysen i 20 minuter medan du pysslar vidare.
4. Förgrädda pajen i 10 minuter. Under tiden sköljer du kirskål och nässlor så att sniglar och jox åker bort.
5. Fräs sedan lök och vitlök och allt det gröna i smöret. Krydda och smaka av lite.
6. Blanda ägg och mjölk i en skål och krydda lite där med.
7. Ta ut pajskalet ur ugnen, grunda med det gröna och smula över getosten.
8. Lägg tomaterna ovanpå och häll sist på äggstanningen. In i ugnen i 45 minuter.
Naturligtvis följde jag inte receptet till punkt och pricka...typ, inte alls i vissa fall...men det blev supergott! Jag la till stekt bacon för sälta, uteslöt fetaost (för det hade jag inte) och toppade med en lagrad ost! Mums!
Är inne i en nässelperiod (i köket) och har provat allt möjligt- nässelsoppa (idag med en överbliven bit kokt vit fisk och en liten bit lax samt kokt nypotatis- gott!), nässelbullar ("-Jodå...men du behöver inte göra dem igen!"...blev utlåtandet i hushållet. De är så snälla
), nässlor i marinad till kött (helt ok), nässlor i egen grönsaksbuljong (gav lite karaktär) osv.
Puttar tråden lite eftersom jag behöver ny inspiration!
Molly