Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44017 gånger)

Xoot

• Gäst
Företaget hoppade ur kollektivavtalet för ett par år sen bekräftade facket alldeles precis.
Fick i princip samma svar därifrån som jag fått från er tillsammans med ett par skratt.

Blev idag lovad att få skriva på mitt detaljerade anställningsbevis men när det var dags så hade avtalet
plötsligt försvunnit från deras dator. Självklart vet jag vad det låter som och misstankarna stämmer, troligtvis.

Men efter att ha enats med facket om hur viktigt ett jobb är så ska jag fortsätta tjata och ge det månaden ut.
Är ganska säker på min lön så det får jag oavsett, antingen svart eller vitt.
Men har inget papper dykt upp i slutet så plockar jag med mig dom tunna tyghandskarna som jag fick idag och kommer aldrig tillbaka.

Dagens arbete:
Storhandla med frun i familjen för privat ändamål och köra kundvagnen.....

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Dagens arbete:
Storhandla med frun i familjen för privat ändamål och köra kundvagnen.....

:o  det blir bättre å bättre. Rena rama vilda västern ju.  ;)

mymlan65

• Småland
Hahahaha  ;D  ;D  ;D
DET hade jag f-n inte gjort för grundlön iallafall....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Hur har det gått!? Jag är nyfiken! >:D ::) ???
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Xoot

• Gäst
Se där, kanske fler kvinns skulle vilja ha hjälp med storhandlingen! Men inte behöver du väl tyghandskar för det? Spotta i nävarna och ta i! >:D Hur lågt låg timersättningen, sa du?  8)

Följ tråden så ser du att anställningen avser mig som vaktmästare och kräver därför blandad utrustning som bla. är handskar. :)

Xoot

• Gäst
Ja, hur har det utspelat sig nu då, det undrar ni förstår jag.

Jag blev i Måndags lovad min lön den 25:e som infaller på en röd dag och skulle alltså få min lön Idag då istället.
Någon lön blev det inte och inte något anställningsbevis heller. Jag jobbar alla vardagar så det är ju lite pengar.

Efter att jag klargjorde att det måste hända något nu omedelbart så blev jag tillsagd att anställningsbevis är
svåra att skriva så om jag kunde hitta ett på nätet så kunde vi använda det.

Svarade faktiskt bara med ett skratt..

Vi enades och jag blev nu lovad att senast Onsdag nästa vecka så har jag fått min lön och även mitt anställningsbevis.
Själv känner jag mig rätt korkad därför jag skulle vilja råda mig själv till att aldrig köra dit något mer men ändå gör jag det..

Har bestämt mig för att sikta på Onsdag som dagen för min lön och mitt anställningsbevis.
Annars blir det min sista dag. :)

Blev förresten överlycklig idag eftersom mitt jobb är ett ensamjobb, två städerskor började och pratglad är man förstås.
Efter att ja pratat i 2minuter och bara fått "Ja" som svar så frågade jag om det begrips någon svenska.
Slutgiltiga svaret löd: "Ingan Sviska, Ungern, Ungern, jeg stedda golfet"  ::)  ::)  ::)

mymlan65

• Småland
Det bästa sättet att tjäna något på det där jobbet verkar vara att du skriver en bok om det... ;D
Måste bara bli en bestseller....
Eller kanske ett manus och skicka in till Killing-gänget...  :D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Kan du inte säga till Uppdrag granskning att komma och mullvada?  ;) ;D

Existens?

• Gäst
Vad har du att förlora på att jobba där?
Har du nån annan sysselsättning som ligger och väntar på att den ska få ge dig lön och inkomst?

Xoot

• Gäst
Har du nån annan sysselsättning som ligger och väntar på att den ska få ge dig lön och inkomst?

Bensinkostnad och slitage på min bruksbil dagligen är en förlust..  ::)
Sen har vi förstås min tid som är en förlust, om jag inte blir avlönad.

Min andra sysselsättning kräver bara tillsyn Lördag och Söndag och sköter därför sig själv. :)

Annars kan jag inte svara på frågan, vad jag mer förlorar på det.  :P

take

• Östergötland
    • De Klomp

Brist på försäkringar?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Xoot

• Gäst
Brist på försäkringar?

Korkat svar från min sida i tidigare inlägg, men sen har vi ditt svar. Vi har den viktiga säkerhetsfrågan! :)
Någon skrev tidigare i tråden när vi pratade om att använda motorsåg utan anställningsbevis och skyddskläder.
Någon skrev då som exempel att arbetsgivaren kan tex. inte komma med sina gamla sågarstövlar och be mig
använda dessa utan jag skall få en egenanpassad utrustning.

Gissa vad som hände idag??  ::)  Stövlarna var dock 4storlekar för små..

malarmaster

• Småland
intressant tråd att följa men tyvärr finns det för många oseriösa arbetsgivare lika denna.typiskt också att man stöter på som i detta fallet arbetskraft utifrån som säkert får en låg svartlön.Mitt råd är alltid att kolla om det finns kollektivavtal,finns det inte är det tveksamt om man skall söka jobbet,i vilket fall skall man ha ett anställningsavtal senast första dagen.kommer att följa tråden då det utvecklar sig mer o mer åt det tragikomiska hållet. ;D uppdrag granskning är inte helt fel,ta o skriv upp vad du gör varje dag o vad som händer, med datum osv.
sedan finns det givetvis seriösa arbetsgivare som inte har avtal o som behandlar sin personal vettigt .Dock inte denna. Ulf

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Det finns alla de sorter av arbetsgivare- jag råkade ut för en idiot till bonde en gång i min ungdom. Skulle jobba som svinskötare. Jag var där på intervju och fick jobbet och då fick jag en muntlig beskrivning av arbetsuppgifterna.

Bonden sa att han skulle vara där första dagen jag jobbade och visa var allting fanns etc.

Det var bara det att ingen var där när jag kom. Han bodde heller inte på denna gården och det var före mobiltelefonernas tid. Jag väntade väl en kvart eller så och sedan gick jag in och fodrade alla djur, mockade etc. Men när jag var klar med det så hade han fortfarande inte kommit. Så jag började putsa av lite spindelväv i taket etc.

Vid middagstid kom han körande i ilfart. Sedan blev han fullkomligt rasande för jag glömt bort ett av stallen( Där var väl en tre större stallar plus då det som jag glömde). Det var bara det att för att komma in dit var man tvungen att gå genom en stor lada där det stod en massa maskiner-inte mycket som tydde på att det bakom allt var ytterligare en dörr och ett stall bakom det. Från utsidan syntes det inte heller att det var ett stall (det låg liksom inklämt bakom andra byggnader).

Jag försökte förklara för honom att han inte berättat om det stallet och jag faktiskt hade fodrat alla djur som jag hittat på gården på egen hand och han faktiskt hade SAGT att han skulle vara där första dagen och jobba bredvid så att jag fick kläm på allt.

Men han lyssnade inte och sa att jag fick sluta- betala ut den halva dagens lön vägrade han också. Så jag blev ordentligt blåst. Men kanske tur att det hände direkt. Hade inte varit kul att jobba där en månad med en superkolerisk bonde och sedan bli blåst på hela lönen!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Existens?

• Gäst
Brist på försäkringar?

Ska väl vara det då i så fall. Annars kan jag inte sen nån förlust i att gå till ett jobb, om man ändå inte har nåt annat att göra. Lönen vet vi ju som sagt inget om ännu, den kanske kommer på onsdag som utlovat. Och gör den det så ser jag inte var det stora problemet har varit i att åka och handla med chefens fru. Arbetsuppgift som arbetsuppgift..Är det så jädra petigt?

Arbetslivserfarenhet är alltid bra att kunna visa upp senare, för andra kanske bättre arbetsgivare. Erfarenheten måste inte nödvändigtvis vara positiv, men kan du visa att du åtminstone försökt med detta jobbet, så tycker jag det är en bra merit. Det visar om du har velat försöka, och inte bara stuckit därifrån så fort det är nåt som inte passar.

Imp

Kungtulle
Jag hade tagit med mig nåt därifrån och krävt lön för att få tillbaka det, eller dragit ett par rutor följande natt. Skit ska skit ha.

Existens?
Du är bra naiv du.

De flesta småföretagare jag träffat på via facket är kompletta idioter. Många är hyfsade på det som företaget producerar(Skrämmande många dåliga även på det), men de fattar ingenting om försäkringar, lagar osv. Det är så enkelt att kicka folk idag, men trots att det är så enkelt så gör de flesta fel. Och det är oftast så att de krånglar till det. Om de började med att prata med facket, så skulle det för det mesta lösa sig smidigt.
Min erfarenhet som grovarbetare och bemanningsarbetare är samma. Man förstår varför de väljer att betala en förmögenhet till bemanninghsföretag, De klarar inte av att ha anställda, allra minst timanställda.
Deras eviga tjatande om att de måste ha det enklare går inte att uppfylla. De är för korkade eller för ointresserade, ofta bägge delarna.

Existens?

• Gäst
Existens?
Du är bra naiv du.

Tur att du är så duktig då.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Håller inte med Existens.
Kniper man käft och fortsätter jobba på ett sånt ställe, utan att sätta hårt mot hårt, så är det fritt fram för såna (och andra liknande) "företag" att utnyttja människor som är desperata efter att få en anställning.
Om inte TS bor isolerad ute i en skog i långtbortistan så borde det finnas andra och bättre jobb (och då menar jag inte arb.uppgifterna utan arb.förhållen)!

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Xoot

• Gäst
Även om jag verkar lite inaktiv så läser jag alla era svar och ni ska förstås ha stort tack för svaren. :)
Eftersom jag trivs med att vara vaktmästare förutom dessa speciella omständigheter och är lite naiv
så inbillar jag mig att det Kanske kan bli bra, därför tänker jag inte outa företagsnamnet innan jag vet hur allt blir.

Utan att knappa in på några detaljer så handlade det om en affär idag där jag skulle sälja varan.
Hade muntligt löfte om min andel men blev blåst på mellanskillnaden som är 250:-. Skitpengar men ändå.
Nu fick jag dock en summa, men 250:- uteblev från den totalt lovade summan, alltså.

Då har vi nästa ämne, lönen.
Det blir oerhört spännande på tisdag/onsdag då jag blivit lovad både lön och anställningsbevis. :)

Dalton

• Dalsland
Det är inte bara du som tycker att det skall bli spännande, vi är en hel hög här som väntar lika spänt. ;)
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser