Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44009 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Xoot

• Gäst
SV: Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?
« Svar #141 skrivet: 26 apr-11 kl 22:24 »
Vi kan hoppas att arbetsgivaren är laglig och betalar in skatten till Skattemyndigheten.
Om det visar sig när året är slut och du ska deklarera, att dina arbetsgivare har betalat in mer skatt än vad som krävs, får du pengar tillbaka från Skattemyndigheten.Har du alltså inte fått hela den överenskomna lönen? Och du får inget anställningsbevis eller lönebesked? Du blir ombedd att köra en avställd bil i jobbet? Arbetsgivaren vill att du ska använda motorsåg och röjsåg utan skyddsutrustning? Med mera...
Du har en hel del att prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen om.
Och prata med ditt fackombud. För jag hoppas att du är med eller tänker gå med i facket. Visst, vi har våra rättigheter i lagar och kollektivavtal, men vi måste ha några som ser till att lagarna och avtalen följs, och det är inte alla arbetsgivare så intresserade av. Därför behövs facket, som grindvakt för våra rättigheter.

Har märkt att flera har tagit upp det men det är nog ett missförstånd.
Jag är, eller har varit inskriven på Arbetsförmedlingen. Men jobbet det har jag både hittat och sökt själv.

Det som retar mig lite är att lönen har blivit mindre då skatten är dragen. Men hur kan skatten bli dragen
när man inte vill skriva ett anställningsbevis och antyda svart utbetalning? Då är det pengar som arbetsgivaren behåller.
Sen just att om man inte tjänat över en viss summa vid varje år så betalar man ingen skatt från efter en viss summa.

Alltså, skatten kan inte vara dragen utan det bara heter så. Det är lite retande. :)
Det är rätt jag får alltså inget av det som du skrev.

christelle

• Blekinge
« Svar #142 skrivet: 27 apr-11 kl 09:21 »
Har märkt att flera har tagit upp det men det är nog ett missförstånd.
Jag är, eller har varit inskriven på Arbetsförmedlingen. Men jobbet det har jag både hittat och sökt själv.

Det som retar mig lite är att lönen har blivit mindre då skatten är dragen. Men hur kan skatten bli dragen
när man inte vill skriva ett anställningsbevis och antyda svart utbetalning? Då är det pengar som arbetsgivaren behåller.
Sen just att om man inte tjänat över en viss summa vid varje år så betalar man ingen skatt från efter en viss summa.

Alltså, skatten kan inte vara dragen utan det bara heter så. Det är lite retande. :)
Det är rätt jag får alltså inget av det som du skrev.
Om skatten är dragen eller ej kan du kolla med ditt skattekontor eller med Skatteverket - arbetsgivaren ska ju även betala in arbetsgivaravgift (som förra året låg på runt 31 %).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

eremit

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 27 apr-11 kl 09:58 »

Du bör nog ta ett samtal med af och med din fackpamp för att få veta vad som gäller på arbetsmarknaden!

Existens?

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 27 apr-11 kl 13:13 »
Att skatten är dragen är ju inget konstigt ( under förutsättning att den betalas in till skatteverket ) En arbetsgivare kan ju inte veta hur mycket du kommer att tjäna under året, och drar alltså skatt direkt. Man är skyldig att dra och betala in skatt för de anställda.

mymlan65

• Småland
« Svar #145 skrivet: 27 apr-11 kl 14:54 »
Arbetsgivaren ska dra skatt om du inte har lämnat in skattsedel... Du skulle själv ha hämtat en skattsedel som baseras på att du sammanlagt under året inte beräknas tjäna minimibeloppet. För den händelse du sedan ändå skulle komma över det beloppet så blir du eftertaxerad nästa år. Har du inte lämnat in någon sådan skattsedel så har arbetsgivaren faktiskt gjort rätt i just det här...
När det gäller arbetsgivarreg och ev anställningsbevis är det en ju annan sak...
-Arbetsgivarreg: Skatteverket bekräftar det som sagts här innan, -den ska finnas om det finns anställd(a).
-Anställningsbevis: Arbetsgivaren lär få kritik för att sådant ännu inte är utfärdat, men rent juridiskt tror jag inte att det blir mer än så. Man kan anse det högst lämpligt att det utfärdas innan/i samband med att anställningen påbörjas, men det är nog inget som lagen kräver, tyvärr....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

malarmaster

• Småland
« Svar #146 skrivet: 27 apr-11 kl 15:13 »
men blir det revision lär det bli liv i luckan,alltså är inte städerskorna anställda heller,hur sköts bokföringen m.m.fler än  ett företag som trillat kull pga revision. ulf

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #147 skrivet: 27 apr-11 kl 15:20 »
Nja, som arbetsgivare har du inte en chans i helvete att veta om du redan har tjänat pengar tidigare under året. Så man drar skatt efter schablon, dvs ingen skatt över 18200/12= 1500kr och 32% över resterande belopp.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

johe71

« Svar #148 skrivet: 27 apr-11 kl 15:26 »
Sen saknas 32% av min lön som blivit "skattad".

det är ju inte orimligt av arbetsgivaren att anta att du kommer att tjäna mer pengar under 2011.... alltså är det rätt av dem att dra skatt (på alla andras januari-lön dras det alltid skatt, fast man kanske inte kommit upp i minimibeloppet än....)

följande finns att läsa hos skatteverket (jag hittade just detta från information om sommarjobb, då de personer som har det oftast hamnar under gränsen)

Så här gör du om du tjänar
mindre än 18  200 kr i år
•   Riv loss och fyll i det gröna intyget.
•   När du räknar ut hur mycket du kommer att
tjäna, tänk på att t.ex. semesterersättning, kost­
förmån eller barnpension också ska räknas med.
•   Lämna intyget till din arbetsgivare – helst
innan du börjar jobba

(det gröna intyget är ett "INTYG för utbetalning av lön utan skatteavdrag")

Så om arbetsgivaren inte ska dra skatt så måste du själv intyga för arbetsgivaren att du inte kommer att tjäna mer än 18200 under hela året....  (vilket i ditt fall kan vara svårt att intyga då du inte har en aning om vad som händer i höst.... en student med sommarjobb vet att han/hon kommer att studera och inte tjäna mer pengar)

hur som helst, kommer du inte upp i minimibeloppet under året så kommer du att få tillbaks dina 32% (med ränta) vid nästa deklaration...

256:an

• Västmanland
« Svar #149 skrivet: 28 apr-11 kl 17:26 »
Hur har det gåttxoot? Har du blivit sparkad eller fått igenom dina krav? Blir du sparkad, kan du inte tipsa lämplig myndighet att de kanske gör en liten titt i företagets bokföring? >:D

Xoot

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 28 apr-11 kl 20:29 »
Idag inträffade händelsen.

Dök upp som planerat varje morgon 09:00 och hälsade med ett morgonskämt vid receptionen.
Tog upp samtalet och "ställde mot väggen" gällande anställningsbevis, för lite lön utbetalad och fel i skatten.
Tog även upp att jag blivit grundlurad att framföra arbetsbilen i trafik som varit avställd i över 1år.
Avslutade med att jag inte ens är försäkrad och frågade vad som händer om jag sätter sågen i benet.

Fick i princip bara ett svar som löd:
"Du behöver inte veta om du är försäkrad, huvudsaken vi vet det och anställningsbevis behöver vi inte ge dig"

Skötte det faktiskt ganska snyggt och meddelade då genast att jag arbetar inte på det viset.
Lämnade tillbaka passerkort och nycklar, men ville berätta vart jag lagt alla skruvar som är x-antal hundra.
Har skruvat ner en lekplats och har aldrig hållit i så många skruvar samtidigt haha.
Men det var tydligen inte intressant, blev portad direkt och visad till dörren.  ;D

Arbetsförmedlingen har intervjuat mig och antecknat alla händelser för lagring av all info.
Sen har detta fört något gott med sig också som jag ännu inte kan avslöja tyvärr.
Men det har genererat ett arbete längre fram som jag nog får kalla för att verkligen hänga i granen.

Om jag ska namnge bolaget, alltså campingen är jag lite osäker på.
Först och främst så blir hela detta inlägget sökbart via Google och sen vinner jag inget på att svartlista stället.

Men om ni undrar något eller liknande så fråga gärna. :)
Ni alla ska ha tack för ett enormt bollplank!

Har inte kunnat hålla mig för att behöva känna lite "personlig vinst" i det hela.
Hur jag har hanterat den biten får ni spekulera kring, men det är inte snällt, men fullt lagligt.  :P

malarmaster

• Småland
« Svar #151 skrivet: 28 apr-11 kl 21:09 »
det var strongt gjort!! de hade med andra ord inga planer på att köra ärligt,vilket man förstod från början.sådana här arbetsgivare skall sättas åt,här är nog mygel med både det ena o det andra.man får hoppas att arbetsförmedling o skattemyndighet gör något.  Ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #152 skrivet: 28 apr-11 kl 23:09 »
Toppen!! Och ännu bättre, att det kan ha genererat något positivt för dig i slutändan också! Bara å gratulera.

Jag gissar att det är frågan om en viss, sedan länge ökänd campingfirma som haft de här problemen. Verkar som om myndigheterna haft svårt att komma åt dem, trots att de gett vissa personer näringsförbud mm. Som sagt, de här problemen har existerat några år. Kan förståss ha varit en helt annan firma ...

Tyvärr så är Af inte helt shyssta på alla orter, när sånt här händer. I min stad finns en firma som inte betalar ut löner mm. De är kända av Af men ändå tillåts firman annonsera efter arbetskraft. Någon annan person står plötsligt på registreringen i Bolagsverket. År efter år hålls sådana aktörer under armarna. Och de arbetslösa tvingas en efter en gå på samma nit. Är sånt här försvarbart?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

louise

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 30 apr-11 kl 11:17 »
Jag blir skitnyfiken på hur det kommer gå för campingen. Må de brinna i skatteverkets - å arbetsmiljöverkets helvete! Kan du inte berätta vidare om du får veta?

Xoot

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 30 apr-11 kl 13:10 »
Jag blir skitnyfiken på hur det kommer gå för campingen. Må de brinna i skatteverkets - å arbetsmiljöverkets helvete! Kan du inte berätta vidare om du får veta?

Självklart! :)

edit: (här tänkte jag posta en bild men kom på att den förmodligen kan leda till rätt campingplats)
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 13:14 av Xoot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser