Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför slutar de värpa?  (läst 1596 gånger)

deztiney

• Värmland
Varför slutar de värpa?
« skrivet: 12 apr-11 kl 11:21 »
Mina höns började värpa några dagar innan jul och fler o fler drog i gång efter hand, efter 2-3 månader började tre höns sura, och nu kommer inga ägg alls :( Varför har det blivit så?

Xoot

• Gäst
SV: Varför slutar de värpa?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 11:27 »
Verkar hända många just denna årstiden.

Ändrat inredningen? Städat nyligen? Städar oftare? Smutsig tillvaro? Mörkt? Går mycket inne?
En teori kan ju vara att det hastigt börjar bli varmare och därmed kan det bli lite förändringar. :)

Nu har mina iofs börjat värpa igen men har ett gäng vaktlar som fortfarande står stilla.

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 11:33 »
Mina värpte inte ett ägg på hela vintern, men har nu värpt ca 2 månader och är alltså i full produktion nu när dagarna är varmare & ljusare i kombination med att de får komma ut och lufta fjädrarna lite och sprätta i fjolårslöven efter diverse insekter som börjat vakna till liv.

Kan ju helt enkelt vara så att dina hönor behöver en värppaus  :)
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 11:38 av fauve »

deztiney

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 13:40 »
Nja, ändrat inredningen har jag inte, satte in två till reden när dom började värpa men inget annat. Städar gör jag varje vecka så det är dom vana vid, sen en vecka tillbaka går dom fritt i halva trädgården (Vi vill ha LITE yta för blommor och trädgårdsland :P) Nu går dom ut och in som dom vill fram till 7 ungefär för då har de gått o lagt sig ändå...
Så tråkigt att de bara la av helt plötsligt, dom kom igång jättefint! Det är åringar så det var deras debut runt jul där och det blev jättefina ägg värpa i reden (och några enstaka utanför)

Hoppas de kommer igång snart, skittrist att behöva köpa ägg...

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 19:00 »
Min Brunhilda, lantisblandis, som började i november och sedan värpte hela vintern tog sen en paus under mars för att nu ha börjat igen.  Verkar vanligt att unghöns som värper på vintern tar en paus på vårkanten. Det behöver de nog.

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 19:11 »
Du har inte kollat ifall dom börjat värpa någonstans i trädgården?

deztiney

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 22:29 »
Jo, jag har tagit nått varv då o då men inget sett, kollade under hönshuset också men ingenting... fast i morse fanns ett ägg, på nätet över skitbänken...suck :) Jaja, de lattjar väll såpass i vårsolen att de glömmer ge matte lite ägg ibland :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser