Eftersom jag lagt upp massa bilder i mina album på ett annat forum tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av vad som händer här i min lilla trädgård för er som är nyfikna.
Flyttade från en liten lägenhet till mitt lilla hus i december med en ide om att lära mig odling.
Känns som det har gått ganska bra och jag har lärt mig mycket, fått nya ideér och funderingar kring hur jag ska utveckla det vidare.
Lagom till nyår hade jag byggt klart min lilla inkubator, ett litet inomhusväxthus med en 400W HPS som "sol". (Sorry Purush ... den får bara sola grönsaker nuförtiden).
InomhusväxthusJag monterade också lysrörsarmaturer under odlingsbordet för att få plats med mer.
UnderlandetDet var för tidigt att dra igång med tomat och chilisådder så jag provkörde systemet med 20 olika sorters Basilika och allt funkade bra.
Tyvärr blev där fullt ganska snabbt så jag fick bygga en hylla med fyra hyllplan med vardera två 2x36W armaturer jag köpte på byggskroten. Den funkade väldigt bra och fick mitt vardagsrum att kännas som en zoo-affär.
Höghuset ... neonlights.
I Mars hade det börjar komma igång med de "riktiga" grödorna bla. lite olika
Chilis och
riktigt små chilibebisar Mer småchiliGyllenbären tittar uppTomaterna börjar groBusktomaterna börjar se ut som tomatplantorSen fick jag för mig att börja odla massa sommarblommor också, dahlior bla. om nån mins den tråden
Orange Habanero; Röd habanero; Dahlia Röd Habanero börjar ta sig och kronärtskockorSen insåg jag att om man ska ha 1000-tals plantor måste man också bygga nån slags växthus till dem, dom kan ju inte bo i vardagsrummet när dom blir stora.
En väggpanel till det isolerad växthusetKonverterad altan, isolerat växthus ... snart färdigtEn liten värmefläkt höll modet uppe i det lilla altanväxthuset under slutet av mars och början på april. Århundradets kallaste. Brrr ... jag skrattade inte när elräkningen kom.
Plantor i växthusetPlantor i växthusetHur som helst, allt växte på och våren kom, Den 15:e april hade jag min torgpremiär ... aldeles för tidigt men ändå, det var trevligt och jag fick många värdefulla kontakter med blivande kunder.
TorggubbenStånd på torget ... förargelseväckande beteende ... ?? Torgandet gick ganska bra och höll på under april och maj med massa fina plantor sålda. Men plantorna hemma växte mer än vad jag hann sälja och jag behövde ju mer utrymme för dem.
Vad gör man då, jo, man få bygga ett växthus till.
Lilla växthuset, stommen i slutet av aprilLilla växthuset, inflyttat i början på majLilla växthuset, plantor, plantor, plantorDet lilla västhuset var en prototyp för ett större som jag hade planer på att bygga ... men hur ska man hinna ... hur ska man orka. Tja, det är väl bara att hugga i och bygga ett där jag ska kunna ha min produktion av chili, physalis, tomater och annat gott och smått.
Det lite större, 41m2Det lite större inifrånDet är alltid lätt att underskatta hur mycket tid saker och ting ska ta att göra klart men tillslut var det färdigt att flytta in i det stora också. Utan Yrian här från forumet hade jag inte kommit halvvägs, hon gjorde ett jättejobb med att plantera detta :
Planterat i stora växthusetNu sköter det sig nästan självt, behöver bara vattnas varje dag, och bindas upp och tjuvas och gödlsas ... och skördas och hållas efter ... men annars sköter det sig självt.
![Tongue :P](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/tongue.gif)
Idag ser det ut såhär ... :
Växthuset i slutet av juli Där ute växer det också bra.
Två stora sparrisland har djupgrävts och växer nu som ogräs. När man ändå håller på kan man ju lika gärna göra det ordentligt, dubbelgrävning enl. konstens alla regler.
Lera ... min motståndare, spade ... mitt vapenUpphöjda bäddar, jag fjäskar för mina sparrisarSparris i början på juniTomaterna på friland måste ju också ha sitt, alla land grävs till dubbelt spaddjup här i leran och blandas med en skottkärra hästgödsel per m2 för att lätta upp och ge en fin jord.
Lilla tomatlandet 8:e juniLilla tomatlandet 26: juliPå andra sidan huset har jag klämt in mer tomater mellan växthuset och två långa land med majs och solrosor.
Stora tomatlandet 26: juliDet här var mitt lökland i juni.
Vitlök, charlotten och längst bak gul lökSamma land en månad senare ser ut såhär :
Jordärtskockorna har tagit sig ganska braKronärtskockor måste man ju ha, så gott men inte speciellt ekonomisk att odla, ett stort land ger inte mycket mat ... men, men ....
KronärtskockelandetNi får inte smaka ![Grin ;D](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/grin.gif)
Den var väldigt god !!!
![Cheesy :D](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/cheesy.gif)
Jag är också (iaf. över säsongen) mer än väl självförsörjande på mangold, rödbetor, gulbetor, ett rejält kryddland och lite annat smått o gott.
Tja ... kan bara säga att min första säsong nånsin med egen trädgård har funkat ganska bra. Visst har det varit jobbig emellanåt och en ständig ångest gnager i bakhuvudet för allt det man inte hinner med men ändå ... jag får väl vara ganska nöjd. För 7 månader sen fanns bara gräsmatta och några fröpåsar här.
Dumpar några sista skrytbilder här innan jag går och lägger mig.
Paprika, BuranPaprika, Puszta GoldTomatpaprika, Top GirlChili, Cayenne Long SlimChili, Golden CayenneChili, BrazilChili, ArizonaLika bra att skaffa egen sol, utifallatt ... Nu återstår bara två månader av skördetid sen kan jag få ta lite semester ...
TILLÄGG 2006-08-09
Nu har det växt lite till och eftersom jag är glad i min kamera (gammal och skruttig måhända ... men ändå) så delar jag med mig lite till vare sig ni pallar kolla eller inte.
Den 26/7 såg stackars paprikan (Buran, ungersk sort) ut så här :
Paprika, BuranIgår såg den ut såhär :
Paprika, Buran 08/08Plantan har 7 knytnävsstora frukter och håller på att knäckas av tyngden.
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
Det står ca 20 plantor till i samma land ... tur att jag hittade en gammal konserveringsapparat på loppisen.
Tomaterna gillar också klimatet i år.
Sungold F1, 26/7Sungold F1, 05/8Sungold F1, 08/8Lilla tomatlandet frodas och har klarat sig nästan utan vattning trots den extrema torkan och värmen. Lite svårt att urskilja tomaterna bland allt det gröna men dom är där ... och dom är många !!
Lilla tomatlandet, 08/8Lilla tomatlandet, 08/8Tomater mot söderväggen, Sungold och Money MakerMoney Maker mot spaljé, 05/8Tomater i balja, Outdoor GirlMangolden börjar bli lite förvuxen och naggad av larverna men jag har ändå tröttnat ganska ordentligt på manglod vid det här laget ... tvingar i mig en portion då och då dock.
Mangold, 08/8Jordärtskockorna börjar bli pampiga, dom har passerat 2m nu och jag börjar känna mig som i "Älskling, jag krympte barnen" när jag går mellan grönsaksbäddarna.
Jordärtskockor, 08/8Kronärtskockorna är juvelerna i mina land, svårflörtade, resurskrävande, långsamma men ack så goda ....
Kronärtskockor att äta, 05/8Kronärtskocka som ska få vara kvar att blomma, 08/8Ser mycket fram emot att sockermajsen ska bli mogen, har smakat en omogen kolv som var god men liten och saknade allt vad konsistens heter ....
120 majs ... givakt !! 08/8 Lite översikt från baksidan av mitt hus :
Liten grönsaksdjungel