Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lergryta?  (läst 30811 gånger)

taccotad

• Skåne
SV: lergryta?
« Svar #40 skrivet: 25 dec-10 kl 21:47 »
Sökte på lergryta och recept och då kom jag hit ;)
Visste väl att alternativ var den rätta sidan :)

Fick en lergryta i julklapp och gjorde middagen i den idag. Jag är frälst!!! Så enkelt! Så gott!!
Otroligt gott!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 05 jan-11 kl 16:36 »
Gillar min lergryta so jag hittade i soprummet <3 <3 <3

Svinlätt att ta diverse grönsaker man har hemma, lite billiga grytbitar, vräka på lite vatten och buljong och lagerblad och lite kryddor. Sätta in skiten i ugnen och gå och göra något annat tills det är klart. Slöaste maten ever :D!
//Lina

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #42 skrivet: 05 jan-11 kl 16:46 »
Blir jättegott bröd när man bakar i dom också.....

taccotad

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 11 jan-11 kl 09:24 »
Måste bara fråga, har era fått nån form av missfärgning inuti?
Min fick det redan efter första gången jag använt den. Har testat hälla i vatten och låtit det koka inne i ugnen en stund men det blir inte mkt bättre. Eller är det rent av så den kommer se ut när den är använd?? Ser bara lite trist ut.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #44 skrivet: 11 jan-11 kl 18:12 »
Min ena gryta som jag brukar laga kyckling i är nästan svart inuti. Har inte lyckats få bort. Men, den funkar ändå. Har två andra grytor som jag brukar baka i och de är fräschare inuti men, de ser ju inte ut som när de var nya precis.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

taccotad

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 18 jan-11 kl 08:04 »
Min ena gryta som jag brukar laga kyckling i är nästan svart inuti. Har inte lyckats få bort. Men, den funkar ändå. Har två andra grytor som jag brukar baka i och de är fräschare inuti men, de ser ju inte ut som när de var nya precis.  :)

Okej nu har jag hört fler som säger samma sak. Ser lite trist ut bara. Min har fått sån färg på utsidan med.

Men god mat blir det i den ändå! Igår slängde jag i ris, vatten + lite salt i botten. sen strimlad kassler, lök, svamp. Det stod i ugnen en stund och la sen över grädde och lite cremefraiche och kryddor. Blev supergott och enkelt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #46 skrivet: 18 jan-11 kl 08:23 »
Jag har lite svårt att få användning av min lergryta nu när vi inte äter kött här hemma längre. Är det ngn som har bra tips på veg rätter som passar i lergryta? (Ska prova att baka i den också)

Zebulon

• Nybliven lantis
    • Östergötland
« Svar #47 skrivet: 02 feb-11 kl 11:27 »
Blir jättegott bröd när man bakar i dom också.....

Baka? Hur gör du när du bakar bröd i lergryta?

Kan f.ö. tillägga att jag lagade hel kyckling i min lergryta igår. Det blir så underbart gott och saftigt!
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #48 skrivet: 07 feb-11 kl 16:29 »
Jag är också frälst i min lergryta  ;D Har tidigare bara gjort kyckling i den men igår kväll prövade jag att slänga i en liten älgstek tillsammans men vatten, lök, morötter och tomat. Det blev verkligen supergott, stod nog inne i över två timmar och blev mört och fint.
Är också nyfiken på att pröva baka bröd i lergryta, ser mumsigt ut!  :)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

makra

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 07 feb-11 kl 16:47 »
Här hos oss är det min man som gillar att laga i lergrytan, igår provade han att laga lammbitar med grönsaker, viket var mycket gott.
Låter intressanta att göra bröd i grytan det har jag aldrig provat.

taccotad

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 07 feb-11 kl 18:23 »
I helgen gjorde jag hemmaslaktad tupp i grytan. Ihop med lök, persilja, timjan, vin, svamp, morötter, salt och peppar. Så otroligt gott!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser