Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går maskinkläckta in i flock?  (läst 2859 gånger)

Fjäderfät

• Södermanland
Går maskinkläckta in i flock?
« skrivet: 15 apr-11 kl 16:37 »
Nu är det dax att börja ruva tycker vi kycklingglada människor! Men det tycker tydligen inte våra hönor, fastän vi placerat ut en drös ägg i redena att locka med... :(
Nu undrar vi hur bra det går att maskinkläcka och sedan föra in kycklingarna i flocken? Någon som har kunskaper och/eller erfarenheter om detta?

Flocken är liten, bara 3 hönor, och de är alla något under 1 år gamla (kanske för unga för att börja ruva ännu?). De började lägga ägg i början av vintern dock, så "maskineriet" har varit igång ett tag.

Vad säger ni?

petra 08

• Södermanland
SV: Går maskinkläckta in i flock?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 17:04 »
Det måste var en surhöna  (ruvandes)  som adopterar kycklingarna.. Annars kan det gå riktigt illa!
Jag har haft mina  inne i en kaninbur, men har du värmelampa så kan du ha dom i hönshuset också..
Dom sista som flyttade ut var 5 veckor och då fick dom först bo i bur i en vecka innan dom fick gå fritt med flocken..
Däremot så har jag fortfarande ställen dit bara kycklingarna kan gå ( om nån bråkar med dom..
Läsa gamla trådar ka man roa sig med länge ( och lära sig) men det finns säkert mer info som nån annan med mera
erfarenheter kan ge..  :)
Mvh Petra

Vad har du för ras?
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 18:56 »
Det kan gå bra att föra in dem i flocken när de är 2 månader. De bör först gå i en egen del av hönshuset , alltså inne hos de andra men avskiljda med nät. Sedan ger man dem en liten öppning där de kan  gå ut och in, men inte de stora. De ska ju inte ha värpfoder, så  de får ha sin mat därinne ifred.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-11 kl 10:41 »
Hm ok, tack för tipsen :) Så ca 5-8 veckor tills vi kan föra ihop dem.. det är himla synd att de inte vill ruva än, skulle bli så mkt enklare (och roligare, så de kunde gå fritt ute). Men såhär då, ifall en höna skulle börja ruva, medan vi kläcker/har kläckt de små i maskin, skulle hon adoptera dem då tror ni?? Och skulle de kunna vara någon vecka gamla?

Petra, vi har Hedemora! :D Jag skulle gäärna hitta lite andra trådar men jag kan inte komma på vad jag ska söka på... Ska försöka igen, men om någon har tips så tar jag gärna emot ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 apr-11 kl 10:56 »
Men såhär då, ifall en höna skulle börja ruva, medan vi kläcker/har kläckt de små i maskin, skulle hon adoptera dem då tror ni??

Det kan lika gärna sluta med att hönan hackar ihjäl inkräktarna. Och troligen är kycklingarna rädda för hönan.

petra 08

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-11 kl 18:19 »
tror det är bra om man kan lägga under äggen precis vid kläckning eller alldeles färska.
Läste nånstans att man ska försöka "knöla" in dom bakifrån under hönan..
Läst i många trådar där det fungerat jättebra, men det kan också gå åt skogen..
I kyckling/maskinkläckning står det massor med bra info om detta..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

petra 08

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-11 kl 18:20 »
I kyckling/maskinkläckning står det massor med bra info om detta..

Jahapp, just det det e i detta ämne   :-[ ::)

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 11:20 »
... hade inte ens tänkt på att kycklingarna skulle kunna vara rädda för hönan.
Ok så jag hittade andra trådar, det får väl bli så att vi antingen pular in kläckfärdiga ägg ifall nån höna börjat ruva under tiden, eller annars tar hand om dem själva och för ihop dem ngn månad in. Verkar vara the way to go. Tack för input alla, nu inväntar jag bara min Suro. Tjoh!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 12:05 »
Hej
Men om du får en ruvhöna men vill ha många kycklingar.
Lägg in 20-30 ägg i kläckaren och 10 ägg under hönan.
Om vi sen säger att det kommer 25 kycklingar.
Sen ha hönan med kycklingarna i en annan bur tills det är 2 veckor.
Sen släpp in de till den vuxna gruppen.
annars 2 månader är en bra ålder att släppa in kycklingar utan mamma.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 22:35 »
Hoho. Har man tur eller vad? Scenariot inträffade precis som jag spekulerade här tidigare i tråden ;) Vi la in ägg i kläckningsmaskinen och vips, började inte en av hönorna ruva dagen efter?  ::) Hon lämnade dock redet några gånger i början innan hon blev riktigt allvarlig men nu är hon så duktig så... Så! Jag tänkte faktiskt lägga in äggen från maskinen under henne dag 18, tänkte att hon ska få möjligheten att snacka med dem som jag hört att de gör innan de kläcks  ;D

Men! Fråga; lämnar mamman äggen för sin dagliga prommenix även i slutspurten (efter dag 18)? Jag funderar just eftersom jag tänkte flytta henne till avskärmat område ju... och då skulle hon inte ha möjlighet att gå ut utomhus.

... Är det för övrigt bara jag som har lite dåligt samvete för att jag fick min höna att börja ruva såhär i bästa vädret? Hon ligger ju mest bara därinne... Som min syster gormade häromdan: "Du har stulit hennes ungdom!!"  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser