Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Marken kostar alldeles för mycket!  (läst 9776 gånger)

Lejon i skogen

HJÄLP! Marken kostar alldeles för mycket!
« skrivet: 15 apr-11 kl 10:00 »
Önskar råd från någon med erfarenhet.
Jag har frågat skogsbolaget Berviks skog som äger marken runt mitt hus i södra Dalarna om att få köpa till ca en hektar mark.
Vår gård blev avstyckad på 70 talet och då styckade man bort jordkällaren, ladugårdslängan och betsmarken.
Nu växer slyn hög på betesmarken och vi skulle vilja ha djur som betade där för att hålla det öppet.

Efter ett års väntan på besked fick jag igår veta att vi får köpa marken för 150 000 kronor. Det  var väl ungefär 100 000 mer än jag hade väntat mej!
Men mannen jag varit i kontakt med vill inte disskutera priset, take it or leave it.
VAD KAN JAG GÖRA?
Ett alternativ skulle vara att arendera marken, men jag vill mycket hellre äga den för att kunna ta ner träd och investera i att bygga upp ladugård osv.
Är det någon som vet nåt?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: HJÄLP! Marken kostar alldeles för mycket!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 10:15 »
Tja, vad kan du göra?
Första frågan är om skogsbolaget då betalar för avstyckningen (som kan kosta rätt saftiga femsiffriga belopp för att två lantmätare ska lufsa runt en halvdag och sätta ut pinnar och mäta :-X ), gör de det får du en något bättre affär.
Andra frågan är vad som händer med värdet på din fastighet när den blir 1 ha större, kanske kan du vid eventuell senare försäljning få en mäklare att trumpeta "hästgård" och därmed begära mer av presumtiva köpare, så att dina 150 000 faktiskt betalar sig.
En tredje fundering är vad bolaget vill ha om du skulle köpa till ytterligare mark, de kanske vill ha mindre än 150 000/ha om du köper mer, deras papperskrångel borde vara detsamma oavsett om du köper 1 eller 5 eller 10 ha?
Ska du bygga på marken tror jag att det är klokast att köpa, även om det förstås går att skriva mycket långa arrendeavtal (om skogsbolaget är intresserade av det), byggnader på ofri grund är aldrig värda lika mycket som de som står på friköpt mark. Och för egen del tycker du ju att du helst vill äga marken när du ska lägga ner pengar och jobb på att göra i ordning.
« Senast ändrad: 17 apr-11 kl 11:18 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Djinn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 10:17 »
Säljaren har ju förstås rätt att ta vilket pris hon/han vill...

Arrendera går ju som sagt, men vill man verkligen arrendera av någon som verkar så omedgörlig?

Hur är det med Länsstyrelsen där uppe? Är marken av kulturhistoriskt värde? Tänker att det kanske går och få till något "skydd" och på så sätt sänka priset? (Skogsbönder av konventionell typ brukar sky diverse "skydd" som pesten. ;D )

Kolla upp hur mycket betesmark kostar i trakten och räkna in avstyckningskostnaden, så kommer du ju fram till ett rimligt pris.

Skogsägaren kanske inte tycker att det är "lönt" att stycka av så lite som en hektar?
Är marken "i vägen" för avverkning, så hon/han är orolig för eventuell utkörning om ni skulle få köpa marken?

Tyvärr kan det också vara så att folk har ont av "hästfolk och gröna-vågare" så att de på ett eller annat sätt gör det medvetet svårt för små självhushåll.

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 10:19 »

Jag har frågat skogsbolaget Berviks skog som äger marken runt mitt hus i södra Dalarna om att få köpa till ca en hektar mark.

Efter ett års väntan på besked fick jag igår veta att vi får köpa marken för 150 000 kronor. Det  var väl ungefär 100 000 mer än jag hade väntat mej!

VAD KAN JAG GÖRA?

Som köpare kan du ju inte kräva att få köpa och än mindre sätta priset och vill de inte förhandla om priset, så ger det dig endast 3 alternativ: Betala det begärda priset, avstå köpet eller fråga om det går att skriva ett långtidsarrende på plätten.

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 10:45 »
Det är inte bara marken som kostar skjortan.När jag köpte torpet i början på 80 talet,så var det två fastigheter 1:7 och 1:8,men så fanns det 1:7 2.Det var ca 1,5 Ha skogsäng som var igenvuxen,som låg nästan 1 Km bort.Jag frågade den som ägde marken runt om båda fastigheterna om han ville byta,så jag fick en enhetlig mark.Jo då det gick bra,men jag skulle få fixa det själv och stå för kostnaderna.Lantmäteriet skulle ha 18 000 Kr för updraget,vilket jag tyckte var helt åt h-vet för dyrt.Marken är inte värd mer än 10 000 Kr upplyste jag dom om.Nja se nu var det ju två uppdrag,så slutsumman skulle bli 36 000 Kr.
Så kolla med lantmäteriet vad dom skall ha,det är mitt råd.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lejon i skogen

« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 15:02 »
Tack för alla kloka kommentarer!
Jag har ägnat dagen åt att ringa runt till diverse folk och fått bekräftat att priset är ett skämt.
Nu får min kille ringa istället och försöka förhandla, tyvärr kanske det funkar bättre.

fauve

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 18:08 »
Vad spelar det för roll vad ni eller andra tycker om priset  ???

Det är ju upp till säljaren att bestämma vad denne vill ha vid en ev. försäljning och ingen annan..

Lejon i skogen

« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 19:50 »
Frågan var inte vad någon tycker om priset utan om det finns något man kan göra.
Just för att jag själv kände mej helt rådlös slängde jag ut frågan.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 20:02 »
Är det ett skogsbolag eller en mindre sk. enskild firma som har skogen?
Om det är ett 'riktigt' skogsbolag så finns det garanterat mer än en styck person att prata med.

Jag tror att det är eran räddning. :)
Sen kan det nog löna sig att boka ett möte med dessa personerna samtidigt som man
är duktigt påläst och har svart på vitt med sig till mötet för att tillsammans enas om ett riktvärde.

Efter riktvärdet är bestämt så ska ni slänga fram priset som ni blivit erbjudna.
Eftersom det nu tydligen är ett rejält överpris så bör ni säkert kunna enas efter detta. :)

Men sen kvarstår det viktiga och det är att alltid säljaren sätter pris, tyvärr.

poze

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 20:10 »
Nu ska ni få höra!

All skog runt omkring oss ägs av Bergvik skog, en granne skulle köpa loss lite mark för hästbete m.m

När dom kollade upp dom så skulle de få betala liknande ett par hundra tusen för ett par hektar lågt produktiv skog blött och jäkligt..
Deras argument var fick dom reda på: De hade så lite mark så då tar dom betalt för marken som tomtpris för det ökar gårdens värde såpass mycket.

Så om det är samma resonemang, fråga närmaste storbonde om denne kan fråga om samma mark. köp via denna då blir iofs en lantmäterikostnad till men bra mycket billigare ändock säkerligen
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Djinn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 21:39 »
Nu ska ni få höra!

All skog runt omkring oss ägs av Bergvik skog, en granne skulle köpa loss lite mark för hästbete m.m

När dom kollade upp dom så skulle de få betala liknande ett par hundra tusen för ett par hektar lågt produktiv skog blött och jäkligt..
Deras argument var fick dom reda på: De hade så lite mark så då tar dom betalt för marken som tomtpris för det ökar gårdens värde såpass mycket.

Så om det är samma resonemang, fråga närmaste storbonde om denne kan fråga om samma mark. köp via denna då blir iofs en lantmäterikostnad till men bra mycket billigare ändock säkerligen

FYYYY FäN vilka JöVLA IDIOTFASONER.

trädman

« Svar #11 skrivet: 15 apr-11 kl 22:39 »
Förmodligen ökar värdet på din fastighet en hel del tackvare arealökningen (om den blir av). Det är naturligtvis dte som styr säljarens prissättning. De förståsigpåare som hävdar att förbuskad betesmark inte är värd 150 kkr/ha har förmodligen alldeles rätt om man värderar det som just betesmark. I detta fall bidrar marken till att öka värdet på den fastighet ni redan har, vilket inte är riktigt samma sak. Det kanske är en hygglig affär för er även om priset är högt, sett som betesmark.

Som redan påpekats är lantmäterikostnaderna ganska stora och tämligen oberoende av areal. Det är kanske heller inte givet att´dubbla arealen mark innebär dubbla priset på själva marken?

Lejon i skogen

« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 23:17 »
Nu ska ni få höra!

Precis detta fick vi höra senare idag när min kille ringde upp för att prata med samma man på Bergviks skog.
Alltså att våran fastighet kommer öka så mycket i värde med en hektar mark till.
Vilket resonemang!
Kanske det mest lönsamma är att fråga om att få köpa en stor bit mark redan från början.
Nu verkar det kanske lätt suspekt om vår grannbonde skulle be att få köpa just den där lilla snuttbiten vid oss. Den ligger inte i anknytning till något annat i närheten.  Tyvärr...
Tack för att du berättade om din granne!

Lejon i skogen

« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 23:21 »
Är det ett skogsbolag eller en mindre sk. enskild firma som har skogen?
Om det är ett 'riktigt' skogsbolag så finns det garanterat mer än en styck person att prata med.

Jag tror att det är eran räddning. :)
Sen kan det nog löna sig att boka ett möte med dessa personerna samtidigt som man
är duktigt påläst och har svart på vitt med sig till mötet för att tillsammans enas om ett riktvärde.

Efter riktvärdet är bestämt så ska ni slänga fram priset som ni blivit erbjudna.
Eftersom det nu tydligen är ett rejält överpris så bör ni säkert kunna enas efter detta. :)

Men sen kvarstår det viktiga och det är att alltid säljaren sätter pris, tyvärr.
Ja! Det är en jättebra ide! Tack för tipset! Hade jag aldrig tänkt på att man faktiskt skulle kunna träffa de här människorna livs levande.

Skarva

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 16 apr-11 kl 00:10 »
Vad jag vet så arrenderar bergviks skog inte gärna ut mark längre. Det man kan använda som argument är att det är "obrukad" mark, alltså gammal igenväxt åker, eller betesmark. En annan aspekt är om det finns någon annan än ni som skulle kunna vara intresserad av marken, de vill ju att man ska kunna knyta en fastighet inte allt för långt bort till marken man köper. Jag vet inte om ni bor i ett attraktivt område men jag tycker 150 000kr låter väldigt mkt. Själv bor jag i hälsingland och för gammal ängs/åker/betesmark ligger priset här på ca 20 000kr per hektar, då de inte gärna vill ha/äga mark utan träd. Lantmäterikostnaderna för nya gränser ligger runt 30 000kr vad jag vet.

Kanske hjälper lite iaf:)
Lycka till!

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 18:32 »
Här, 2 mil utanför Örebro så skulle jag gladligen betala 150 000:- för den marken.
Då det skulle höja gårdens värde med 300 000:-  på några få år.

Bror min köpte 6500 kvadratmeter mark av kommunen för 85 000:- för 15 år sedan. Vilket han tyckte var svindyrt och gnälde högljudt.
Nu är marken värd ca 1 miljon och nu går han omkring och pratar om vilken bra affär han gjorde. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser