Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor/gäss vinterbostad  (läst 7245 gånger)

rashöns

• Finland
ankor/gäss vinterbostad
« skrivet: 09 apr-11 kl 08:57 »
Hej! Har ankor/gäss på gång. Undrar nu hur ankor helst skall bo på vintern. Tänkte nu laga en enkelt rovdjurssäkert hus åt dem till sommaren,men skulle vilja flytta dem in med hönsen till egen avdelning till vintern,men där är hela vintern ca. 10 varmt. Vad tycker ankorna om det?Har läst att de tål kyla och tycker om att vara ute fast det är kallt,men nöjer sig dom med att få gå ut en liten stund nu och då på vintern och blir det inte för stor temperaturskillnad för dem sen?
Fick ank/gås ägg av grannen och 5 är där början i. Hon trodde själv att de hon har är blandning mellan gäss och anka.

LasseDalom

• -
SV: ankor/gäss vinterbostad
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 09:50 »
Jag har sett flera lösningar på detta. Själv har vi haft ankorna tillsammans med hönsen i vinster i vårt timmrade hönshus. Där har det ej varit frostfritt hela tiden. Man kan givetvis ha dem i ännu bättre hus med värme som du säger. Men det går också att ha dem nästan helt och hållet i det fria. Små öppna hus med mänder med halm i så att hela flocken kan krypa ihop i och värma varandra. Det går att bygga rovdjurssäkra inhängnader som de är säkra i.

rashöns

• Finland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-11 kl 13:15 »
tack. Så tycker ej ankorna illa så tar jag in dem till vintern, då är det trevligare och sköta dem och större utrymme.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 08:31 »
Jag brukar dock (oftats) servera mat och vatten ute i hagen då min ankor har lite dåligt bordsskick!   ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 08:47 »
Menar du att grannen inte kan se skillnad på äggen, så att det är några ankägg och några gåsägg? Ankor och gäss kan inte korsa sig.

Mina ankor och gäss skulle inte gilla om de inte fick vara ute i princip från gryning till skymning på vintern. På sommaren skulle de helst också vara ute mellan gryning och skymning, men då får jag så lite sömn, så jag vallar in dem tidigare än så. De går aldrig in frivilligt, trots att jag uppfattar det som att de verkligen gillar sina hus. Ankor och gäss tycker om att vara ute.

Jag skulle aldrig servera mina ankor och gäss vatten inne. De lyckas spilla ut massor av vatten varje dag, och det är jag inte intresserad av att städa upp. Det är mycket bättre att servera vattnet utomhus, där det inte gör något om åtskilliga liter hamnar utanför baljan/spannen varje dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rashöns

• Finland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 09:11 »
Okej,tack för det. Så då antar jag att jag kan ha dom i varmt och laga möjlighet för dem att gå ut på vintern också. tänkte att det inte skulle bli för stor temp. skillnad för dem....
Hur ska jag nu sen göra då ankorna kläcks.Kan man sätta ut dem genast och laga upp en värmelampa åt dem,eller kan man ha dom inne först?Är det inte så att dom inte skall ha bad genast då de ej ha fjädrar?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 15:34 »
nykläckta gässlingar och ällingar behöver värmelampa..tidigast efter 6veckor kan de klara av ett regnoväder...men det är inget man chansar med... de får lätt lunginflammation och dör om de inte har en mamma att värma sig hos. gäss och ankor går inte korsa.
vintertid klarar de runt 20minus om de har torr halm att lägga sig på..det är fötterna som kan bli förfrysta på gäss/ankor.. ett litet tak med halm under och vindlä brukar räcka om man har en rovdjurssäker hage..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 15:46 »
Ankor och gäss kan inte korsa sig.

gäss och ankor går inte korsa.

Inte helt korrekt!
Egyptisk gås går att korsa med anka :)
Här under är en bild på en hybrid mellan egyptisk gås och en gräsand.
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 15:49 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

rashöns

• Finland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 11:50 »
Tack ska ni ha!Ha nu fått svar från olika håll på vad jag ha velat veta för att ta hand om min små som nu kläcks om ca 2 veckor. Blev ivrig att prova sätta äggen i maskin,trodde det nog inte skulle bli nåt,men verkligen en positiv överraskning kom emot nog. Går de ej att korssa gås och anka  är det nog ankor vi har i maskin,kanske grannen också har missförstått sin försäljare  :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser