Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammlista  (läst 1522 gånger)

Haglund

• Värmland
Lammlista
« skrivet: 12 apr-11 kl 19:01 »
Hej!!  sitter här nu och ska fylla i min första Lammlista till Allmogefårföreningen. Första kolumnen har rubriken "Reg. nr" Vart får man detta nummer ifrån till resp lamm? är det något som man inte fyller i och så kommer det in per automatik via genbanken?
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

ulfg

SV: Lammlista
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 19:11 »
Alla djur skall ha ett registreringsnummer. Du får hoppa in på www.jordbruksverket.se och gå in på fliken märkning av djur. Där står allt som du behöver veta om märkning av djur och får. I korthet skall de ha öronbrickor med dels produktionsplatsnummer och sedan ett femsiffrigt individnummer. Det är inte så svårt, men väldigt byråkratiskt...
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 19:26 av ulfg »
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 19:39 »
Spelar det nån roll vad för nummer man ger dem? Brukar man börja med nån viss siffra och sen gå uppåt, tex 00001, 00002 osv?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Haglund

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 19:51 »
Hej, Produktionsplatsnummer osv det har jag stenkoll på, finns en kolumn även för detta med.dvs "SE nr- Individnr" har dessa brickor i en påse som skall sättas på lammen asap.  Men det är kolumnen i första inlägget jag är ute efter "Reg.nr" ? vad nu det är... tror det är nått som man använder för genbanksregistret?

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 20:32 »
Reg-nr är ditt genbansknummer-födelseår -individnummer

Typ: 1463-11-11001 (som mitt förstfödda lamm i år fick, 1463 är mitt genbanksnummer)

födelseår = sista två siffrorna (11)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Haglund

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 21:07 »
Ahhh!!! Tack så enkelt, nu klarar jag allt!!  ;D  1000-tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser