Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44014 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?
« Svar #100 skrivet: 23 apr-11 kl 20:32 »
Glad Påsk alla alternativare! :)

En fråga som dök upp. Om man finner denna informationen:
Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare

Betyder att det inte finns någon reggad arbetsgivaravgift hos skatteverket.
Kan man ändå ropa efter blivande anställda och anställa?

Bara en tanke som dök upp efter att ha hittat infon och undrar nu över mitt Blivande Eventuella anställningsbevis.  :P

malarmaster

• Småland
« Svar #101 skrivet: 23 apr-11 kl 20:58 »
är han inte registrerad som arbetsgivare betyder det att han följaktligen inte har några anställda o därmed inte är registrerad för arb.givaravgift m.m.men får du ett anställningsavtal på onsdag blir han tvungen att registrera.skatteverket ser mycket strängt på frågan o saknas uppgifter /ej anmält kan det gå till åtal om det finns anställd o avgifter inte betalas in.Frågan är just som jag misstänkte att de ungerska städerskorna inte är vitt anställda.kan ju vara så att de är inhyrda från ett bemaningsföretag men jag tvivlar.skall bli mycket intressant hur onsdagen avlöper.jag befarar en datorkrasch så lön o papper uteblir. >:Dgivetvis hoppas jag att detta inte händer o det ordnar sig för dig så du kan jobba under hyfsade förhållanden men det har inte börjat bra.Jag håller tummarna för dig. Ulf

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #102 skrivet: 23 apr-11 kl 20:59 »
Nja, du har väl en 2-3 veckor på dig att regga dig som arbetsgivare efter att du har anställd någon, men det brukar inte vara ett bra tecken.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Xoot

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 23 apr-11 kl 21:03 »
Beroende på hur allt "slutar" så har jag otroliga grejer som är rent av chockerande att berätta, längre fram. :)
Hade jag varit rådgivare åt mig själv så hade jag ställt frågan om jag har alla hästar hemma, varför jag ens går dit.
Men förhoppningen är ju den att allt ordnar sig och målet nås, i form av en hederlig löneutbetalning..

Kan man ha drivit det lagligt tidigare sen -08a med ny vaktmästare varje år även om det står att företaget inte är
reggat som arbetsgivare och siffrorna avslöjar noll anställda på något vis så jag inte kan se det via nätet?
Eller det är precis vad det låter som?

mymlan65

• Småland
« Svar #104 skrivet: 23 apr-11 kl 21:15 »
Kan man ha drivit det lagligt tidigare sen -08a med ny vaktmästare varje år även om det står att företaget inte är
reggat som arbetsgivare och siffrorna avslöjar noll anställda på något vis så jag inte kan se det via nätet?
Eller det är precis vad det låter som?

Man kan ju iofs ha reggat sig för varje gång.....

Hade jag varit rådgivare åt mig själv så hade jag ställt frågan om jag har alla hästar hemma, varför jag ens går dit.

Nejdå, om inte annat har du fått en unik möjlighet att "Wallraffa" en gång i livet....

Beroende på hur allt "slutar" så har jag otroliga grejer som är rent av chockerande att berätta, längre fram. :)

Väntar verkligen med spänning.... 8)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #105 skrivet: 23 apr-11 kl 22:24 »
Om det är ett familjeföretag så måste ju någon stå som ägare. hans fru, mor, far?

Det kan ju inte vara helt papperslöst.

Xoot

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 23 apr-11 kl 22:47 »
Om det är ett familjeföretag så måste ju någon stå som ägare. hans fru, mor, far?

Det kan ju inte vara helt papperslöst.

Hur menar du nu? :)
Det finns en huvudägare som är pappan, sen personen under är mamman.
Men däremot sonen som jag ska kalla för chef är inte skriven i firman och någon reggad som arbetsgivare finns inte.

mymlan65

• Småland
« Svar #107 skrivet: 23 apr-11 kl 22:55 »
Men däremot sonen som jag ska kalla för chef är inte skriven i firman och någon reggad som arbetsgivare finns inte.

Sonen måste antingen vara registrerad som delägare eller anställd (kräver reg som arbetsgivare) för att kunna vara arbetsledare/chef...

Xoot

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 23 apr-11 kl 23:01 »
Sonen måste antingen vara registrerad som delägare eller anställd (kräver reg som arbetsgivare) för att kunna vara arbetsledare/chef...

Alltså ännu en grej som inte står rätt till..  ::)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #109 skrivet: 23 apr-11 kl 23:07 »
OK. men då är det pappan som du ska skriva anställningsbeviset med. Inte sonen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #110 skrivet: 23 apr-11 kl 23:12 »
OK. men då är det pappan som du ska skriva anställningsbeviset med. Inte sonen.

Det behöver inte vara sant, är det tydligt att ansvaret för verksamheten är delegerad till sonen är det helt ok att teckna anställningsavtalet med sonen.

mymlan65

• Småland
« Svar #111 skrivet: 23 apr-11 kl 23:13 »
Alltså ännu en grej som inte står rätt till..  ::)

Joo..., så är det ju...
Om han varken är anställd eller delägare så skulle de lika gärna kunna ha plockat in någon från gatan och kallat honom din chef...
Inte minst handlar det om ansvarsfördelning... Om något du får order om går snett, -vem bär ansvaret? Jag skulle inte tro att det är grabben som officiellt inte existerar i firman....

mymlan65

• Småland
« Svar #112 skrivet: 23 apr-11 kl 23:17 »
Det behöver inte vara sant, är det tydligt att ansvaret för verksamheten är delegerad till sonen är det helt ok att teckna anställningsavtalet med sonen.

En delegation ska vara skriftlig och undertecknad av bägge parter. Sonen kan inte utgöra en sådan part om han varken är anställd/arvoderad eller delägare...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #113 skrivet: 23 apr-11 kl 23:18 »
Joo..., så är det ju...
Om han varken är anställd eller delägare så skulle de lika gärna kunna ha plockat in någon från gatan och kallat honom din chef...
Inte minst handlar det om ansvarsfördelning... Om något du får order om går snett, -vem bär ansvaret? Jag skulle inte tro att det är grabben som officiellt inte existerar i firman....

En chef som är familj eller anhörig behöver inte nödvändigtvis vara löne-anställd, det räcker med en delegering, en delegering behöver inte vara skriftligt. Om det blir problem med det senare då är det sönen som har gjort sig skyldigt till förehavande av ställning.

De kan även delegera chefsansvar till en person inhyrd på F-skatt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #114 skrivet: 23 apr-11 kl 23:20 »
En delegation ska vara skriftlig och undertecknad av bägge parter. Sonen kan inte utgöra en sådan part om han varken är anställd/arvoderad eller delägare...

Där har du fel. Om jag hyr in en chef X med lön eller mot faktura så behöver jag inte explicit delegera personalansvar till denna chef X, det räcker med att jag berättar för mitt personal att person X är chef med personalansvar.

Xoot

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 23 apr-11 kl 23:22 »
Det är mäktigt hur pålästa många av er är. Känner att det är min tur att börja fördjupa mig.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #116 skrivet: 23 apr-11 kl 23:27 »

Så när du söker receptionsjobb på ett hotell så ber du om att få se receptionschefens fullmakt att teckna anställningsavtal? När du söker jobb på en coop så ber du om att se fullmakten från coop-sverige att butikschefen får skriva anställningsavtal?

När det gäller familj så finns det inga som helst krav på anställningar för att de ska kunna vara chef eller ansvarig för diverse saker utan att det finns anställningsförhållande överhuvudtaget.

mymlan65

• Småland
« Svar #117 skrivet: 23 apr-11 kl 23:29 »
En chef som är familj eller anhörig behöver inte nödvändigtvis vara löne-anställd, det räcker med en delegering, en delegering behöver inte vara skriftligt. Om det blir problem med det senare då är det sönen som har gjort sig skyldigt till förehavande av ställning.

Har jag aldrig hört talas om. Överallt där jag har arbetat som chef har det varit övertydligt från både fackens och arbetsgivarorganisationens håll att den enda delegation som finns är skriftlig. Den tecknas dessutom mellan två faktiska personer/ämbetsinnehavare. Dvs om man ena parten slutar måste en ny delegation upprättas med efterträdaren. Om inget skrivet finns, givet och mottaget, finns heller inge delegation, oavsett vad man muntligen kommit överens om... Jag kan inte säga åt de anställda att göra som min fru säger, eftersom hon formellt sett inte har något med deras anställning att göra.

Citera
De kan även delegera chefsansvar till en person inhyrd på F-skatt.

Inte med mindre än att du integrerar honom/henne på så sätt att det kräver en reg som arbetsgivare. Det är iallafall min uppfattning.

Edit: fixade citering
« Senast ändrad: 23 apr-11 kl 23:34 av take »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #118 skrivet: 23 apr-11 kl 23:30 »
Inte med mindre än att du integrerar honom/henne på så sätt att det kräver en reg som arbetsgivare. Det är iallafall min uppfattning.

Där har du fel, men det gör inget.

mymlan65

• Småland
« Svar #119 skrivet: 23 apr-11 kl 23:37 »
Där har du fel, men det gör inget.

Hahaha, tack...

Möjligen kunde jag tänka mig att ansvaret för arbetsledning isf finns upptaget i kontraktet med F-skattaren...

Så när du söker receptionsjobb på ett hotell så ber du om att få se receptionschefens fullmakt att teckna anställningsavtal? När du söker jobb på en coop så ber du om att se fullmakten från coop-sverige att butikschefen får skriva anställningsavtal?

Nej..., förmodligen skulle jag i god tro utgå ifrån att de faktiskt är det de utger sig för att vara... Dvs anställda/inhyrda just för uppgiften eller delägare med tilldelat ansvar...

Även om Xoots situation verkligen inte är särskilt kul, så är det en mycket intressant diskussion om det gungfly som tyvärr faktiskt finns...

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser