Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syllbyte. Hjälp!  (läst 9031 gånger)

Kålrabbi

• ...
    • -
Syllbyte. Hjälp!
« skrivet: 08 apr-11 kl 12:11 »
Hej på er.

Jag måste byta några timmerstockar på mitt hus.
Det stora problemet är ekonomin. Finns det någon prisvärd hantverkare ni kan ge tips om?
Hittade en jätteskicklig byggnadsvårds/bygghantverkare men priset jag fick är bara helt omöjligt för mig att ge.
Jag är tyvärr inte tillräckligt händig för att slänga fram domkraften och byta själv.

Kan man använda gammalt timmer? Om man använder nytt, vart köper man sådant?

Med vänliga/desperata hälsningar Hilda af rucklet "Vischla"
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 14:54 av Kålrabbi »
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.

Joah

• Gäst
SV: Syllbyte. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 18:22 »
Vad är det för sorts hus? Knuttimmer (liggande stockar)? Båle/skiftesverk? Korsvirke/Fackverk? Det är ju olika svårt och olika tekniker beroende på vad du har för hus och från vilken tid.
Kan du beskriva lite mer exakt än "Värmland" vart ditt hus finns, Värmland är ganska stort så kan vara fördel om någon kände till en lokal (iaf något sånär) så du slipper ev. transport kostnader. Eftersom huset förmodligen är av icke-modern standard så kan inte en vanlig snickare reda ut det hela så en timmerman är nog mer lämpligt, men det kommer ju kosta därefter, det kommer du dåligt undan.
Man kan mycket väl använda gammalt timmer, det fungerar utmärkt! (förutsatt att virket är friskt!) Men syllen ska ju mycket gärna vara av ek och av samma dimensioner som det befintliga. (ev 1 tum smalare på höjden ifall du har tappar från stolparna att bråka med. Finns ju andra metoder också såklart) Men de gamla måtten är inte standard och måste specialbeställas, det kostar ju också såklart..

Kanske att du kan komma överens med byggnadsvårds gubben att du köper materialet av honom (ifall han har det du ska ha) och att han hjälper dig hissa upp och säkra väggen så kan du i lugn och ro såga ut skarvar och hugga ut tapphål och eventuella uttag sen sätta det på plats med någon bekants hjälp kanske.

Grismormor

• -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 18:49 »
Hej!!

Jag vet en erkänt duktig timmerman, han heter Peter Lindgren och finns i Värmskog... men han är dyr! För dyr för mig i alla fall. Jag var i kontakt med honom för tre år sen när ville få till stånd en åtgärdsplan över mitt ruckel. Kanske är det han du har pratat med?
Hos honom så har en man som heter.... Jakob arbetat som lärling, han nås på 0554-23055.
Kolla med Liselottan här på forumet också, har för mig att hon känner en kille utanför Karlstad som också är timmerman.
Vi kanske kan hjälpas åt? Har också en och annan syllstock som behöver bytas.... å lite till  :)
Lycka till!!
/Christine

Kålrabbi

• ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 19:02 »
Tack för era svar :) Bra tips!

Joah: Huset är beläget utanför Kristinehamn. En "vanlig" snickare kommer inte innanför min dörr :)
Det törraste är att när man inte har fast jobb får man aldrig ta lån, mycket irriterande.
Om man i alla fall hade en sådan möjlighet så hade det varit ganska enkelt.
Dyrt ja men nu har man inte direkt någon möjlighet alls. Förutom att spara.
Men man vill fortfarande ha det kvalitétsmässigt gjort. Ibland vill jag bara sälja "skiten" alltså.
Här kan man kolla på rucklet!
http://mitt-hus.blogspot.com/

Christine: Nej det var inte honom jag talat med, men man skulle ju kunna ringa honom och se vad han tar. Tack för tipset :)
Vart har du ditt hus?

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 20:51 »
Jag antar att huset är knuttimrat.
Gammalt timmer går bra att använda om dimensionen räcker till. Om stocken man använder har suttit mitt i en vägg har den ju ett långdrag för mycket i underkant. Det måste man bila bort. Man förlorar också ungefär en tum i höjdled då man passar in översidan på ersättningsstocken i långdraget under nästnedersta stocken. Med andra ord måste en gammal ersättningsstock vara 2-3 tum för hög då man börjar passa in den. Tyvärr brukar syllstockarna på långsidorna vara de grövsta stockarna i hela timran så det kan vara svårt att hitta en högre ersättare.
På tjockleken skall ersättningstimret vara minst lika tjockt som väggen. Om det är för tjockt går det enkelt att bila av.

Om man inte får tag i tillräckligt grovt gammalt timmer kan man hugga en lämplig gran eller tall och såga eller bila den till lämplig tjocklek och låta den torka helst i två år. Köp ett träd på rot och tala med någon lokal sågare eller bila själv. Tyvärr är det många sågar som inte klarar längre virke än 7 meter men somliga klarar upp till 9,5 meter.

Då jag byter en stock mitt i väggen där jag kan bila utan att hugga i stenfoten så föredrar jag ersättningstimmer som är litet tjockare än den gamla väggen. Jag tunnar ut timret i knutarna och passar in det. Då allting är inpassat är det enkelt att bila stocken på plats i väggen. På dert viset får man en ny stock att följa alla krokar och tjockleksvariationer i en gammal vägg.

I dag har jag faktiskt bilat två stycken timmerblock på över 9 meters längd.

Jag har sysslat med stockbyten av och till på förtjänst. Tyvärr är Värmland långt borta.

« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 20:55 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Joah

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 21:17 »
Jag kollade på lite bilder från länken som Kålrabbi la upp och det ser ut att vara ett typiskt fackverk/korsvirke med träpanel. Panelen är spikad i syllen och därför måste panelen plockas ner så du kan komma åt syllen (för att kunna lyfta på väggen utan att syllen följer med så måste du lossa panelen i underkant så den inte håller samman hela alltet). Sen bör du med hjälp av domkraft stämpa upp väggen så syllen går fri från stolparnas tappar som går ner i syllen. Sen kan du ersätta syllen.

Sen går det att byta ut syllen utan att hissa väggen och istället bara stoppa väggen från att sjunka ner när syllen inte håller upp den. Då får du tyvärr använda en tigersåg eller fogsvans och såga av tappen som går ner i syllen och dra ut syllen. Sen fäller du bara in en bit med rätta dimensioner och fäster stolparna i den nya syllen med vinkelbeslag eller stickspika från sidorna (inte den bästa lösningen men säkert den lättaste)
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 21:21 av Joah »

Grismormor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 apr-11 kl 20:10 »
Hej!
Han heter visst inte alls Peter, utan Robert Lindgren, hans nummer: 0730517701.
Mitt hus ligger i Grums kommun, väst om Segmon inte alls långt från stora vägen, men en bra bit från Vischla. Du är hjärtligt välkommen på en kopp kaffe om du har vägarna förbi!!

Gångtrött

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 apr-11 kl 11:20 »
Jag hade två snickare här som lade mitt tak för ett par år sedan, mkt duktiga, de håller på en hel del med timmerhus o.s.v. om jag inte missminner mig, byggde timmerladugårdar o.s.v. Eget mobilt sågverk hade de med har jag för mig. Duktiga. billiga och väldigt trevliga grabbar!

En av dem finns här på Alternativ, "Treesign", om du kollar vilka inlägg han gjort så har han även skrivit ut ett mobilnummer i en av trådarna.

Kålrabbi

• ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 11:02 »
Vad rara ni är!

Nu har jag fått tillbaka lite hopp!

Skall ringa runt så fort jag får lite tid över!
Tack <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser