Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44011 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?
« Svar #120 skrivet: 23 apr-11 kl 23:43 »
Hahaha, tack...

Möjligen kunde jag tänka mig att ansvaret för arbetsledning isf finns upptaget i kontraktet med F-skattaren...
Det kan man alltid hoppas, men även det kan vara ett muntligt avtal eller mer luddigt i till exempel uppdragsbeskrivningen "fixa till eländet och gör det som är nödvändigt för att få det lönsamt"

Citera
Nej..., förmodligen skulle jag i god tro utgå ifrån att de faktiskt är det de utger sig för att vara... Dvs anställda/inhyrda just för uppgiften eller delägare med tilldelat ansvar...

Även om Xoots situation verkligen inte är särskilt kul, så är det en mycket intressant diskussion om det gungfly som tyvärr faktiskt finns...

Precis, så fungerar systemet. Det kan dessutom gå i flera led, hotellkedjan kan anställa en hotelldirektör, direktören anställer en chef och chefen anställer dig.

Därmed inte sagt att det är särskilt lyckligt att diverse familj kan ha diverse diffusa funktioner i ett företag, men det är fullt lagligt.

edit: lite mer text
« Senast ändrad: 23 apr-11 kl 23:45 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mymlan65

• Småland
« Svar #121 skrivet: 23 apr-11 kl 23:51 »
Låter ju bara för märkligt...  :(
Frågan är väl vad som händer när Xoot får order om hämtning nere på stan med den avställda bilen, bromsarna lägger av och tant Agda hinner inte över vägen... Eftersom sonen ju inte finns inom företaget, så kan man väl utgå ifrån att Xoot anses ha gett sig iväg på eget bevåg...
Eller?
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #122 skrivet: 23 apr-11 kl 23:58 »
Här kan du söka på företag. Hur de sköter sig mot de anställda.

http://www.jobinside.se/faq.php

Xoot

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 24 apr-11 kl 00:05 »
Här kan du söka på företag. Hur de sköter sig mot de anställda.

http://www.jobinside.se/faq.php

Företaget fanns inte med där, börjar bli dags att uppdatera sidan med ännu en arbetsgivare.  ::)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #124 skrivet: 24 apr-11 kl 03:57 »
Ja, idag började jag på arbetsplatsen som planerat.
Dök upp enligt bestämd tid och fick en sopborste i handen och info vart allt fanns och tillsagd att nu börjar arbetet.

Ja nu har ju en del av frågorna i den här tråden blivit litet inaktuella, men det här ämnet engagerar mig väldigt mycket, så jag svarar i alla fall:

Lönen presenteras som Fast Lön.
Arbetstiderna, ägaren säger att jag kan jobba lite som jag vill. Vara ledig lite när jag vill.
Jobba vissa helger precis som jag både vill och önskar. Min hjälp behövs heller inte dagligen, tydligen.

Nej det där går inte ihop.

En anställningsintervju kan vara förvirrande, både för den som söker jobbet och för en blivande men orutinerad arbetsgivare. Men det här som du beskriver kan också vara en sondering helt enkelt: "Är den här sökaren villig att ställa upp?", "Hur ställer sig den här sökaren till kvällsjobb och helger?" Arbetsgivaren kan i praktiken vara helt ointresserad av att du jobbar kvällar och helger, det är något helt annat han vill ha reda på. Intervjutaktik helt enkelt. Å andra sidan kan arbetsgivaren ifråga verkligen bara ha behov av dig just dom där udda timmarna och försöker få reda på hur pass oregelbundet du är villig att ställa upp (lönens regelbundenhet är en helt annan femma). Om du är satt på standby utan arbetsuppgifter så måste du ovillkorligen ha ett skriftligt avtal som utsäger att du verkligen får lön för den tiden också (bara då vore det ju "fast lön"). Det är inte många jobb som är så.

...och vara noga med att lämna in en tidrapport som båda parter är överens om i god tid varje månad. Se till att behålla en signerad kopia.

Det där är ett tips som är guld värt! Jag har i egenskap av butikschef flera gånger varit med om att ägaren gått i konkurs och tidrapporterna "försvunnit". Jag har då hjälpt till med anteckningar och andra kopior så att lönegarantierna för de anställda överhuvudtaget kunde betalas ut! Kopiera allt du får i händerna. I nödfall kan du skriva ut olika blanketter själv och fylla i dem och sedan presentera arbetsgivaren. Ofta är det bara ifyllandet de tycker är jobbigt. Påskriften får du utan problem.

Att vi "säkert kommer överens". Sen att det är efter behov och varierande, men ändå står det i annonsen att det
inleds 1-2mån med deltid (Hur mycket är deltid?-svar: efter behov) och sen övergår det till heltidsanställning,
(hur mycket är heltid?-svar: efter behov)
Så jag blir inte riktigt klok på det om jag ska vara ärlig.

Nej det där går inte ihop heller! En deltidsanställning är inte samma sak som behovsanställning. Vid en deltidsanställning får du en fast lön för ett visst antal timmar, samma varje månad (kan också vara en fast deltidsanställning) och allt utöver detta är övertid. En behovsanställning kan däremot ge dig allt från 0 (noll) till hur mycket som helst kronor i fickan varje månad.

Detta är ett säsongsarbete som totalt varar 6mån och är helt slut efteråt... Om det kan vara betydande

Och det här skulle senare övergå i fast anställning? Vad är det för en nisse du har råkat på egentligen!

Några arbetskläder fick jag aldrig. Nej jag ska vara ärlig, det känns faktiskt inte speciellt seriöst precis som jag misstänkte.

Jag kanske inte skulle uttala mig om en bransch jag inte är hemma på, men man har ju hört ett och annat...

Har du arbetsgivarens organisationsnummer...
Kan du kolla upp vissa saker gratis och annat mot en ringa kostnad på upplysning.se

Inom restaurang är det väldigt vanligt att man "provjobbar" det här gör man gratis.

Inte bara där. Det nästan krävs i vissa branscher. Och har man varit arbetslös ett tag då får man ju inte ens praktiken eller provanställningen utan lön betald som A-kassa längre, så vad skall man leva av då? No clue.

Om han inte har ett dokument klart när du kommer så hänvisa till detta.
http://www.finansportalen.se/mall.htm
Beställ dokumentmallar
   Dokumentmallar
      Företag
         Personal
            Anställningsavtal

Anställningsavtal allmän visstidsanställning 2011
  Kostar 345 kr.
Be honom ta hem avtalet. Om han inte vill så är han inte seriös.

Aldrig i livet att man skall betala flera hundra för ett papper. Kolla med Arbetsförmedlingen eller facket, de brukar ha sånt liggande eller på sina hemsidor.

Tror inte arbetsförmedlingen godtar att deras "kunder" blir lurade. Då går du fri från ansvar att avsäga díg jobbet.

........................ i den bästa av alla världar. Var bor du nånstans???

Arbetsgivaren får ju som han vill - du jobbar och han slipper skriva kontrakt. Drömläge!

Jupp. Du får säkert jättebra sjuklön när du inte kan jobba  ::)

Jag hade inte börjat jobba häcken av mig. Faller ett träd över dig och du skadas får du inte ett skit.

Bingo!

-Du kan också, som också sagts tidigare, tyvärr vara helt oförsäkrad om arbetsgivaren inte är kollektivansluten.

Annars också ... fortsätt läs:

Svaret jag fick tillbaka var att det var helt främmande att erbjuda sin blivande vaktmästare till campingplatsen arbetskläder.
Svaret på anställningsbeviset som vi ska skriva löd: "hmmm jaa vi får kolla det efter du börjat, på fredag"

Se till att omedelbart få papper på att du jobbar. Måste passa på att varna dig för en sak här. Något jag själv hade oturen att råka ut för. Arbetsgivaren, som var en helt OK arbetsgivare, ett statligt verk faktiskt, var helt ovetande om denna omständighet. Många tror att man är försäkrad på arbetsplatsen i och med att man dyker upp och börjar jobba där från första dagen. Detta är fel!

Vilket försäkringsskydd har du? Har du någon egen olycksfallsförsäkring som täcker hela dygnet? Inträffar det en skada de första veckorna så är det tji att få det erkänt som arbetsskada och försäkringskassan kommer inte att samarbeta - men om du har en sjysst arbetsgivare som har koll på papper och sånt då kan du komma undan med ersättning för skador FÖR UNDER MOTSVARANDE DEN TID DU HAR ETT PÅSKRIVET KONTRAKT FÖR. Inte en minut mer. Detta kan ge dig litet respit som räcker för de omedelbara läkarkostnaderna i alla fall. Och har du fått en skada som ger invaliditet då kan du hälsa hem. Du är inte A-kasseberättigad om du inte kan jobba ... Det är bara att hoppas att din anställning (kontrakterad tid) varar längre än två veckor, då omfattas du av arbetsskadereglerna efter två veckor. INTE ANNARS. Det kan kosta mera att ligga på sjukhus per dygn än vad du får ut i motsvarande A-kassa. Detta är Sverige av idag gott folk. Man får helt enkelt inte bli sjuk.

problemet är att om det är en oseriös arbetsgivare,det finns inget kollektivavtal,den"anställde" är inte fackmedlem så är man i praktiken chanslös då man får driva ev tvister själv i domstol med de ekonomiska konsekvenser det får.

Suck.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #125 skrivet: 24 apr-11 kl 04:10 »
Förlåt och jag skriver för jättelångt, måste bara fortsätta  >:(  Ni som inte orkar läsa mitt babbel kan ju bara bläddra vidare.

Nähädu, LAS gäller alla anställda (med vissa mindre undantag för såna som jobbar i familjeföretag och så). Vissa delar av LAS är förhandlingsbara, men i många kollektivavtal har oxå LAS förstärkts, så att anställda får längre uppsägningstid, t ex.

Suck igen. Det finns några, för vilka den här lagen och andra inte gäller. I praktiken alltså. Är du arbetslös och går i en praktik eller om du får aktivitetsstöd från försäkringskassan får du INGEN ersättning för OB till exempel. Hamnar du som heltidsarbetslös på ett ställe där du jobbar kvällar och helger, tvingas du jobba 40 timmar antingen du vill eller inte. Egentligen skulle man ha rätt till ersättning för OB. Jag vet dock bara en enda person i Sverige som lyckats kämpa sig till detta. AF och FK är tyvärr som dom är. Snacka om att legitimera utnyttjandet av arbetskraft.

Jag tror att AG inte ens får låta dig använda motorsåg om inte du har motorsågskörkort. Motorsåg och degblandare är nog de enda 2 maskiner som omnämns särskilt till höger och vänster i arbetsskyddet, och det på förekommen anledning.

Röjsåg måste man väl också ha kort för?
Det där med degblandare förstod jag inte (ser framför mig en varm och mjölbemängd bakande tant med knut på håret och argsint skrikande i köket: Jag har degtillstånd, kom inte hit till mitt kök och blanda dig i!).

Alltså, när jag jobbade på Jordbruksverket hade jag ett jäkligt konstigt avtal. Jag skrev aldrig på nåt, bara dom. För mig var  det som att de lovade att betala min lön och lät mig gå dit och arbeta, men jag var inte skyldig att jobba om jag inte ville.  Kan man verkligen ha såna avtal? Alltså, fanns det bevis på att jag lovat nåt, nån annanstans, på ett annat sätt, eller...?
Skogsvårdsstyrelsen hade samma sak tidigare. Idag vet jag inte.

Sen eftersom det är per timme så får jag semesterersättning i form av ~12% extra på timlönen, tror jag.

Är vanligt så ja, att utbetalas vid varje månadsutbetalning. Jag är dock osäker på om man har rätt till detta när det är frågan om en säsongsanställning, det behövs längre tidsperspektiv. Kan dock ha fel där, litet fel bransch för mig.

Om den forna vaktmästaren inte gillade läget så blev han ombedd att gå därifrån utan någon lön.

Var glad för att du inte bor i USA. Där kan samma sak hända fast allt är "grönt". Du kan bli avskedad på minuten. Tuffare arbetsmarknad där och folk har ofta flera jobb samtidigt för att kunna försörja sig.

Jag talade om att jag skulle tänka på saken och bestämma mig imorgon för att antingen skriva på eller låta bli.

Du vet läget nu ...

Körde ungefär 5mil idag inom jobbet med en vanlig skåpbil i blandad trafik.
Kommer hem och kollar bilens regg.nummer och ser att bilen har varit avställd i 1år och 2månader...
Suck.

Det är ett familjeföretag som har x-antal campingar och hotell runt om i Sverige.
... AHA!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #126 skrivet: 24 apr-11 kl 04:31 »
Uff, läste vidare i tråden och blev upprörd över mer...

Kan heltid motsvara olika antal timmar?

Ja, det beror på arbetets art och om det ingår vissa saker (tex udda tider eller standbytider mm). Ingår nattjänstgöring tex så kan det halka ända ned till 20 tim/v ungefär. Maximalt är det 172 timmar/mån om jag inte är helt ute å cyklar. Har för mig att det skedde nån lagändring här för ett tag sedan?

Restaurang har 173 timmar/månad, även om ingen nånsin verkar komma upp dit,

Ha ha, ja eller så har du kategorin restaurangägare som jobbar 80 tim/veckan och förväntar sig att alla andra gör det också. Särskilt dom som är under 18 för dom är billigare.

Passa dig för bilen... Även om ägaren till firmabilen, dvs denna ljuvliga arbetsgivare, knappast kommer undan helskinnad med att sitta vare sig i framsätet eller på kontoret, så har du naturligtvis ansvar när du sitter bakom ratten... En tråkig situation om du blir skadad, för att inte tala om ifall någon annan blir det...

Som sagt!

Dagens arbete:
Storhandla med frun i familjen för privat ändamål och köra kundvagnen.....
Meen, har du körkort för det? ;D Vad bra du fick skyddshandskar i alla fall  ;)
Måste bara fråga - handlade ni TOFFSAR?

Själv känner jag mig rätt korkad

Näh. Du är bara en av alla hungriga arbetslösa i det här landet som AF försöker dumförklara. Jag förstår att du hellre vill jobba än att gå på vuxendagis.

två städerskor började och pratglad är man förstås.
Efter att ja pratat i 2minuter och bara fått "Ja" som svar så frågade jag om det begrips någon svenska.
Slutgiltiga svaret löd: "Ingan Sviska, Ungern, Ungern, jeg stedda golfet"  ::)  ::)  ::)

Jag flyttade (tillbaka) till Tyskland som vuxen efter att ha bott i Sverige ett tag. Tog ett skräpjobb bara för att få ett jobb. Det var som städare på en långvårdsavdelning. Där är inte hygienen som i Sverige kan jag ju säga med litet underdrift, jobbet var ... hmm ... skitigt högt upp på väggarna alltså. Vi var ett gäng på fem som inte talade varandras språk (bara jag kunde tala tyska). Till slut tyckte jag det var trist och bjöd alla på en bit mat. Det visade sig när tungorna och handsignalerna lossnat, att vi var fem läkare ... Underskatta inte "Ingan Sviska, Ungern, Ungern, jeg stedda golfet"  o:) Men kul hade vi.

Det bästa sättet att tjäna något på det där jobbet verkar vara att du skriver en bok om det... ;D

Just det! Med print-on-demand får du råd. Då trycks boken i ... hmm ... Ungern?

Existens?
Du är bra naiv du.

Njaeh. Troligtvis bara indoktrinerad av AF.

Citera
De flesta småföretagare jag träffat på via facket är kompletta idioter. .......
Deras eviga tjatande om att de måste ha det enklare går inte att uppfylla. De är för korkade eller för ointresserade, ofta bägge delarna.

I egenskap av tidigare egenföretagare måste jag ju protestera, jag vill gärna tro att jag hade koll, men vet samtidigt att det ligger en del i det du skriver. Många egenföretagare saknar grundförutsättningar när det gäller att ta hand om det som hör till firman men inte "det de säljer". Men inte pga att de är för korkade eller ointresserade, det finns hundra olika skäl till detta. Språkbarriären och tvånget från AF att göra business och bättra på statiskiten snabbt, är ett. Särskilt i kombination. 8)

(Freudiansk felstavning, jag lät den stå)

Det är inte bara du som tycker att det skall bli spännande, vi är en hel hög här som väntar lika spänt. ;)
Lycka till!
Räcker upp handen!

Glad Påsk alla alternativare! :)

Glad Påsk på dej me´  :)
Din tråd är jättespännande!

Citera
En fråga som dök upp. Om man finner denna informationen:
Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare

Betyder att det inte finns någon reggad arbetsgivaravgift hos skatteverket.
Kan man ändå ropa efter blivande anställda och anställa?

Har du sett om Bosse från Manpower jobbar där?   ;D

De kan även delegera chefsansvar till en person inhyrd på F-skatt.
Inte med mindre än att du integrerar honom/henne på så sätt att det kräver en reg som arbetsgivare. Det är iallafall min uppfattning.

Njah, men om personen ifråga kommer från en bemanningsfirma el dyl. då är ju bemanningsfirman arbetsgivare formellt sett. Då kan man delegera vad man vill till personen ifråga utan att vara hans/hennes arbetsgivare. Likadant om en förening driver en verksamhet, då behöver delegeringen inte heller ske skriftligen. Då har styrelsen ansvaret, eller någon annan i enlighet med stadgar alternativt arbetsordning.

I den händelse att någon från AF eller FK läser det här och blir upprörd över några kritiska rader, vill jag bara säga att mina åsikter inte får uppfattas som löst och ogrundat agiterande, utan faktiskt bottnar i egna personliga erfarenheter och upplevelser.

Och nu så är det slutskrivet  o:)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #127 skrivet: 24 apr-11 kl 09:27 »
Det är både en och två personer som har fått armen lös-sliten när de fastnade i degblandaren.

Xoot

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 24 apr-11 kl 09:39 »
Det är både en och två personer som har fått armen lös-sliten när de fastnade i degblandaren.

Har order om att inom kort mura en grill med hjälp av lecablock.

mymlan65

• Småland
« Svar #129 skrivet: 24 apr-11 kl 16:54 »
Och nu så är det slutskrivet  o:)
Skriv vidare! Ditt/dina inlägg innehåller himla mycket bra detaljer som hamnat lite utanför i hela tråden...
Jag läste gärna allt, noggrant...
Tycker också att detta är en kanontråd, med många märkliga saker att linda hjärnan runt...

Har order om att inom kort mura en grill med hjälp av lecablock.

Ja, det måste du iallafall få göra utan förarbevis... om du blandar bruket för hand med en skyffel i en kärra... om du har tyghandskarna på... ;)

mymlan65

• Småland
« Svar #130 skrivet: 24 apr-11 kl 17:11 »
Njah, men om personen ifråga kommer från en bemanningsfirma el dyl. då är ju bemanningsfirman arbetsgivare formellt sett. Då kan man delegera vad man vill till personen ifråga utan att vara hans/hennes arbetsgivare.

Fast den möjligheten att ge delegation för arbetsledning bör framgå i kontraktet med bemanningsföretaget...
Har ingen aning om ifall det är ett krav rent juridiskt, men de bemanningsföretag jag har jobbat mot skulle aldrig acceptera att få det ansvaret utan att det är reglerat skriftligen... Skulle de hyra ut en parkarbetare vill de liksom inte stå där med ansvaret när det hänt något pga att denne gett en felaktig/farlig order, utan att de ens fått vara med och göra bedömningen om den de hyrde ut var erfaren/kunnig nog att arbetsleda. Han/hon kan ju vara en utmärkt parkarbetare, men ingen chef, eftersom det är det enda som hyraren frågat efter.

Likadant om en förening driver en verksamhet, då behöver delegeringen inte heller ske skriftligen. Då har styrelsen ansvaret, eller någon annan i enlighet med stadgar alternativt arbetsordning.

Yupp, i enlighet med stadgar alternativt arbetsordning. Precis vad jag menar. Finns inga sådana stadgar eller fastlagd arbetsordning så ligger den anställde pyrt till... Styrelsen lär knappast ta på sig ansvaret för en felaktig order som är utfärdad av någon som formellt inte kan bevisas ha ansvar, så den anställde kommer att anses ha gjort detta (vad det nu är) på eget bevåg... Det är ialalfall tyvärr min erfarenhet...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #131 skrivet: 24 apr-11 kl 23:49 »
Jag måste få fråga vad det är för sorts degblandare ni pratar om?

Xoot: Jag gillar lecablock jättemycket. Det går att ha till allt möjligt. Det gråa alt. bruna färgen är inte alls tråkig. Jag har bl.a. gjort en sorts underrede till en arbetsbänk med lecablock. Jag murade in färgade tjocka glasbitar emellan stående lecablock och det blev skitsnyggt. Glasen var ca 20-25 cm breda / höga och fyrkantiga. Det går att tända ljus bakom eller någon el-lampa om man vill det. Mysigt när det är mörkt.

Styrelsen lär knappast ta på sig ansvaret för en felaktig order som är utfärdad av någon som formellt inte kan bevisas ha ansvar, så den anställde kommer att anses ha gjort detta (vad det nu är) på eget bevåg... Det är ialalfall tyvärr min erfarenhet...
Det var intressant. Jag vet två fall där styrelsen i en förening blev gemensamt ansvarig (efter en rättegång) och åkte på ett kort villkorligt straff vardera för någonting som en annan person gjort. Minns inte i detalj vad det var, men det var helt enkelt dom som hade det juridiska ansvaret. Det ansågs vara så eftersom det skedde under en aktivitet anordnad av föreningen ifråga. Ja lagen är en snårskog.  ::)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #132 skrivet: 25 apr-11 kl 00:16 »
Ja nu hinner du väl inte se det i natt men.....................lycka till med grillen.  :)

http://www.nystromscement.se/pdf/Grillbroschyr.pdf

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #133 skrivet: 25 apr-11 kl 01:35 »
Jag blev i Måndags lovad min lön den 25:e som infaller på en röd dag och skulle alltså få min lön Idag då istället.
Någon lön blev det inte och inte något anställningsbevis heller. Jag jobbar alla vardagar så det är ju lite pengar.

Efter att jag klargjorde att det måste hända något nu omedelbart så blev jag tillsagd att anställningsbevis är
svåra att skriva så om jag kunde hitta ett på nätet så kunde vi använda det.

Svarade faktiskt bara med ett skratt..

Vi enades och jag blev nu lovad att senast Onsdag nästa vecka så har jag fått min lön och även mitt anställningsbevis.
Själv känner jag mig rätt korkad därför jag skulle vilja råda mig själv till att aldrig köra dit något mer men ändå gör jag det..

Har bestämt mig för att sikta på Onsdag som dagen för min lön och mitt anställningsbevis.
Annars blir det min sista dag. :)

Pass på. Förutom allt som sagts här i tråden, så tänk på att ett anställningsbevis inte är samma sak som ett anställningsavtal! Ett anställningsbevis är bara ett bevis på att du vid ett visst datum har/haft en anställning hos en viss arbetsgivare, där behöver väl åtminstone juridiskt sett inte stå mycket mer än vem som är arbetsgivare, dina personuppgifter, arbetstidens omfattning och lön - om ens det. Ett anställningsavtal däremot reglerar ditt förhållande med arbetsgivaren. Mitt anställningsavtal med min arbetsgivare är på två sidor ganska tätskriven text, och reglerar allt från arbetsplatsort och ingångslön till semesterrätt och uppsägningsvillkor. Ett underskrivet anställningsavtal duger som anställningsbevis, men inte tvärt om.

Jag har själv gått i en liknande fälla med ett tidigare jobb och det var ett helvete. Många var de gånger jag fick frågan någon eller några dagar innan lönen skulle betalas ut "hur mycket av lönen kan du vänta några dagar med?". Gå inte med på att vänta på lönen - du ska ha hela din lön på kontot senast första bankdagen efter avtalad löneutbetalningsdag, om avtalad löneutbetalningsdag (normalt den 25 i varje månad) inte själv är en bankdag (då är det den som gäller), och en skriftlig lönespecifikation som tydligt visar vem som betalat ut lönen till vem (person- och organisationsnummer!), att det avser lön för anställning, under vilken tid arbetet som ligger till grund för löneutbetalningen utförts, belopp brutto (före skatt) och netto (efter skatt), samt gärna på vilka grunder skattebeloppet beräknats (kan anges t.ex. med referens till skattetabell). Det är väl tämligen brukligt att lönen betalas ut före storhelger om den 25 infaller under helgen, jag fick exempelvis den här månadens lön i torsdags, men jag vet inte om det finns lagkrav på det.

Om någon av lönesiffrorna inte stämmer - och dubbelkolla nettobeloppet med kontoutdraget från banken - så ska du kräva att det regleras omedelbart. Med en synbart så oseriös arbetsgivare som denna, så skulle jag också kolla siffrorna mot Skatteverkets skattetabell för din skattesats (oftast tabell 32 eller 33 - kolumn 1 gäller för i princip alla inkomster från den huvudsakliga anställningen). Jag kan inte tänka mig annat än att även den mest nitiska AF-tjänstemannen ser upprepat avtalsbrott från arbetsgivarens sida (t.ex. att lönen inte betalas ut som den ska) som godtagbart skäl att säga upp sig.

Tänk också på att alldeles i synnerhet om du blivit anvisad det här jobbet (jag tror du skrev det någonstans i tråden) så är det fullt rimligt att ta kontakt med din handläggare på Arbetsförmedlingen och be om hjälp att få upprättat ett ordentligt anställningsavtal. Faktum är att jag är förvånad att den frågan tydligen inte kommit upp från deras sida - när jag fick den anställningen jag har idag så hade jag varit arbetslös (på a-kassa) ett tag, och de godtog inte ens mitt ord på att jag hade fått en anställning utan ville prompt ha en kopia på anställningsavtalet.
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 01:45 av Hundens Husse »
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

mymlan65

• Småland
« Svar #134 skrivet: 25 apr-11 kl 05:52 »
Så sant!
Mycket bra!

Xoot

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 26 apr-11 kl 20:25 »
Idag/imorgon är det bestämt att jag får utlovad lön samt anställningsbevis.

Jag fick lönen, men inte hela, och förmodligen fel med skatten, men inget anställningsbevis.  ???
Fick heller ingen lönespec. Avsändaren på mitt konto presenterar sig som "LÖN"  ::)

Är det inte en viss summa man kan tjäna varje år innan man betalar skatt?
När jag var yngre så låg den på ungefär 16-17tusen kronor.

Pga olika omständigheter så finns jag inte loggad på just den punkten och börjar alltså först Nu.
Men varför har då arbetsgivaren dragit skatt på lönen idag? Jag kan ha fel angående en viss summa och skatt..

När man är under 25år och inskriven på Arbetsförmedlingen så får man något som heter arbetslöshetsersättning varje månad.
Irriterande: Jag tjänar mer genom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen än att köra till jobb och slita på bil, kläder och bensin.

Xoot

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 26 apr-11 kl 20:30 »
Sen är jag jävligt förbannad om jag ska vara ärlig..
Inget anställningsbevis och jag är alltså därför fortfarande skriven som arbetslös eller om man vill kalla det för arbetssökande.
Ändå drar arbetsgivaren skatt. Vad händer med pengarna? Rakt ner i plånboken för arbetsgivaren.
Min skatt = arbetsgivarens extraknäck.

Imorgon blir jag antingen tagen på allvar eller förmodligen kickad, det blir hårt mot hårt.
Papper på vart jag jobbar, försäkring, osv- anställningsbevis samt ordning på lönen.

Är det ett hot från min sida om jag säger att jag tänker anmäla det? Jag vill följa lagen, till viss del.  ;D
Iofs kan jag tänka mig att dra ett sträck över allt om jag får jonseredmotorsågen och åkgräsklipparen.  ::)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #137 skrivet: 26 apr-11 kl 20:31 »
För bevisläget är det bra att lönen hamnade på kontot.

Xoot

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 26 apr-11 kl 20:36 »
För bevisläget är det bra att lönen hamnade på kontot.

Först viftade man med pengar i handen och ville ge mig. Tycker det är otroligt skrattretande.
Men fick det på mitt konto.

Har blivit tillfrågad vad jag har för personnummer nu tre gånger och har skrivit ner det.
Undrar vart löspapperna ligger med mina personuppgifter.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #139 skrivet: 26 apr-11 kl 21:26 »
Ändå drar arbetsgivaren skatt. Vad händer med pengarna? Rakt ner i plånboken för arbetsgivaren.
Min skatt = arbetsgivarens extraknäck.
Vi kan hoppas att arbetsgivaren är laglig och betalar in skatten till Skattemyndigheten.
Om det visar sig när året är slut och du ska deklarera, att dina arbetsgivare har betalat in mer skatt än vad som krävs, får du pengar tillbaka från Skattemyndigheten.
Imorgon blir jag antingen tagen på allvar eller förmodligen kickad, det blir hårt mot hårt.
Papper på vart jag jobbar, försäkring, osv- anställningsbevis samt ordning på lönen.
Är det ett hot från min sida om jag säger att jag tänker anmäla det? Jag vill följa lagen, till viss del.  ;D
Har du alltså inte fått hela den överenskomna lönen? Och du får inget anställningsbevis eller lönebesked? Du blir ombedd att köra en avställd bil i jobbet? Arbetsgivaren vill att du ska använda motorsåg och röjsåg utan skyddsutrustning? Med mera...
Du har en hel del att prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen om.
Och prata med ditt fackombud. För jag hoppas att du är med eller tänker gå med i facket. Visst, vi har våra rättigheter i lagar och kollektivavtal, men vi måste ha några som ser till att lagarna och avtalen följs, och det är inte alla arbetsgivare så intresserade av. Därför behövs facket, som grindvakt för våra rättigheter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser