Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett bra forum  (läst 13775 gånger)

toredh

• Gäst
SV: Ett bra forum
« Svar #40 skrivet: 18 apr-11 kl 10:28 »
Har någon systematiskt fel kan även synpunkter på dessa fel kallas systematiska. Att kalla tillrättaläggande och synpunkter för påhopp får står för dig.

(Rättning i efterhand - jag vill mildra "systematiskt fel" till "systematiskt inte vara korrekt")
Mmm, man får helt enkelt betrakta Johaness som ett systemfel på forumet. Är det öppet så är det...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 18 apr-11 kl 11:13 »
Okej, men vad gör vi ÅT det?

Så här stod det i det inledande inlägget:

Jag tror att det är lätt att underskatta betydelsen av att det finns några rejält kunniga som deltar på forumet. En sådan person behöver inte skriva inlägg så ofta för att det ska påverka forumet på ett bra sätt. Men vad händer om dom tröttnar, och vad kan göras för att det inte ska hända?

Alltså:  Vad kan göras?  För att de kunniga inte ska tröttna?

Jag tycker det är en mycket viktig och intressant fråga!  Vill passa på att tacka Sanntos för den här tråden.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

toredh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 18 apr-11 kl 11:44 »
Okej, men vad gör vi ÅT det?

Så här stod det i det inledande inlägget:

Alltså:  Vad kan göras?  För att de kunniga inte ska tröttna?

Jag tycker det är en mycket viktig och intressant fråga!  Vill passa på att tacka Sanntos för den här tråden.
Frågan är om det går att göra något? En grund är väl att forumet skall vara öppet för alla, även haverister... Att stänga av någon? Det är väl inte för komplicerat att skaffa en ny identitet? Och haverister tröttnar alla på, förr eller senare.... Dom som är inne och stör på detta forum har även blivit utkastade från BFs forum. Där var det görligt då medlemskap och "riktiga" namn krävs....
Jag ser ingen lösning på problemet, dessvärre....

Gep

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 18 apr-11 kl 11:53 »
Jag tycker inte att ni ska fokusera på Johannes. Hans inlägg fyller en funktion.
Även vissa av de "rejält kunniga" har lagt in mycket inskränkta och
ensidiga "fakta" som behöver diskuteras.
Sen blir det bara löjligt när folk håller på med "du sa" och "jag vet"
men eftersom det krävs flera för sån pajkastning så borde det
kunna tigas ihjäl.
Ett minimikrav borde vara att den som startat en tråd ska respekteras
om han ber att inläggen ska hålla sig till ämnet.
Jag blev mer orolig för den person som tyckte det var OK med att ta
kupor och som fyllde forumet med skräp en tid. Han var uppenbarligen
helt ny inom biodling men började ge skrämmande svar på andras frågor.
Jag fick i varje fall lära mig en ny definition på "troll" och jag håller med
om att det bästa är att inte mata trollen.
Då kanske vi får behålla ett bi-forum där de flesta inläggen tillför något.
De andra svenska bi-forumen jag kikar på ibland lever inte alls ett lika
aktivt liv som det här.

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 18 apr-11 kl 12:07 »
Bi-forum?  Jag trodde detta var bi-tavlan på alternativ-forumet.  Ursäkta, men för mig är det viktigt.  Vi är flera som skriver på flera tavlor.  För egen del är jag måttligt intresserad av biodling, även om jag tycker om att både se blommande grödor och äta honung.

Ska vi summera så här långt?  Vad kan göras?

1 Om Du ser ett bra inlägg, så säg det.  I tråden eller i PM.
2 Försök att tiga ihjäl tråkiga inlägg

Punkt 1 torde fungera i den "positiva" ändan, men i den "negativa" är det svårare.  Ett problem där är att det bara behövs två personer som går igång, för att vilken tråd som helst ska flippa ut.  Som jag ser det, är det viktigt att diskutera detta, försöka komma fram till något vettigt.  Tillsammans.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #45 skrivet: 18 apr-11 kl 12:18 »
För mig bygger hela idén med ett forum på att det ska finnas kunskap att hämta för alla och nästan alla ska känna att de kan bidra med något. Därför är det viktigt att det finns nybörjare som ställer frågor, då kan de som är nästa nybörjare känna sig delatiga och tillfredställda genom att svara på frågor. Senast jag var aktiv på ett av de andra svenska forumen så fungerade inte denna kunskapsåterväxt, enklare frågor kvävdes och därmed fanns bara experterna kvar som såklart inte orkade svara på samma banala frågor gång på gång, jag vet dock inte hur det är idag.

En viktig del i ett fungerande forum är också dialog, så har man stort behov av att pumpa upp sitt ego är nog en blogg bättre, där blir man inte emotsagd och kan själv gallra bland kommentarerna.

Jag förstår dock inte varför det ska trollas hela tiden i biodlingsforum. Jag har varit aktiv på många forum inom många områden och de svenska inom biodling har alltid utmärkt sig för täta besök av troll. Det behövs också en kritisk massa för att få ett levande forum som man återvänder till, både för att få svar, lära sig, dela med sig och få förströelse, men när det trollas är det inte lika kul att surfa in. Lite speciellt dock när det är ett väldigt tokigt troll, det kan vara underhållande ett tag, men när trollets hitte-på blir sanningar för nybörjare har det gått för långt.

Gep

• Blekinge
« Svar #46 skrivet: 18 apr-11 kl 12:20 »
Trollmor, jag tänkte inte på ditt alias när jag pratade om troll.
Men jag inser nu att det kan ju finnas de som förknippar "troll"
med något positivt så jag ska undvika det uttrycket.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 18 apr-11 kl 12:39 »
Felaktigheter, uppmuntran om olagligt beteende (mer än en viss mån av fritänkande angående orimliga myndighetsregler, möjligen, och bara om man inte riskerar skada på tredje part), tas givetvis bort. Likaså inlägg som är direkt kränkande eller väldigt ohövliga. Men i alla trådar är det tillåtet att ifrågasätta det som skrivs, annars är det inget diskussionsforum.

Anledningen att man kallar någon som beter sig irriterande, men som samtidigt inte beter sig så illa att det är lätt att kasta ut personen, för troll, är enligt vad jag kan förstå att någon som kallade sig så, eller något liknande, på forumet, har fått ge namn åt beteendet.

Jag förstår att det beteendet som sk troll har gör att man tycker att det är mindre roligt att läsa på forumet, och när man som moderator väl uppfattat problemet försöker man åtgärda det, men det är inte så lätt. Att tiga ihjäl personen, och sedan ta bort inläggen efter någon vecka, är troligen det bästa. Har någon andra bra förslag, så är de välkomna.

Tyvärr är det många biodlare, med eller utan praktisk och/eller teoretisk kunskap om biodling som utnämner sig själva till experter, och som inte bara (som de flesta normala människor skulle gjort) på ett trevligt sätt uttrycker sina kunskaper, erfarenheter och teorier, utan som måste hacka på alla andra för att få någon sorts egen bekräftelse. Detta återkommer med jämna mellanrum, och det är svårt att hinna agera som moderator innan stämningen hunnit bli väldigt upprörd.
Bi-forum?  Jag trodde detta var bi-tavlan på alternativ-forumet.  Ursäkta, men för mig är det viktigt.  Vi är flera som skriver på flera tavlor.  För egen del är jag måttligt intresserad av biodling, även om jag tycker om att både se blommande grödor och äta honung.

Ska vi summera så här långt?  Vad kan göras?

1 Om Du ser ett bra inlägg, så säg det.  I tråden eller i PM.
2 Försök att tiga ihjäl tråkiga inlägg

Punkt 1 torde fungera i den "positiva" ändan, men i den "negativa" är det svårare.  Ett problem där är att det bara behövs två personer som går igång, för att vilken tråd som helst ska flippa ut.  Som jag ser det, är det viktigt att diskutera detta, försöka komma fram till något vettigt.  Tillsammans.

Många biodlare här på forumet är aktiva på andra forum, som bara handlar om bin. En del är aktiva även på andra tavlor här på alternativ, men ganska många tycks bara läsa på denna tavlan.

Jag tror på din summering av vad som kan göras, Trollmor, att i första hand förstärka det positiva, och ignorera det negativa. Om inte det räcker så måste moderatorn gå in och försöka åtgärda problemen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sanntos

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 apr-11 kl 13:45 »
...Jag tror på din summering av vad som kan göras, Trollmor, att i första hand förstärka det positiva, och ignorera det negativa.

Det tricket funkar åtminstone på barn, så varför inte på.....
(men det är lättare sagt än gjort, jag har ibland sett erfarna lärare med "problemklasser" som konsekvent bara gett uppmärksamhet på störande beetende, men sedan inte alls uppmärksammar när den "stökiga" eleven faktiskt gör något bra)

Jan lindgren

« Svar #49 skrivet: 18 apr-11 kl 19:20 »
Hej!
Jag är faktiskt ganska glad åt Johannes inlägg.
Praktiker är bra men utan logisk teori så är ofta praktiken värdelös. Ett litet exempel ur livet: När jag höll på med bin så var det en gammal bigubbe som försökte lära mig tillsätta drottningar. Han hade minst 50 års erfarenhet och påstod att han hjälpt massor av biodlare. Hans absolut säkra knep var att spotta på drottningen och sedan bara släppa ner henne i kupan. Han hade aldrig någonsin misslyckats med att tillsätta drottningar. Min teoretiska kunskap gjorde att jag aldrig använde spottmetoden.

Den dagen biodlare bara använder teknik som man alltid gjort så försvinner all utveckling. Människor som protesterar mot påståenden att något fungerar bra eftersom man alltid gjort så är guld värda även om de ibland har fel.
MVH
Jan

Trollmor

• -
« Svar #50 skrivet: 18 apr-11 kl 20:54 »
Trollmor, jag tänkte inte på ditt alias när jag pratade om troll.
Men jag inser nu att det kan ju finnas de som förknippar "troll"
med något positivt så jag ska undvika det uttrycket.
Ingen fara, nu när jag vet att det finns såna där "internet-troll" så känner jag mig inte träffad.  Jag är ju ett hederligt troll, rikt på erfarenheter och vänner, men inte så gammal - bara tre ekskogar ...

;)

De riktigt elaka inläggen anmäler vi förstås till moderator, men innan det går så långt?  Vi får väl spåna vidare; jag ska minsann putta upp den här tråden ibland, om inte någon annan gör det.

Jag tror Sanntos har rätt, det är lättare sagt än gjort ...
« Senast ändrad: 22 apr-11 kl 17:39 av ieenilorac »

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser