Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som stöter bort killing  (läst 3193 gånger)

slainte

• Västmanland
Get som stöter bort killing
« skrivet: 14 apr-11 kl 18:42 »
I måndags kom äntligen alla killingar, båda getterna fick sina samtidigt. I början var allt frid och fröjd, båda getterna svämmade över av moderskänslor och tvättade sina killingar så noga, så noga. En av killingarna var väldigt liten och svag och nu har hans mamma tydligen bestämt att den ska få all uppmärksamhet. Den andra killingen stöter hon till och biter efter när hon vill dia. Vad kan ha hänt?  ???

Det jag gör nu är att jag går ut några gånger per dag och ser till att båda får dia, stödutfodrar lite med flaska. Hur ska jag bära mig åt? Har någon varit med om det här tidigare och kan kanske ge mig några råd!
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som stöter bort killing
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 18:46 »
Det bästa är ju om Du kan övertala modern att ta sig an sin killing igen.  Fattade jag rätt, hon stöter bort den stora och ägnar sig åt den lilla?  Ovanligt.

Jag skulle börja med att kolla att hon har två friska välfyllda spenar att bjuda på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 18:48 »
Spenarna är det inget fel på, jag har provmjölkat ur båda utan att hon protesterat. Det är bara när den större kommer som hon reagerar, men inte om hon samtidigt kan lukta på den lilla.
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 18:53 »
Nåja, då finns det ju hopp!  Lukta på en och mata den andra.  Leta kraftfoder i en hink hö (lägg kraftfodret ovanpå höet, så blir det som ett korsord för getter!) medan den ratade diar.  Så småningom kanske hon fattar att det är meningen att hon ska mata båda!  Det är klart enklast för Dig om hon gör det i sommar ...  8)

(Jag ser för mitt inre öga en get ätande kraftfoder ur en höfylld hink, och mitt i höet ligger en liten älskad killing och doftar gott - och är ytterligare i vägen, så att ätandet tar ytterligare tid och koncentration!!!)

slainte

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 19:01 »
Det där med kraftfoder på hö ska jag testa, om inte annat så får hon roligare medan hon äter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 19:33 »
Det jag gör nu är att jag går ut några gånger per dag och ser till att båda får dia, stödutfodrar lite med flaska. Hur ska jag bära mig åt? Har någon varit med om det här tidigare och kan kanske ge mig några råd!

Jag skulle göra precis som du gör. Ca var 4:e tim skulle jag se till att den ratade killingen får dia. De tappar fort i kondition om de inte får mat.

slainte

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 20:20 »
Den ratade är den piggare av de båda, jag går ut ca var 4.e timme och ser till att båda får komma åt. Hoppas det bara är någon form av moderspsykos som går över.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 20:37 »
Kan det vara tänder?  I så fall torde det finnas sår på baksidan av ena eller bägge spenarna.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

slainte

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 22:04 »
Nej, inga sår. Båda spenarna ser fina ut.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 07:36 »
Då skulle jag  fortsätta på det sätt du gör  :). Det händer ibland att en get ger upp och accepterar en bortstött killing.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 09:18 »
Min erfarenhet av mjölktänder på getspenar är snarare den motsatta:  att modern står kärleksfullt stilla trots stora sår på spenarna!  Dessa sår kommer ju på spenens baksida i så fall, och är ganska lätta att se.

Men man undrar vad som gått snett när hon först vårdar båda och sen stöter bort den större.  Jag minns inget annat sådant fall, faktiskt.  Inte just nu åtminstone.

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser