Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44039 gånger)

Xoot

• Gäst
På fredag ska jag på en arbetsintervju som vaktmästare. Nu har jag redan haft ett första möte och blivit lovad jobbet.
Men inga papper är skrivna, heller inga avtal är spikade, detta ska vi alltså genomföra nu på Fredag.

Anställningen är Visstidsanställning som börjar med deltid 1-2mån och sen övergår till heltidsarbete.
Lönen presenteras som Fast Lön.

Arbetstiderna, ägaren säger att jag kan jobba lite som jag vill. Vara ledig lite när jag vill.
Jobba vissa helger precis som jag både vill och önskar. Min hjälp behövs heller inte dagligen, tydligen.

Men ändå skall det vara heltidsarbete så småningom. Det hänger alltså inte ihop enligt min mening.
Jag kan ha fel eller bara missuppfattat så vad säger ni?

Därför om jag har en fast lön på en viss summa och inte jobbar dagligen men vissa helger och ibland inga helger.
Min fråga är: Låter detta logiskt?? Kan jag ha en fast lön och ändå jobba vid behov samt ibland kanske heltid?

Pga omständigheterna så tycker jag själv att det låter bäst att anställa mig per timme eller det är bara jag?

Erel

• Blekinge
Det låter väl ganska ok ändå. Allt beror väl på om du tycker lönen blir rimlig i förhållandet att du ibland måste jobba på obekväma arbetstider.

Om du får heltidslön (månadslön), kan du väl isåf se till att snitta dina 40timmar i veckan och sen vara nöjd. Vissa veckor kanske det blir 60 timmar och då får du väl ta det lite lugnare veckan efter.

malarmaster

• Småland
låter lite skumt,det måste väl finnas en arbetsplan.heltid är ju 40 timmar/vecka men jobbar du t.ex helg så räknas de timmarna normalt dubbelt.vad skall du jobba med? finns det kollektivavtal?är du med i facket?finns inte avtal kan jag lova dej att det blir problem i framtiden. semesterlön?helglön? Ulf

Anders G.

• -
...och vara noga med att lämna in en tidrapport som båda parter är överens om i god tid varje månad. Se till att behålla en signerad kopia.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Jag jobbar inte samma antal timmar varje månad men i lönekuvert kommer det samma lilla slant varje månad, det är väldigt bra för då vet man vad man får om man går på schema kan man ha otur att vissa månader blir väldigt få timmar i annat fall.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

malarmaster

• Småland
låter som ett bra upplägg för arbetsgivaren,du jobbar för samma lön oavsett hur många timmar han tycker du skall jobba.du måste väl ha räknat ut en timlön så du ser om det är rimligt att jobba för den lönen.luktar lönedumpning tycker jag.ta månadslönen o dividera den med ett heltidsjobb (168timmar) så ser du var du hamnar.men ta då också hänsyn till helgtillägg m.m. Ulf

Xoot

• Gäst
Tack ska ni ha allihopa som svarat, behöver ett bollplank i dessa frågorna just nu. :)
Sen kan jag lägga till att jag håller med er och anser själv att det är allt annat än fint fördelat, mot mig.

Jag vet inte min lön ännu. Inte heller mina arbetstimmar per vecka.
Svaret på frågan vid arbetstimmar per vecka lyder väldigt utsvävande att vi bestämmer det tillsammans längre fram.
Att vi "säkert kommer överens". Sen att det är efter behov och varierande, men ändå står det i annonsen att det
inleds 1-2mån med deltid (Hur mycket är deltid?-svar: efter behov) och sen övergår det till heltidsanställning,
(hur mycket är heltid?-svar: efter behov)

Så jag blir inte riktigt klok på det om jag ska vara ärlig.

Själv skulle jag vilja ha ett schema i handen med timmar och timlön/månadslön.
Tycker inte man begär mycket men känns som man gör det pga situationen.

Detta är ett säsongsarbete som totalt varar 6mån och är helt slut efteråt... Om det kan vara betydande.

Spekulera gärna mer med mig! :)

Har ni några konkreta frågor jag kan ställa för att få önskvärda svar under mötet på Fredag??

flax

• Halland
Är arbetsgivaren kollektivansluten?

Be att få en arbetsbeskrivning skriftligt som även innefattar antal timmar du skall jobba per månad. (168 är "normalt" för en heltid, dock kan det vara andra avtal om man tex jobbar i en butik med öppet 7 dagar/vecka, vet inte om ditt helgarbete omfattas av detta)

Se också till att du får ett anställningsbevis där det framgår hur länge din anställning räcker.

Klara papper på det ni kommer överens om är det viktigaste!

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Xoot

• Gäst
Jag vet helt ärligt inte om arbetsgivaren är kollektivansluten. Man kanske kan kolla sånt genom att kunna org.nr?

Jag formulerade mig nog lite fel i början av mitt inlägg då jag alltså redan har haft min arbetsintervju.
Idag ringde arbetsgivaren upp mig och talade om att jag kan komma på Fredag vid lunch och Börja.
Jag kontrade med anställningsavtal som vi skulle skriva och mitt behov av arbetskläder.
Har knappast råd att köpa riktiga arbetsdojjor för minst 500spänn som nybliven arbetslös..

Svaret jag fick tillbaka var att det var helt främmande att erbjuda sin blivande vaktmästare till campingplatsen arbetskläder.
Svaret på anställningsbeviset som vi ska skriva löd: "hmmm jaa vi får kolla det efter du börjat, på fredag"

Har haft otur med fel arbetsgivare förut och vill intala mig att det kommer bli perfekt nu men har svårt för att
se det som perfekt för stunden men förhoppningsvis klarnar det mesta på Fredag om jag ställer rätt frågor. :)

Normalt vill jag skriva ett anställningsbevis och förhöra mig kring allt och pumpa mig full med info kring allt.
Få ett schema i handen och påbörja efter någon dag.
Men nu ska jag tydligen börja för att sen få veta mina arbetstider, lön, kläder och skriva avtal, efteråt.
Jobbar jag till helgen? Det är nämligen omöjligt.. Tycker man borde kunna få veta det tidigare än samma dag.
Jag ställde frågan i telefon men svaret löd: "Vi kollar allt sånt på fredaf"

::)

Cyklisten

• Gäst
Alltihop låter väldigt tveksamt. Kolla med facket  (Handels?) vad de vet om den där arbetsgivaren.

Xoot

• Gäst
Någon som vågar sig på att ge förslag på lägsta timlönen som jag inte bör lägga mig under?
Har en känsla som säger att lönen blir låg men nu är jag intresserad av att jobba så man vill ju tacka ja. :)

Jag är 23år och har 2års erfarenhet inom samma yrke och sociala utbildningar i bagaget inom anpassning och försäljning.
Diverse behörigheter/körkort för maskiner och dess utrustning samt erfarenhet därtill. Goda vitsord och referenser.
Däremot så har jag utgifter likaväl som alla andra så vilken riktlinje kan jag tänkas ha att inte gå under, i timlön?

Nu har jag inte fått svar på mina frågor kring semesterersättning så det saknas förstås som grund till att spekulera..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Xoot

• Gäst
Hej du jag googlade timlön och fann denna sida som ger bra vägledning.

http://www.jobbsafari.se/cgi/cv/salaryindex.cgi?action=input&category=98&jobtitles=359&region=skane&educationlevel=3&age=23&jobexperiences=2&mgrexperiences=

Räknade efter exemplet som anger månadslön och kom fram till cirka 139:-/tim. Låter högt, men bra.  ;D Fast tveksamt?
Under andra "former" när jag hjälper grannar att skogsröja och trädgårdsröja denna årstiden så får jag 150:-/tim.
Men då är ingen anställning inräknad eller liknande. FLER MÅSTE HIT OCH GISSA ELLER SPEKULERA RUNT LITE! :)

Xoot

• Gäst
Men nu är det inkl. semesterersättningen inbillar jag mig så då kan man ju drygt börja höfta 120spänn per timme.
Utan semesterersättning. Kan jag ha det som riktlinje eller jag bör gå lägre??

Har nämligen legat där runt tidigare.. Fast jag kanske ska kunna tänka mig att gå ännu lägre?

Cyklisten

• Gäst
Nu börjar du ju pruta redan innan du börjat förhandla. Det är en dålig metod. Att pruta ner din lön är arbetsgivarens sak, inte din. Börja med ett bud som är högre än du brukar få.

Xoot

• Gäst
Nu börjar du ju pruta redan innan du börjat förhandla. Det är en dålig metod. Att pruta ner din lön är arbetsgivarens sak, inte din. Börja med ett bud som är högre än du brukar få.

Självklart ska jag börja högt. :)
Men försöker hitta en riktlinje som jag inte ska gå under och vill ha något förslag där. Du kanske vågar dig på en siffra?

malarmaster

• Småland
under 110-120 kr skall man inte jobba,sedan kan helgtillägg m.m tillkomma.sem.ers  skall du givetvis ha o naturligtvis arbetskläder.kolla med facket vad lönen för parkarbetare/vaktmästare ligger på.kommunal har ju lönenivåer på t.ex parkarbetare(ej feriejobb). vill han inte skriva anställningsavtal där lön,arbetstid o varaktighet står ska du bara gå därifrån.då är det inte seriöst. ulf

Xoot

• Gäst
under 110-120 kr skall man inte jobba,sedan kan helgtillägg m.m tillkomma.sem.ers  skall du givetvis ha o naturligtvis arbetskläder.kolla med facket vad lönen för parkarbetare/vaktmästare ligger på.kommunal har ju lönenivåer på t.ex parkarbetare(ej feriejobb). vill han inte skriva anställningsavtal där lön,arbetstid o varaktighet står ska du bara gå därifrån.då är det inte seriöst. ulf

Kändes ungefär som det jag ville höra. :)
Innerst inne hoppas jag verkligen på att det blir rätt och riktigt därför arbetsuppgifterna passar mig som handen i handsken.

Känns som att jag måste kämpa på Fredag för att få sitta ner med ansvarig och diskutera allt.
Campingen öppnar 15min efter jag har tid att anlända till arbetsplatsen så jag hoppas där finns tid. :)

Det verkar finnas avsatt tid för mig att få börja arbetet men ingen avsatt tid för att få skriva anställningsbevis...
Vi får hoppas på det bästa!!

Ni alla ska ha tack för bra svar. :)

christelle

• Blekinge
På fredag ska jag på en arbetsintervju som vaktmästare. Nu har jag redan haft ett första möte och blivit lovad jobbet.
Men inga papper är skrivna, heller inga avtal är spikade, detta ska vi alltså genomföra nu på Fredag.

Anställningen är Visstidsanställning som börjar med deltid 1-2mån och sen övergår till heltidsarbete.
Lönen presenteras som Fast Lön.

Arbetstiderna, ägaren säger att jag kan jobba lite som jag vill. Vara ledig lite när jag vill.
Jobba vissa helger precis som jag både vill och önskar. Min hjälp behövs heller inte dagligen, tydligen.

Men ändå skall det vara heltidsarbete så småningom. Det hänger alltså inte ihop enligt min mening.
Jag kan ha fel eller bara missuppfattat så vad säger ni?

Därför om jag har en fast lön på en viss summa och inte jobbar dagligen men vissa helger och ibland inga helger.
Min fråga är: Låter detta logiskt?? Kan jag ha en fast lön och ändå jobba vid behov samt ibland kanske heltid?

Pga omständigheterna så tycker jag själv att det låter bäst att anställa mig per timme eller det är bara jag?
Sårt att bedöma när man inte har hela bilden, hmm. Det kanske blir mer att göra/möjlighet att göra mer till sommaren därav deltiden nu? Om du inte får något fast schema så behöver du väl iaf få kunskap om när du ska arbeta helger eller du kanske bara skulle välja själv när du vill jobba?
Fast lön + ob måste det nog stå på det anställnibgsavtal du måste få av arbetsgivaren. Om det inte anges får du kolla upp det innan du skriver på så att du får ob när du jobbar ob - du kan ju ställa en försynt fråga angående hur mycket ob-ersättningen ligger på  :-[
På anställningsavtalet bör nog även stå Din månadslön i kronor/på vilken tid den ska räknas ex xxxxx kr/mån/heltid sedan får ju arbetsgivaren själv räkna om lönen till den procent du de facto jobbat i månaden. Och ersättning för obekväm arbetstid måste du ju få om du jobbar helger/kvällar/nätter.
Timanställning är nog sämre generellt men hör med din närmsta fackförening, dom brukar hjälpa till aven om du inte är medlem - du är ju en presumtiv medlem. Lycka till!  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Alba

• Södermanland
Jag tror inte man kan räkna med att få arbetskläder som säsongsanställd. Men behöver du skyddsskor eller varselkläder är arbetsgivaren skyldig att hålla med det.

När man är ung, och för tillfälliga/säsongsbetonade jobb, verkar vissa arbetsgivare tro/tycka det är ok att vara oklara med detaljerna. Jag har också börjat jobba utan att ha ett skriftligt avtal vad som gäller och bara haft arbetsgivarens ord: "-jag följer kollektivavtalet för trädgårdsarbetare..." Den gången gick det bra, men jag skulle inte göra om det. Det bästa är om arbetsgivaren postar avtalet hem till dig i god tid, alternativt att man får det i handen den dagen man ska börja jobba - förutsatt att du innan har fått veta och godkänt detaljerna och inget har ändrats.

Jag har också haft tillfälliga jobb där tiderna ändrats och anställningen förlängts en månad eller tre månader i taget. Då har ett nytt papper skrivits varje gång. Jag kan inte förstå varför en arbetsgivare skulle vilja göra annorlunda, förutom att han/hon aldrig har haft anställda förut och inte vet hur man gör, eller att de hoppas kunna komma undan med något som är ofördelaktigt för dig som arbetstagare.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser